Na železnici se ode dneška může znovu stavět
Rubrika: 2010
Železniční stavby mohou opět pokračovat. Ministr dopravy Vít Bárta s platností od dnešního rána uvolnil zákaz stavění na základě slev, které obdržel od stavebních firem. Bárta to řekl na tiskové konferenci. Všechny stavby na železnici se zastavily, či byly v režimu zastavení od začátku srpna. Stavbu koridoru Rokycany - Zbiroh uvolnil ministr už v pátek.
Po dvou měsících můžeme oznámit, že stavíme o pět procent levněji. Není to samozřejmě konec naší snahy," uvedl Bárta. Podle šéfa Správy železniční dopravní cesty Jana Komárka ministr zákaz uvolnil právě včas, aby se stihly dodržet smluvní termíny a nebylo ohroženo čerpání evropských peněz.
Stavět se může i na silnicích, kde jsou ovšem čtyři výjimky. Podle Bárty letos už nejsou peníze na pokračování výstavby obchvatu České Lípy, silnice mezi Opavou a Ostravou a dvou přivaděčů k dálnici D47.
Celkové úspory na aktuálních stavbách jsou 6,3 miliardy korun, což je 5,6 procenta celkových nákladů. Stavební firmy nabídly na letošek a další léta slevy za 3,5 miliardy korun, změnou projektů Ředitelství silnic a dálnic a Správy železniční dopravní cesty se ušetří asi 2,8 miliardy.
Podle ministra jednání s firmami pokročilo dále na železnici, kde už jsou uzavřené všechny smluvní dodatky i rozvolnění splátkového kalendáře. Stát tak letos už ze svých zdrojů nezaplatí nic, faktury bude splácet až od února. U silničních staveb jsou prý slevy dohodnuté prostřednictvím e-mailu a je třeba je ještě zakotvit ve smlouvách.
Bárta rovněž uvolnil proplácení starších faktur, na kterých zadržoval firmám více než miliardu korun. Přednost mají firmy, které se již smluvně zavázaly ke slevám. "Dva měsíce jsem byl teď tvrdým obchodníkem a to, co někomu možná přišlo chaotické, byly nezbytné kroky," uvedl Bárta, který svůj postup přirovnal ke hře v poker.
Bárta nyní pracuje na tzv. "dopravní superkoncepci", jejíž součástí má být seznam projektů určených k realizaci v dalších letech. Podle ministra budou mít přednost obchvaty před novými silničními tahy.
"Nyní je diskuse o tom, kolik stát dá v tomto volebním období na dopravní infrastruktury," uvedl Bárta. I po spuštění zamýšlených projektů partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) v celkové hodnotě 130 miliard korun prý bude Státnímu fondu dopravní infrastruktury chybět 15 miliard korun každý rok.
Ministr dnes také jednal se zástupci společnosti Kapsch, která v ČR staví a pro stát spravuje mýtný systém. "Jednání je ve stejné logice jako se stavebními firmami. Ptám se, s jakou úsporou přicházejí do pracovny ministra," uvedl ministr. Kapsch má se státem smlouvu na výstavbu mýtných bran na všech budoucích dálnicích.
Firma má rovněž hrát důležitou roli v projektech PPP, kdy by vybrané mýtné putovalo soukromému investorovi. "Kapsch je na takový model, aby mýtné za přesně vybraný úsek šlo soukromé firmě, připraven," řekl Bárta. Sama firma nechtěla jednání komentovat s tím, že další schůzky budou následovat.
Slevy od stavebních firem k 13. září
Slevy (v mld. Kč) | Podíl z celého projektu | |
Dálnice a silnice | 2,319 | 2,6 pct. |
Železnice | 1,172 | 5 pct. |
CELKEM | 3,491 | 3,11 pct. |
Úspory ze změn projektů k 13. září
Úspora (v mld. Kč) | Podíl z celého projektu | |
Dálnice a silnice | 2,491 | 2,79 pct. |
Železnice | 360 | 1,56 pct. |
CELKEM | 2,851 | 2,54 pct. |
zdroj: ministerstvo dopravy
Aktuální stavby na železnici:
STAVBY PŘED DOKONČENÍM | Náklady (v tis. Kč před slevou) |
Optimalizace trati Planá u M.Lázní - Cheb | 4,474.488 |
Optimalizace tratě Č.Velenice - Veselí n.L.-1.stavba | 851.362 |
CDP Přerov | 233.933 |
Racinalizace tratě Svitavy - Žďárec u Skutče | 285.636 |
DALŠÍ ROZESTAVĚNÉ STAVBY | |
Optimalizace tratě Stříbro - Planá u M.Lázní | 4,391.067 |
Optimalizace tratě st.hr.SR-Mosty u Jablunkova-Bystřice n.Olší | 6,136.215 |
Modernizace trati Votice - Benešov u Prahy | 6,756.893 |
Optimalizace trati Beroun - Zbiroh | 5,111.208 |
Optimalizace trati Bystřice n.O. - Č. Těšín | 3,144.871 |
Optimalizace trati Zbiroh - Rokycany | 4,530.079 |
Rekonstrukce žst. Přerov 1.stavba | 4,108.104 |
Modernizace traťového úseku Praha Libeň - Praha Běchovice, 1.část (včetně 2.části) | 3,184.381 |
zdroj: Správa železniční dopravní cesty
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.