KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2015    Na trati pro budoucnost

Na trati pro budoucnost

Publikováno: 9.12.2015
Rubrika: 2015

O postavení a vizích nadnárodní společnosti Colas Rail na českém trhu jsme si povídali s generálním ředitelem českého zastoupení Ing. Richardem Osangem.

Společnost Colas Rail je na českém trhu méně známá, můžete ji představit?
Společnost Colas Rail vznikla spojením společností Seco Rail a Spie Rail v lednu roku 2008. Nová společnost tak spojila znalosti a dovednosti dvou celosvětově hlavních hráčů v oblasti železniční infrastruktury do jednoho subjektu. Colas Rail patří do skupiny Bouygues (v ČR dále Colas a VCES), celosvětové průmyslové skupiny se širokým spektrem zaměření, kde je hlavní doménou stavebnictví s ročním obratem přesahujícím 33 miliard EUR. Podíl Colas Rail na celosvětovém obratu přesahuje 1 miliardu EUR. Díky bohatým zkušenostem v oblasti železniční infrastruktury jsme schopni nabídnout řešení na klíč a pokrýt veškeré požadavky spojené s výstavbou nových vysokorychlostních tratí, rozšiřováním, rekonstrukcemi a údržbou stávající železniční sítě a městských dopravních systémů (tramvaje a metro).

A jaká je historie Colas Rail na českém trhu?
Colas Rail působí na českém trhu od roku 2011 skrze své anglické zastoupení. V roce 2014 převzala veškeré aktivity francouzská mateřská společnost a založila samostatné a nezávislé české zastoupení.

Jaké máte na českém trhu ambice?
Colas Rail má na českém trhu jasně stanovený plán – stát se během několika let výnamným hráčem na poli kolejové infrastruktury. V tuto chvíli cílíme na stavby v rozsahu 50 – 800 milionů Kč, nicméně ani větší projekty nejsou podle mě do tří let nereálným cílem. Disponujeme jednou z největších evropských flotil kolejové mechanizace, kterou již i v tuto chvíli poskytujeme nejvýznamnějším dodavatelům na českém trhu. Zároveň se rozhlížíme i po možných akvizicích na českém trhu – potenciálním nákupům českých firem z našeho segmentu.

Jaké jsou pro Colas Rail hlavní světové trhy, ve kterých technologiích dominujete a máte zároveň ambici se s nimi prosadit v České republice?
Colas Rail působí mimo své hlavní trhy, kam patří Francie, Velká Británie a Evropa obecně (ČR, Polsko, Belgie, Rumunsko, Chorvatsko, Švýcarsko a Skandinávie), také v Africe (Maroko, Egypt, Alžír), Jižní Americe (Venezuela, Chile) a Asii (Vietnam, Malajsie). Hlavní doménou je signalizace, trakce a výstavba vysokorychlostních spojení a rovněž metro. Zajímavých staveb je mnoho, určitě vysokorychlostní železniční spojení ve Francii a Velké Británii, již 25 let budované metro v Káhiře, vysokorychlostní spojení v Maroku, či Vietnamu a mnohé další. Z tohoto pohledu jsou české stavby velmi jednoduché a Colas Rail přináší a přinese nové technologie běžné v naší mateřské zemi, bohužel však zatím neznámé na českém trhu.

Co si myslíte o rozvoji železniční infrastruktury v Česku včetně výstavby koridorů a plánování vysokorychlostních tratí?
V rámci jednotné Evropy je z našeho pohledu jasná strategie vysokorychlostních spojení. V tomto směru má Česká republika hodně co dohánět. Dovoluji si říct, že nikdo kromě Colas Railu na českém trhu nemá takové know-how v této oblasti. Což dokazují naše reference například ve Francii.

Máte již v České republice nějaké referenční stavby?
Aktuálně jsme dokončili první úsek rekonstrukce tramvajové trati v pražské Střešovické ulici a pracujeme na železniční trati Lužná – Rakovník. Také jsme před nedávnem dokončili náš podíl na tramvajové trati Liberec – Jablonec. V minulých letech jsme se podíleli na výstavbě železniční trati Pečky – Kouřim, či rekostrukci trati Liberec – Tanvald.

Jaké nové technologie s sebou přinášíte?
Myslím si, že z pohledu výstavby a údržby železničních tratí je Colas Rail schopen přinést nové technologie používané v západní Evropě. Jde zejména o nové technologie použití georadarů při průzkumu tratí, spojování kolejnic při rekonstrukcích, či LIDARových průzkumů tratí v provozu.

Neodrazují vás relativně nízké ceny při soutěžích? Dokážete za české ceny udržet kvalitu?
Cena a kvalita železničních staveb jde ruku v ruce se zákonem o zadávání veřejných zakázek. Dokud bude jediným hodnotícím kritériem cena, stále se budou objevovat dodavatelé, kteří budou vítězit na úkor kvality. To je cesta, kterou Colas Rail nechce jít a doufám, že s novým zákonem přijde i nová praxe běžná na západním evropském trhu – více hodnotících kritérií a s tím související prostor kvalitním dodavatelům prezentovat a aplikovat jejich přidanou hodnotu připravovaným stavbám.

Můžete srovnat kvalitu projektování a investorské přípravy v ČR a zahraničí?
Řekl bych, že jsme v České republice na velice dobré úrovni projekčních prací, kvalita je dle mého i lepší než za našimi západními hranicemi. Rozdílem je přístup k zasmluvnění výstavby – na rozdíl od nás je na západě běžnou praxí zadávání dle standardu FIDIC ve všech jeho formách (vč. design-build) a nalezení vyrovnaného postavení dodavatel-investor.

Pravděpodobně budete muset nabírat nové lidi, bude jich na trhu dostatek?
Colas Rail roste a bude růst. Obecně bez ohledu na železniční trh, Česká republika bohužel nepodporuje kvalitní učňovské vzdělání a střední technické profese. Na specificky zaměřeném železničním trhu to bohužel platí dvojnásob.

Jak je pro vás zajímavé Slovensko?
Slovensko je pro nás strategicky zajímavé z pohledu naší divize Evropa. Chystáme expanzi řízenou z České republiky v polovině roku 2016.

Jak se díváte na možné využití PPP projektů?
PPP projekty jsou pro naši společnost mezi hlavními strategickými prioritami. V dnešní době provozujeme celosvětově mnoho koncesí v Evropě, Asii i Jižní Americe. Pro tyto účely má Colas Rail samostatnou divizi a jsme připraveni na první projekty i v České republice. Nicméně aktuální stav a vize příprav spíše nahrává v našich poměrech dálniční dopravě. Jsme však připraveni otevřené debatě o přípravě i realizaci PPP projektů v železniční dopravě.

Co byste chtěl dodat závěrem?
Děkuji Vám za rozhovor, přeji do budoucna hodně úspěchů české kolejové dopravě a spokojené zákazníky dopravcům na modernizovaných tratích a věřím, že i do budoucna v rychlých spojeních v rámci České republiky i navazujících spojích skrze Evropu. 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Ing. Richard OsangVysokorychlostní trať ve Francii z dílny Colas RailMetro v KáhiřePokládka kolejí ve StřešovicíchColas Rail chce v ČR využívat nejmodernější technologieMezi hlavní segmenty Colas Rail patří výstavba tramvajových tratí

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

„Hledáme, jak utratit miliardu EUR“„Hledáme, jak utratit miliardu EUR“ (26x)
říká jen v lehké nadsázce Ing. Mojmír Nejezchleb. S náměstkem generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy jsme se ba...
Protinámrazové a protismykové úpravy vozovekProtinámrazové a protismykové úpravy vozovek (26x)
Společnost Značky Morava a. s. se věnuje inovacím ve všech oblastech svého působení. Reagujeme na aktuální problematická...
Malá vodní elektrárna Štětí je ojedinělý projekt sociálního podnikání Malá vodní elektrárna Štětí je ojedinělý projekt sociálního podnikání (26x)
První gigawatthodiny elektrické energie vyrobily dvě turbíny s těmito ženskými jmény v elektrárně Štětí z labské vody. T...

NEJlépe hodnocené související články

REPONT s. r. o.: 10 let práce na dopravních a inženýrských stavbáchREPONT s. r. o.: 10 let práce na dopravních a inženýrských stavbách (5 b.)
Firma REPONT s. r. o. v letošním roce oslavila desetileté výročí působení na trhu dopravních a inženýrských staveb. Její...
Varšava chválí stavbaře z Metrostavu (5 b.)
Předáním modernizované části okruhu S8 a mostu Generála Stefana Grota-Roweckiego přes Vislu ve Varšavě investorovi završ...
Trojský most získal v tvrdé konkurenci mezinárodní oceněníTrojský most získal v tvrdé konkurenci mezinárodní ocenění (5 b.)
Významného ocenění na mezinárodním poli se dostalo stavbě Trojského mostu v Praze. Evropské sdružení ocelových konstrukc...

NEJdiskutovanější související články

„Hledáme, jak utratit miliardu EUR“„Hledáme, jak utratit miliardu EUR“ (1x)
říká jen v lehké nadsázce Ing. Mojmír Nejezchleb. S náměstkem generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy jsme se ba...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice