Na trati pro budoucnost
Rubrika: 2015
O postavení a vizích nadnárodní společnosti Colas Rail na českém trhu jsme si povídali s generálním ředitelem českého zastoupení Ing. Richardem Osangem.
Společnost Colas Rail je na českém trhu méně známá, můžete ji představit?
Společnost Colas Rail vznikla spojením společností Seco Rail a Spie Rail v lednu roku 2008. Nová společnost tak spojila znalosti a dovednosti dvou celosvětově hlavních hráčů v oblasti železniční infrastruktury do jednoho subjektu. Colas Rail patří do skupiny Bouygues (v ČR dále Colas a VCES), celosvětové průmyslové skupiny se širokým spektrem zaměření, kde je hlavní doménou stavebnictví s ročním obratem přesahujícím 33 miliard EUR. Podíl Colas Rail na celosvětovém obratu přesahuje 1 miliardu EUR. Díky bohatým zkušenostem v oblasti železniční infrastruktury jsme schopni nabídnout řešení na klíč a pokrýt veškeré požadavky spojené s výstavbou nových vysokorychlostních tratí, rozšiřováním, rekonstrukcemi a údržbou stávající železniční sítě a městských dopravních systémů (tramvaje a metro).
A jaká je historie Colas Rail na českém trhu?
Colas Rail působí na českém trhu od roku 2011 skrze své anglické zastoupení. V roce 2014 převzala veškeré aktivity francouzská mateřská společnost a založila samostatné a nezávislé české zastoupení.
Jaké máte na českém trhu ambice?
Colas Rail má na českém trhu jasně stanovený plán – stát se během několika let výnamným hráčem na poli kolejové infrastruktury. V tuto chvíli cílíme na stavby v rozsahu 50 – 800 milionů Kč, nicméně ani větší projekty nejsou podle mě do tří let nereálným cílem. Disponujeme jednou z největších evropských flotil kolejové mechanizace, kterou již i v tuto chvíli poskytujeme nejvýznamnějším dodavatelům na českém trhu. Zároveň se rozhlížíme i po možných akvizicích na českém trhu – potenciálním nákupům českých firem z našeho segmentu.
Jaké jsou pro Colas Rail hlavní světové trhy, ve kterých technologiích dominujete a máte zároveň ambici se s nimi prosadit v České republice?
Colas Rail působí mimo své hlavní trhy, kam patří Francie, Velká Británie a Evropa obecně (ČR, Polsko, Belgie, Rumunsko, Chorvatsko, Švýcarsko a Skandinávie), také v Africe (Maroko, Egypt, Alžír), Jižní Americe (Venezuela, Chile) a Asii (Vietnam, Malajsie). Hlavní doménou je signalizace, trakce a výstavba vysokorychlostních spojení a rovněž metro. Zajímavých staveb je mnoho, určitě vysokorychlostní železniční spojení ve Francii a Velké Británii, již 25 let budované metro v Káhiře, vysokorychlostní spojení v Maroku, či Vietnamu a mnohé další. Z tohoto pohledu jsou české stavby velmi jednoduché a Colas Rail přináší a přinese nové technologie běžné v naší mateřské zemi, bohužel však zatím neznámé na českém trhu.
Co si myslíte o rozvoji železniční infrastruktury v Česku včetně výstavby koridorů a plánování vysokorychlostních tratí?
V rámci jednotné Evropy je z našeho pohledu jasná strategie vysokorychlostních spojení. V tomto směru má Česká republika hodně co dohánět. Dovoluji si říct, že nikdo kromě Colas Railu na českém trhu nemá takové know-how v této oblasti. Což dokazují naše reference například ve Francii.
Máte již v České republice nějaké referenční stavby?
Aktuálně jsme dokončili první úsek rekonstrukce tramvajové trati v pražské Střešovické ulici a pracujeme na železniční trati Lužná – Rakovník. Také jsme před nedávnem dokončili náš podíl na tramvajové trati Liberec – Jablonec. V minulých letech jsme se podíleli na výstavbě železniční trati Pečky – Kouřim, či rekostrukci trati Liberec – Tanvald.
Jaké nové technologie s sebou přinášíte?
Myslím si, že z pohledu výstavby a údržby železničních tratí je Colas Rail schopen přinést nové technologie používané v západní Evropě. Jde zejména o nové technologie použití georadarů při průzkumu tratí, spojování kolejnic při rekonstrukcích, či LIDARových průzkumů tratí v provozu.
Neodrazují vás relativně nízké ceny při soutěžích? Dokážete za české ceny udržet kvalitu?
Cena a kvalita železničních staveb jde ruku v ruce se zákonem o zadávání veřejných zakázek. Dokud bude jediným hodnotícím kritériem cena, stále se budou objevovat dodavatelé, kteří budou vítězit na úkor kvality. To je cesta, kterou Colas Rail nechce jít a doufám, že s novým zákonem přijde i nová praxe běžná na západním evropském trhu – více hodnotících kritérií a s tím související prostor kvalitním dodavatelům prezentovat a aplikovat jejich přidanou hodnotu připravovaným stavbám.
Můžete srovnat kvalitu projektování a investorské přípravy v ČR a zahraničí?
Řekl bych, že jsme v České republice na velice dobré úrovni projekčních prací, kvalita je dle mého i lepší než za našimi západními hranicemi. Rozdílem je přístup k zasmluvnění výstavby – na rozdíl od nás je na západě běžnou praxí zadávání dle standardu FIDIC ve všech jeho formách (vč. design-build) a nalezení vyrovnaného postavení dodavatel-investor.
Pravděpodobně budete muset nabírat nové lidi, bude jich na trhu dostatek?
Colas Rail roste a bude růst. Obecně bez ohledu na železniční trh, Česká republika bohužel nepodporuje kvalitní učňovské vzdělání a střední technické profese. Na specificky zaměřeném železničním trhu to bohužel platí dvojnásob.
Jak je pro vás zajímavé Slovensko?
Slovensko je pro nás strategicky zajímavé z pohledu naší divize Evropa. Chystáme expanzi řízenou z České republiky v polovině roku 2016.
Jak se díváte na možné využití PPP projektů?
PPP projekty jsou pro naši společnost mezi hlavními strategickými prioritami. V dnešní době provozujeme celosvětově mnoho koncesí v Evropě, Asii i Jižní Americe. Pro tyto účely má Colas Rail samostatnou divizi a jsme připraveni na první projekty i v České republice. Nicméně aktuální stav a vize příprav spíše nahrává v našich poměrech dálniční dopravě. Jsme však připraveni otevřené debatě o přípravě i realizaci PPP projektů v železniční dopravě.
Co byste chtěl dodat závěrem?
Děkuji Vám za rozhovor, přeji do budoucna hodně úspěchů české kolejové dopravě a spokojené zákazníky dopravcům na modernizovaných tratích a věřím, že i do budoucna v rychlých spojeních v rámci České republiky i navazujících spojích skrze Evropu.