Na Spořilově se kvůli novému okruhu o čtvrtinu zvýšil provoz
Rubrika: 2010
Na pražském Spořilově po zprovoznění jižního úseku pražského okruhu vzrostl automobilový provoz o čtvrtinu. Zatímco před otevřením okruhu místem projíždělo denně 44 000 automobilů, nyní je to zhruba o 11 000 aut více. Vyplývá to z materiálu, který dnes projednala rada hlavního města. Spořilovskou ulicí nově jezdí kamiony, kterým byl zakázán vjezd na Jižní spojku. Provoz se naopak snížil na většině míst Jižní spojky i na magistrále. Nový pražský okruh využívá denně asi 50 000 automobilů.
Podle materiálu, kterým se pražští radní dnes zabývali, je na Spořilovské ulici nejhorší situace v ranní špičce ve směru do centra, kdy nestačí kapacita křižovatky ulic Chodovská a U Plynárny. Kapacita křižovatky byla ale údajně nedostatečná už před zprovozněním pražského okruhu. Kvůli automobilovému provozu mají v těchto místech problémy také autobusy, které vyjíždějí od tramvajové smyčky Spořilov.
"Pokud jde o Spořilovskou ulici (...) je připravován projekt protihlukové stěny. Stavební povolení by mohlo být vydáno do konce roku, aby stavba s předpokládanými náklady přibližně 100 milionů korun mohla být v příštím roce hotova," uvedl k tomu náměstek primátora Rudolf Blažek (ODS).
Zhruba o 8000 aut denně se zvýšil provoz také na východní části Jižní spojky mezi ulicemi Chodovská a V Korytech. Nově tudy projíždí asi 117 000 aut denně.
Po zprovoznění okruhu se naopak zklidnil provoz na většině Jižní spojky, a to především v úseku Braník - Sulická, kde ze 100 000 aut denně ubylo asi 21 000. Ulevilo se také obyvatelům v okolí severojižní magistrály; na ulici 5. května klesl provoz asi o 18 000, z původních 111 000 aut na 93 000. Méně aut nyní projíždí také po Strakonické a Dobříšské ulici, které vedou od tunelu Mrázovka přes Smíchov k Lahovicím.
Podle důvodové zprávy k materiálu jsou výsledky jen orientační, protože zatím neodrážejí ustálené dopravní poměry. Není možné je tedy považovat za trvalé.
V návaznosti na otevření jižní části pražského okruhu zavedla Praha některá dopravní opatření. Zakázala například vjezd nákladních automobilů nad 12 tun na Jižní spojku. Kvůli tomu se podle materiálu částečně zhoršila dopravní obslužnost některých objektů a areálů v okolí Jižní spojky. Zásobovací vozidla se k nim totiž musí dostávat obytnou zástavbou. Kvůli zákazu začaly kamiony také využívat trasu přes Říčany a Úvaly. Tyto obce proto rovněž zakázaly vjezd automobilům nad 12 tun.
Hlavní město je ale celkově s důsledky otevření okruhu spokojeno. "Realizovaná dopravní opatření přinesla výrazné snížení podílu těžké nákladní dopravy na Jižní spojce a ulici K Barrandovu, a tím snížení negativních dopadů na obytná území v Krči, Braníku a Barrandově spolu s celkovým zvýšením plynulosti a bezpečnosti dopravy na zmíněných komunikacích," uvedl Blažek.
Intenzita dopravy na jižní části pražského okruhu (počet vozidel v obou směrech zaokrouhlený na tisíce): | ||
úsek | počet kamiónů | počet všech vozidel |
dálnice D1 - Jesenice | 12 000 | 44 000 |
Jesenice - Vestec | 12 000 | 45 000 |
Vestec - Strakonická | 12 000 | 49 000 |
Strakonická - K Barrandovu | 12 000 | 51 000 |
Zdroj: Rada hlavního města
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.