Na pražském hlavním nádraží se modernizace přesouvá z nástupišť 3 a 4 na nástupiště 1 a 2
Rubrika: Aktuality
Včera začala poslední etapa přestavby západní části kolejiště a nástupišť hlavního nádraží v Praze. Po dokončené modernizaci nástupišť číslo 3 a 4 začíná rekonstrukce zbývajících nástupišť číslo 1 a 2. Na konci letošního roku tak budou cestujícím v této nejfrekventovanější železniční stanici u nás sloužit širší a tím i bezpečnější a komfortnější perony a také tři moderní podchody. Investorem stavby je Správa železniční dopravní cesty, státní organizace.
V devadesátých letech minulého století bylo opraveno nástupiště číslo 5 a byla postavena dvě nová nástupiště – číslo 6 a 7. Při této stavbě byl také vyhlouben celý stávající severní podchod. Ostatní nástupiště zůstala tehdy v původním stavu. Správa železniční dopravní cesty zahájila jejich rekonstrukci v lednu letošního roku. Celá přestavba kolejiště hlavního nádraží byla rozdělena na dvě části. V první etapě byla modernizována nástupiště číslo 3 a 4 a dnes začíná etapa druhá, během které budou přestavěna zbývající nástupiště 1 a 2. Náklady celé stavby dosáhnou 1,6 miliardy Kč. Začátkem června byla na Ministerstvo dopravy ČR podána žádost o spolufinancování výstavby z fondů soudržnosti EU.
Obě etapy zahrnují rekonstrukci kolejí, výhybek, trolejového vedení a zabezpečovacího zařízení, moderní nástupiště a podchody. Výška nástupních hran bude 550 mm nad temenem kolejnice, což umožní cestujícím pohodlnější nástup a výstup. Součástí modernizace hlavního nádraží je i nový informační systém včetně kvalitního rozhlasového ozvučení, samozřejmostí jsou bezbariérové přístupy na všechna nástupiště. Kromě schodišť povedou z nových podchodů také eskalátory a výtahy.
Přes krátký termín a složité podchycování základových patek původních stoletých ocelových hal, montovaných v letech 1905-1906, nad kolejištěm byla první etapa ukončena včas a nástupiště č. 3 a č. 4 jsou ode dneška funkční. Do konce roku bude ale v provozu pouze jeden – severní podchod k nástupištím. Během druhé etapy budou rozšířeny dva stávající podchody – střední a jižní, jejichž úzké části přiléhají k historické Fantově budově.
V příštím roce budou ještě v rámci stavby dokončovány práce na úpravách terénu a okolí, nebudou však již mít velký dopad na cestující. Stavební práce v budovách hlavního nádraží, včetně revitalizace secesní Fantovy budovy z let 1902 až 1909, jsou samostatnou stavbou Českých drah.