KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Na pardubické univerzitě vznikly dvě studie solárních vlaků

Na pardubické univerzitě vznikly dvě studie solárních vlaků

Publikováno: 6.12.2011, Aktualizováno: 13.12.2011 14:55
Rubrika: Zajímavosti

Na Dopravní fakultě Univerzity Pardubice vznikly dvě studie zabývající se solárním pohonem železničních vozidel. Jedna se věnovala přímému napájení vlaku pomocí fotovoltaických článků, druhá zkoumala možnost nabíjení akumulátorů v koncových stanicích dráhy. ČTK o tom informovala mluvčí univerzity Valerie Wágnerová a Ladislav Mlynařík z katedry elektrotechniky Dopravní fakulty.

Student Dopravní fakulty Jaroslav Tichý se ve své diplomové práci věnoval tématu využití fotovoltaických článků k přímému napájení železničních vozidel. Vznikla projekční studie vozidla, které je poháněno synchronním motorem s permanentními magnety.

Ladislav Mlynařík s kolegou zkoumali možnosti využití solární energie pro regionální železniční tratě. Navrhli systém, který se skládá ze solárních zdrojů s vyrovnávacími akumulátory v koncových stanicích dráhy a z elektrických akumulátorových čtyřnápravových vozů pro 80 sedících cestujících pro kratší trasy. "Provozní režim předpokládá dvouhodinový interval mezi spoji, přičemž vždy 30 minut bude využito na jízdu a 30 minut pro nabíjení vozového akumulátoru v koncové stanici," uvedl Mlynařík. Ve srovnání s vozy se spalovacím motorem by podle něj solární energie mohla ušetřit až 35 procent provozních nákladů.

Diplomová práce Jana Tichého získala cenu společnosti Siemens, která na ní spolupracovala, a Fóra průmyslu a vysokých škol. Studii Ladislava Mlynaříka a jeho kolegy finančně podpořila společnost ČEZ Zelená energie.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (180x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (120x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (116x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice