Na pardubické univerzitě vznikly dvě studie solárních vlaků
Rubrika: Zajímavosti
Na Dopravní fakultě Univerzity Pardubice vznikly dvě studie zabývající se solárním pohonem železničních vozidel. Jedna se věnovala přímému napájení vlaku pomocí fotovoltaických článků, druhá zkoumala možnost nabíjení akumulátorů v koncových stanicích dráhy. ČTK o tom informovala mluvčí univerzity Valerie Wágnerová a Ladislav Mlynařík z katedry elektrotechniky Dopravní fakulty.
Student Dopravní fakulty Jaroslav Tichý se ve své diplomové práci věnoval tématu využití fotovoltaických článků k přímému napájení železničních vozidel. Vznikla projekční studie vozidla, které je poháněno synchronním motorem s permanentními magnety.
Ladislav Mlynařík s kolegou zkoumali možnosti využití solární energie pro regionální železniční tratě. Navrhli systém, který se skládá ze solárních zdrojů s vyrovnávacími akumulátory v koncových stanicích dráhy a z elektrických akumulátorových čtyřnápravových vozů pro 80 sedících cestujících pro kratší trasy. "Provozní režim předpokládá dvouhodinový interval mezi spoji, přičemž vždy 30 minut bude využito na jízdu a 30 minut pro nabíjení vozového akumulátoru v koncové stanici," uvedl Mlynařík. Ve srovnání s vozy se spalovacím motorem by podle něj solární energie mohla ušetřit až 35 procent provozních nákladů.
Diplomová práce Jana Tichého získala cenu společnosti Siemens, která na ní spolupracovala, a Fóra průmyslu a vysokých škol. Studii Ladislava Mlynaříka a jeho kolegy finančně podpořila společnost ČEZ Zelená energie.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.