Na objízdných trasách D8 byly zčásti překročeny limity exhalací
Rubrika: 2010
Měření emisí na objízdných trasách D8 z části prokázalo porušení limitů čistoty ovzduší. V první polovině srpna byly porušeny limity pro koncentraci prachu, zatímco oxid uhelnatý a oxidy dusíku zůstaly pod limity. Podle vedení Ústeckého kraje, který si měření objednal, výsledky ovlivnily ideální rozptylové podmínky, tedy hlavně větrné a deštivé počasí. A i při nich bylo v obcích na objízdných trasách víc škodlivin než v průmyslovém Ústí nad Labem. Kraj se měřením snažil dokázat nutnost dostavby dálnice D8.
"Věřím, že ministerstvo dopravy (díky měření) nyní stanoví konečný termín dostavby a přesvědčíme i Evropskou komisi, že dostavba je ve veřejném zájmu," řekla dnes novinářům hejtmanka Jana Vaňhová (ČSSD). "Bohužel musíme dokazovat něco, co všichni víme," dodala.
Hygienici měřili od 2. do 16. srpna ve Velemíně a Lovosicích na Litoměřicku a prokázali překročení limitů pro aerosoly prachu. "Oxidy dusíku, oxid uhelnatý ani toxické prvky nebyly překročeny. Je to zřejmě výrazně ovlivněné příznivými podmínkami," uvedl Pavel Šubrt ze Zdravotního ústavu v Ústí nad Labem. "Prakticky po celou dobu docházelo k takzvanému 'vymývání' ovzduší, přesto jsou naměřené hodnoty srovnatelné 'nevymytým' městským prostředím," dodal.
"Snažili jsme se také prověřit, odkud pochází nadlimitní prašnost. V Lovosicích mají znečištění na svědomí především dieselové motory, tedy právě kamionová doprava, zatímco ve Velemíně se přidává ještě určité lokální spalování fosilních paliv," řekl Šubrt výsledky. Výzkumníci naměřili i výrazné hladiny dioxinů a dalších toxických látek. Normy sice podle nich překročeny nebyly, i tak ale výsledky představují značná rizika. "Podle modelů bychom mohli přijít k závěru, že zvýšení úmrtnosti může dosahovat pět až 12 procent," dodal.
Od studie se čekaly jednoznačnější závěry, kraj ji ale za neúspěšnou nepovažuje. Vaňhová prohlásila, že by měření měla pokračovat, ale už v režii ministerstev. Na přímý dotaz ale nevyloučila ani to, že by další měření opět objednal kraj. Ten za ně letos utratil zhruba 400 000 korun.
Studie poskytla cenné údaje o charakteru dopravy. Podle prázdninového měření jezdí labským kaňonem od Lovosic do Ústí v průměru 16 265 aut za den. Ve špičce je mezi nimi jen třísekundový interval, který ani v noci nepřekročí jednu minutu. Čtyřicet procent dopravy obstarávají nákladní automobily.
Srpnové měření mělo krom počasí ještě jeden problém. Už po několika dnech zmizela z Velemína část měřící soupravy v hodnotě asi 200.000 korun. "Nikomu to k ničemu nebude, nechápu to," řekl rezignovaně Šubrt.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.