Na Letišti Leoše Janáčka Ostrava odbavují v nové hale
Rubrika: Aktuality
Od 14. prosince se cestující z ostravského letiště Mošnov vydávají do světa z nové odbavovací haly. Zároveň se spuštěním jejího zkušebního provozu bylo letiště pokřtěno – nyní se jmenuje po hudebním skladateli Leoši Janáčkovi.
„Prvním krokem bylo otevření odletové haly na začátku letní sezony, nyní byla otevřena hala odbavovací. Tím skončila první, viditelná etapa rozvoje letiště. Další – už méně viditelná – nastane v příštím roce a přinese investování do technického vybavení letiště, bezpečnostních opatření a techniky,“ uvedl hejtman Moravskoslezského kraje Evžen Tošenovský. Následující etapy směřují k maximálnímu využití evropských fondů, aby letiště mohlo odbavovat ještě více pasažérů.
„Obě haly umožňují poskytnout cestujícím výrazně kvalitnější služby, zvýší se bezpečnost odbavování zavazadel a detekce jejich obsahu.,“ doplnil ředitel letiště Lubomír Vavroš a pokračoval: „Nové haly přinesly nejen pětinásobně větší prostory, ale i zvýšení odbavovací kapacity na pět set pasažérů za hodinu, což znamená půldruhého milionu komfortně odbavených cestujících ročně.“ Přechodně budou v Mošnově sloužit obě haly, stará i nová („… aby se vychytaly případné mouchy,“ řekl L. Vavroš), od nového roku se však bude odbavovat jen z nového systému. Stará odletová hala by pak měla vítat přilétající nebo tranzitní cestující.
Hala je vybavena špičkovou technologií nizozemské společnostiVanDerLande Industries. Má třináct odbavovacích přepážek (pro zajímavost – očíslováno je jich jen dvanáct, třináctka prý přináší smůlu, a proto nese jen označení symbolem zavazadla), centrální odbavovací systém, informační systém, dopravníkové pásy a bezpečnostní rámy. Nechybí dvě kavárny a obchody.
Mezi nezjevná pozitiva změn na ostravském letišti bude patřit „dotahování“ infrastruktury pro provoz za snížené viditelnosti nebo na zprovoznění dalších ploch (severovýchodní a jihozápadní, které by měly sloužit tzv. malému letectví, ale také přepravě zboží a logistice).
Kraj už do letiště investoval téměř 440 milionů korun – například také do nového denního dráhového značení nebo do vybavení bezpečnostních složek. Investice do rozšíření a modernizace odbavovacích prostor dosáhly bezmála 280 milionů korun, EU přispěla více než 40 miliony korun.