KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Na dopravní stavby by letos mohlo jít přes 100 miliard

Na dopravní stavby by letos mohlo jít přes 100 miliard

Publikováno: 18.5.2008, Aktualizováno: 22.11.2008 00:12
Rubrika: Aktuality

Na dopravní stavby, které financuje Státní fond dopravní infrastruktury, by letos poprvé mohlo jít přes 100 miliard korun. K plánovaným 96 miliardám zřejmě přibude dalších pět miliard, které fond vydal v minulých letech na předfinancování staveb hrazených následně evropskými fondy. Řekl to náměstek ředitele SFDI Jiří Novák. Loni šlo na výstavbu silnic, kolejí a vodních cest 70 miliard Kč.

Peníze se fondu vrátí od krajských samospráv a také od státních organizací Ředitelství silnic a dálnic a Správy železniční dopravní cesty. „Teď jsme vyvinuli tlak a doufáme, že ty peníze dostaneme zpět,' řekl Novák. Šlo by již o druhé navýšení rozpočtu fondu, kde bylo původně na letošek připraveno 91 miliard Kč. Po převodu pěti miliard z minulého roku se zatím počítá s příjmy a výdaji 96 miliard Kč.

Pokud se fondu podaří získat dalších pět miliard korun, překročí letošní investice do dopravní infrastruktury hranici 100 miliard vůbec poprvé. Podobné by to mohlo být i v dalších letech až do roku 2011, kdy by se SFDI mohly vracet peníze z let 2004 až 2006. „My dokážeme ty peníze třeba třikrát otočit,' upozornil Novák, že peníze na předfinancování se mohou fondu vrátit i několikrát.

Hlavní zásluhu na meziročním navýšení rozpočtu fondu však má Evropská unie. V rámci operačního programu Doprava (OPD) může Česká republika čerpat od letoška až do roku 2013 zhruba 145 miliard korun. Jde zřejmě o poslední velkou finanční injekci EU do české infrastruktury, poté se stane ČR čistým plátcem. Evropské peníze mají být využity především k dobudování hlavní sítě dálnic a železničních koridorů.

Peníze, které fond dopravy každoročně utratil, byly až dosud vždy menší, než kolik bylo připraveno v rozpočtu. To má podle Nováka několik příčin. „Mohou to být klimatické podmínky nebo se provedené práce fakturují až v lednu následujícího roku nebo se vyskytly překážky na stavbě,' řekl Novák.

Jako jednu z výhod fondu náměstek jmenoval volnou převoditelnost prostředků z roku na rok. „Práce mohou pokračovat průběžně bez ohledu na konec roku a fakturuje se ucelená část stavby,' uvedl. Letos by to však mělo být jiné. Ředitelé státních investorských organizací, ŘSD, SŽDC a Ředitelství vodních cest, slibují, že všechny peníze utratí.

Česká dopravní infrastruktura se dlouhodobě potýkala s nedostatkem peněz. Odborníci se shodují v tom, že 100 miliard ročně je minimální hranice pro to, aby se zamezilo chátrání a zajistil další rozvoj. Například plánovaná základní síť dálnic je nyní hotova zhruba z poloviny, podobně je to s modernizovanými železničními koridory.

Po boomu, který české dopravní stavitelství čeká díky evropským penězům, však bude nutné hledat další zdroje peněz. Nejčastěji se uvažuje o takzvaných projektech PPP, tedy partnerství veřejného a soukromého sektoru, kdy by do výstavby silnic investovala soukromá firma. Pilotní projekt se nyní chystá pro jihočeskou dálnici D3.

Zdroj: ČTK

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Nové mapy postupu výstavby dálnic a rychlostních silnic v letech 2008 - 2010 (52x)
Zatímco v letech 2001 - 2005 bylo na území České republiky uvedeno do provozu pouze 89 kilometrů dálnic a rychlostních s...
Spustili jsme novou podobu webových stránek! (43x)
Vážené čtenářky a čtenáři časopisu SILNICE ŽELEZNICE, po více než 10 letech se od roku 2020 změnila tvář on-line verze ...
Dálnicemi se mají stát železniční koridory (37x)
Železnice jako důležitá součást dopravní infrastruktury musí být moderní a konkurenceschopná. Bez budování tranzitních k...

NEJlépe hodnocené související články

Praha bude mít další čtyřkolejný traťový úsek (5 b.)
Začíná přestavba důležité spojnice Prahy a Berouna podél řeky Berounky. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dnes sla...
Vlaky na Teplicku zrychlí, lidé z Litvínova získají přímé spojení s krajskou metropolí (5 b.)
Železnice v podkrušnohorské oblasti Ústeckého kraje projde v následujícím období výraznou proměnou. Správa železniční do...
Nepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskemNepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskem (5 b.)
Skanska prošla v posledních třech letech rozsáhlými změnami, které mají firmu připravit na dlouhodobou prosperitu. Jak s...

NEJdiskutovanější související články

Nepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskemNepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskem (1x)
Skanska prošla v posledních třech letech rozsáhlými změnami, které mají firmu připravit na dlouhodobou prosperitu. Jak s...
Český vynález přináší revoluci do stavebnictví. Skanska začala používat recyklovaný betonČeský vynález přináší revoluci do stavebnictví. Skanska začala používat recyklovaný beton (1x)
Zbytky ze zdemolovaných staveb představují až polovinu všech odpadů vyprodukovaných v České republice. Kameniva, které j...
Dálnice D47 se osvědčila - šetří čas i peníze řidičů (1x)
Loni v listopadu byl mezi Bělotínem a Bílovcem zprovozněn poslední chybějící úsek dálnice D1 z Lipníku nad Bečvou do Ost...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice