Myčka kolejových vozidel pro varšavské metro
Rubrika: Zajímavosti
Počátkem roku 2011 jsme se ve sdružení s firmou SUDOP Polska zúčastnili výběrového řízení na projekt myčky kolejových vozidel pro varšavské metro. Jednalo se hned o několik projekčních stupňů, včetně autorského dozoru. Konkrétně šlo o studii (Koncepcja), projekt pro stavební povolení (Projekt Budowlany), realizační projekt (Projekt Wykonawczy) a již zmíněný autorský dozor v průběhu stavby. V soutěži jsme byli úspěšní a tak jsme se záhy pustili do práce.
První část varšavského metra, včetně kolejového depa STP Kabaty, byla uvedena do provozu v roce 1995. Součástí depa měla být i samostatná budova s myčkou vlakových souprav. Budova tehdy postavena byla, ale nikdy nebyla vybavena technologií pro mytí. Soupravy metra byly tedy čištěny v sousední opravárenské hale. Část haly byla oddělena a provizorně upravena pro mytí. Toto provizorium však trvalo téměř 20 let.
V tuto chvíli by se mohlo zdát, že stačilo do stávající haly navrhnout novou technologii a bylo by hotovo. Tak jednoduché to ale opravdu nebylo. Součástí záměru totiž nebyla jen myčka, nýbrž ještě hala pro automatické čištění podvozků technologií tlakového vzduchu, pro údržbu střech, ošetření podvozků atd. Dále samostatný provoz pro lakovnu, moderní čističku odpadních vod a v neposlední řadě i administrativní část včetně šaten a všeho, co s takovým provozem souvisí. Abychom mohli všechny tyto technologie do budovy umístit, museli jsme ji půdorysně zvětšit na celkový rozměr 134 x 29 metrů, což činí téměř dvojnásobek původní velikosti. Dvacet let staré rozvody instalací byly z pochopitelných důvodů z dnešního pohledu již zastaralé a bylo tedy nutné je kompletně vyměnit. Ani obvodové pláště nebyly v současnosti akceptovatelné. Nedostatečné byly únosnosti podlah, pod podlahy jsme navíc potřebovali umístit nádrže na splaškovou vodu, které jsou navzájem propojené a napojené na čističku pro celou budovu. Výkopy pro nádrže s sebou přinesly nutnost podchycování a zesilování stávajících základů. V budově byla navržena nová výměníková stanice včetně kompletně nového vytápění, kompresorovna, přezbrojena byla trafostanice. Budova byla nově napojena kolejově, úprav doznalo i zabezpečovací zařízení části depa. Při rekonstrukci tedy zůstaly původní jen základní nosné konstrukce. Vše ostatní je nové.
Myčka kolejových vozidel je umístěna ve střední lodi uprostřed budovy. Z kapacitních důvodů byly do této haly navrženy dva mycí portály. Doba, potřebná na umytí jedné soupravy, se tak včetně dvojitého oplachu a následného sušení zkrátí oproti jednoportálovému provedení na polovinu – na necelých 30 minut. Portály myjí soupravu od jejích konců, směrem ke středu. Nejdříve se nanese šampon, poté jednotlivé vozy očistí rotační kartáče, souprava se opláchne dvojitým oplachem a následně se osuší horkým vzduchem. Odpadní voda gravitačně steče do záchytných jímek, odkud putuje do kalových jímek, přes olejové separátory, pískové filtry, filtry s aktivním uhlím, až do jímky na přečištěnou vodu. Následně odtéká do areálové splaškové kanalizace. Přečištěná voda je pak čirá a bez zápachu. Agresivitě mycích prostředků je uzpůsoben celý mycí prostor. Jsou zde speciální povrchy podlah, stěn i samotných jímek na odpadní vodu. Dokonce i rozvody vytápění jsou z nerezové oceli.
Čištění podvozků bylo umístěno do krajní lodi, na celou délku haly. Stejně jako u myčky, i zde tedy může být najednou ošetřena celá souprava. Vzhledem ke členitosti podvozků jednotlivých vozů, nemohou být umyty, obdobně jako karoserie a střechy, vodou a saponátem. Čistí se tedy tlakovým vzduchem. V této hale byla navíc navržena po celé její délce servisní jáma. Kolejnice jsou podpírány dvěma řadami sloupků a pod celou soupravou se tak dá pohodlně podejít. Pro údržbu a servis střech jednotek jsou po stranách ve výšce 4,0 metry navrženy průběžné servisní lávky.
Lakovna slouží k lakování opravených dílů. Vzhledem k její velikosti je zde možné nalakovat klidně i celou karoserii jednoho vozu. Provoz lakovny je rozdělen na tři samostatné části. Tryskání, zde se jednotlivé díly zbaví nečistot a původního nátěru. Dále lakování a nakonec sušení. Vedle lakovny je v samostatné místnosti i sklad barev. Provoz lakovny a technologie lakování byl pro místní hasiče a následně i pro nás opravdovou lahůdkou. Jedná se o výbušné prostředí, a tak například i takové nucené větrání skladu barev, který je umístěn pod kancelářským provozem, není úplně jednoduchá disciplína.
Projekt byl v podstatě rozdělen na tři části. Rekonstrukce budovy včetně vnitřních instalací jako je vytápění, voda, kanalizace atd., byla záležitostí SUDOPu PRAHA, konkrétně střediska architektury a pozemních staveb. Projektanti SUDOPu Polska se postarali o veškeré „venky“. Jednalo se o návrh kolejového napojení, úpravy zabezpečovacího zařízení, horkovodní přípojku, komunikace a v neposlední řadě o kompletní projednání se správci sítí a s orgány státní správy. Technologický projekt a následně i dodávku většiny technologií měla na starosti plzeňská společnost Cejar. Komunikace v češtině tak přinesla v průběhu projektu i stavby samotné nesporné výhody. Rekonstrukce budovy byla tedy koordinována v Praze a objekty mimo budovu ve Varšavě.Navzájem jsme si vyměňovali „jen“ styčné body.
Dodávku stavby vyhrála společnost Budimex, která v průběhu patnácti měsíců stavbu dovedla do finále.
Railway Car Wash for the Underground in Warsaw
In partnership with a SUDOP Polska company, we attended a selection procedure for a railway car wash project for underground in Warsaw in the beginning of 2011. It involved more project levels at the same time including author’s supervision. Namely, it involved a study (Koncepcja), building permit project (Projekt Budowlany), execution project (Projekt Wykonawczy) and the already mentioned author’s supervision of the construction. Because we were successful in the competition we started working immediately.