Mostní obrubníkové odvodnění MEA DECK zvyšuje bezpečnost a snižuje náklady
Rubrika: Zajímavosti
Mnohaleté zkušenosti s instalací mostního obrubníkového odvodnění zcela jasně prokázaly, že použitím tohoto způsobu zachycení a odvedení dešťové vody se zvyšuje bezpečnost a zároveň se při rekonstrukcích mostů snižují celkové náklady.
Rychlé svedení vody mimo vozovku
Dešťová voda se ihned svede mimo vozovku do podélných žlabů skrytých v obrubníku, nehromadí se mezi bodovými odtoky a na silnici se tak snižuje možnost vytváření nebezpečných kaluží. Voda, která se dostane rychleji mimo asfaltovou vrstvu také neprosákne v takové míře do spodních vrstev. Díky tomu se zvyšuje životnost konstrukční pojezdové vrstvy hlavně v zimních měsících.
Zvětšení šířky jízdního pruhu a snížení nákladů
Další výhodou využití obrubníku pro odvodnění je zvýšení šířky jízdního pruhu o odvodňovací proužek, kde při případném zúžení jízdních pruhů mohou auta plynule projíždět. Způsob podélného odvodnění ale také snižuje náklady. Někdy i velmi výrazně, protože se snižuje množství prostupů konstrukcí v porovnání s bodovým odvodněním. Tím, že je voda svedena do žlabu mimo vozovku není již nutné při malém spádu instalovat bodové odvodnění po několika metrech, ale dle hydraulických výpočtů stačí odtok někdy až na jednom konci mostu.
Rekonstrukce mostů
Rekonstrukce mostů prokázaly úspory nejen při samotné realizaci, ale v průběhu let i při údržbě odvodňovacího systému. V některých případech byl původní odtokový kanál umístěný na vnější římse mostu nahrazen obrubníkovým žlabem. Odstranil se tak nejen komplikovaný detail při rekonstrukci, ale také náročný detail pro údržbu na exponovaném místě. Takový detail byl upraven například na mostě na obchvatu u Jablůnkova.
I jiné případy rekonstrukcí umožnily úsporu finančních prostředků. Nebylo nutné vrtat nebo opravovat tolik prostupů mostovkou jako v případě bodového odvodnění, např. v případě přehradní hráze Husinec.
Most bez svislých prostupů a rychlé proudění vody
Komplexní řešení od návrhu bylo řešeno na Trojském mostě v Praze, kde mostovkou neprochází jediný svislý prostup od žlabu a voda je svedena do kanalizace až přes dilatační spáru pomocí „kompenzační jednotky“. Na Trojském mostě je použito více šířek obrubníkového odvodnění podle vypočítaného množství srážkové vody.
Nyní probíhající rekonstrukce Barrandovského mostu v Praze za použití obrubníkového odvodnění MEA DECK se setkává s prouděním vody vysoké rychlosti, protože spád mostu je až 6 %. To umožňuje u obou mostovek v obou směrech využít pouze jeden odtok až při prostupu dilatační spáry za použití relativně úzkého žlabu.
Prefabrikované mostní římsy
MEA Water Management jako významný producent výrobků z polymerického betonu dodává nejen odvodnění, ale také prefabrikované mostní římsy. Římsy z polymerického betonu s ochrannou integrovanou vrstvou chrání exponovanou část mostu a zároveň mohou sloužit jako vysoce estetický prvek, který není náročný na údržbu a výrazně zvyšuje jeho životnost. Římsy se zhotovují v různých tvarech, od základního rovného prvku G01 až po elipsovité. Prvky se uchycují ke stávající výztuži a zalijí betonem.
MEA Water Management a její mostní oddělení zajišťuje dodávky nejen odvodňovacích systémů nebo mostních říms, ale je také významným dodavatelem a partnerem na dodávky kompozitních konstrukcí na veškerá silniční, železniční a mostní díla v České republice a na Slovensku. Instaluje kompozitní prvky pro ŘSD nebo SŽDC.
Více na www.mea-odvodneni.cz.