KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Moderní trendy v semi-aktivním potlačování přenosu hluku skrz okenní tabuli pomocí piezoelektrických aktuátorů

Moderní trendy v semi-aktivním potlačování přenosu hluku skrz okenní tabuli pomocí piezoelektrických aktuátorů

Publikováno: 17.12.2010
Rubrika: Zajímavosti

Lidé ve městech jsou vystaveni mnoha škodlivým vlivům na jejich zdraví a jedním z nich je všudypřítomný hluk. V současné době existuje velké množství kvalitních stavebních materiálů, které dokáží zajistit kvalitní zvukovou izolaci zděných částí budov. Nejméně zvukově odolným, avšak zcela nezastupitelným prvkem budov se tak stávají skleněné okenní tabule. Vývoj moderních metod zvyšujících zvukově izolační vlastnosti skleněných okenních tabulí představuje velkou výzvu pro odborníky různých technických odvětví. Aby bylo možné
zkonstruovat efektivní systém pro potlačení hluku přenášeného skrze sklo, je důležité nejprve porozumět interakci skleněné tabule se zvukovou vlnou dopadající z vnějšího prostředí. Jedna z možností, jak přistoupit k potlačení přenesené zvukové vlny, je založena na využití vlastností piezoelektrických materiálů. V článku je prezentován moderní mechatronický systém pro semi-aktivní potlačení přenosu zvuku skrz skleněnou okenní tabuli. Systém je modelován pomocí numerické metody konečných prvků a jeho fungování je ověřeno realizováním experimentů využívajících metod digitální holografické interferometrie a měření akustických tlaků.

Technický rozvoj, který zažívá naše společnost, s sebou nese celou řadu negativních vlivů na zdraví člověka. Jedním z nich je nadměrný hluk, který závažně působí na fyzické i psychické zdraví populace. Člověk dnešní doby je vystaven působení hluku z mnoha zdrojů, jako je například silniční, železniční a letecká doprava a samozřejmě průmysl. Obytné, ale i kancelářské budovy ve městech jsou tak značně zatíženy těmito vlivy. Odstranění všech zmíněných zdrojů hluku je v dnešní době nemyslitelné, a proto je třeba alespoň zamezit jeho šíření do místností, kde lidé bydlí a pracují. Významný prvek, skrz který se hluk do místností přenáší, jsou skleněná okna. Se zvětšujícím se podílem prosklených částí budov se snižuje celková zvuková neprůzvučnost budovy. Okna jsou ve své podstatě tenké skleněné desky upevněné na svých krajích ve více či méně tuhém rámu. Skleněná deska tedy představuje rozhraní dvou vzduchových prostředí, na nichž se část dopadající zvukové vlny odrazí a jimiž část této vlny projde. Cílem všech metod zvyšujících zvukově izolační schopnosti stavebních prvků je, aby amplituda prošlé zvukové vlny byla co nejmenší. Odraz zvukové vlny od skleněné desky zpět do okolního prostředí způsobí, že se skleněná deska rozechvěje a tyto vzniklé vibrace se tak stávají zdrojem zvuku pro prostředí za sklem, tedy prostředí místnosti (obr. 1). Proto jsou okenní tabule běžných budov slabým článkem přenosu hluku do místnosti,  právě díky své nízké ohybové tuhosti. Běžnou součástí průmyslových staveb i dopravních prostředků se staly pasivní prvky pohlcující či odrážející zvuk. Intenzita hluku ve městech se ale stále navyšuje, proto použití pasivních odhlučňovacích materiálů začíná být nedostatečným řešením. V oblasti nízkých frekvencí (pod 1 kHz) se navíc snižuje jejich zvukově izolační schopnost [1]. Je tedy třeba přistoupit k využití nových moderních metod potlačování hluku spojených s kontrolou jeho šíření. Důležitým požadavkem pro tyto metody je jejich efektivita v celém slyšitelném frekvenčním spektru, zejména ve frekvenční oblasti mezi 2 a 5 kHz, kde je lidský sluch nejvíce náchylný k poškození [2]. Výše zmíněné skutečnosti se staly motivací práce, která je prezentována v tomto článku a ve které studujeme možnosti zvýšení zvukových izolačních schopností skleněné okenní desky pomocí změny její geometrie s využitím piezoelektrických aktuátorů. Práce je založena na simulaci přenosu zvuku skrz skleněnou desku pomocí metody konečných prvků (MKP). Základní výsledky modelu jsou ověřeny experimentálními měřeními.

MĚŘENÍ ZVUKOVĚ IZOLAČNÍ SCHOPNOSTI SKLENĚNÉ DESKY
Měřitelnou fyzikální veličinou, která popisuje problém šíření zvuku skrze skleněnou tabuli, je akustická přenosová ztráta (Transmission Loss – TL). Tato veličina popisuje schopnost skleněné desky redukovat zvuk přenesený z venkovního prostředí. Je zřejmé, že snahou je co nejvíce zvýšit hodnotu TL. Akustická přenosová ztráta je definována jako poměr akustických tlaků vlny dopadající na skleněnou desku pi a vlny skrze sklo přenesené pt. Obvykle je vyjadřována v logaritmickém měřítku (decibelech). V situaci přenosu zvuku z jednoho prostředí do druhého skrz rozhraní, které v tomto případě tvoří skleněná deska, platí vztah využívající specifickou akustickou impedanci tohoto rozhraní Zw [3]:

TL=20 log10 |1+Zw /(2Za)| ,

kde Za = ρ0c je specifická akustická impedance ve vzduchu, c je rychlost zvuku ve vzduchu a ρ0 je hustota vzduchu. Specifická akustická impedance okenní tabule je funkce frekvence zvukové vlny a je dána jako

Zw= [(pi+pr) - pt] / v,

kde v je normálová rychlost vibrací skleněné desky.

Pro kvalitativní zhodnocení zvukově izolační schopnosti skleněné desky bylo využito měření specifické akustické impedance pomocí jednoduché experimentální aparatury zobrazené na obr. 2. Skleněná deska o tloušťce 4 mm byla upevněna v dřevěném rámu o vnitřních rozměrech 42 cm × 30 cm, který byl upevněn v akustickém boxu s reproduktorem. Rozdíl akustických tlaků působících po obou stranách skleněné desky je měřen dvěma mikrofony. Amplituda rychlosti v ve středu okna je měřena laserovým vibrometrem.

Celý článek ve formátu PDF naleznete ZDE.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (110x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (71x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (68x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice