Ministerstvo nemá na stavbu rychlodráhy Kladno - Praha peníze
Rubrika: 2010
Stavba rychlodráhy mezi Kladnem a Prahou v roce 2011 nezačne. Ministerstvo dopravy nemá na výstavbu dráhy, která má podle původních předpokladů stát 45 miliard Kč, dostatek peněz. Mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka dnes ČTK řekl, že prioritou pro příští rok bude výstavba více než 1 000 kilometrů silnic, dálnic a modernizace stávajících železničních koridorů.
Hanzelka uvedl, že je rozpočet ministerstva o třetinu nižší oproti minulosti a nyní nejsou peníze, aby stavba rychlodráhy mohla začít. "Zatím se vůbec neobjevuje v krátkodobém ani střednědobém plánu," uvedl Hanzelka.
Kladenský primátor Dan Jiránek (ODS) se s hejtmanem Davidem Rathem (ČSSD) shodl na tom, že by se stavba případně měla začít budovat od Kladna, jelikož to bude levnější. "Tato část trasy bude stát v řádech jednotek miliard korun, kdežto za pražský úsek se zaplatí několik desítek miliard korun," uvedl Jiránek.
Navíc by podle Jiránka mohla být velká část úseku z Kladna na okraj Prahy zaplacena z evropských fondů. Podle Hanzelky se ale musí počkat na nové období čerpání peněz z evropských fondů, které začne po roce 2016. Další možnou variantou je podle Hanzelky to, že rychlodráhu bude financovat soukromý investor.
Projekt je navíc podle Jiránka závislý na posouzení vlivu stavby na životní prostředí. Musí se ještě vyhotovit složité řešení týkající se hlukových norem ze silnice R6, nové přistávací dráhy letiště a rychlodráhy, což se v ČR doposud nikdy neřešilo, vysvětlil Jiránek.
Zároveň se prý musí pracovat na některých stavbách, aby vyhovovaly parametrům budoucí rychlodráhy. "Musí se ještě změnit nádraží v Dubí, s nímž se na začátku počítalo jako s depem. Bude to ale konečná stanice," uvedl Jiránek. Středočeský kraj například zhruba před rokem dokončil rekonstrukci mostu v Kladně-Rozdělově. Jeho nová konstrukce kvůli tomu vyhovuje parametrům nové tratě.
Výstavbu rychlodráhy mezi Prahou a Kladnem nedostatek peněz blokuje dlouhou dobu. Podle původních požadavků by mohla v konečném součtu vyjít až na 45 miliard korun. Současné železniční spojení se obecně považuje za nedostačující. Z Kladna a okolí do Prahy denně dojíždí za prací přes 20 000 lidí. Rychlodráha s odbočkou na ruzyňské letiště jim měla cestování usnadnit. O projektu se mluví už delší dobu také z toho důvodu, že Praha stále nemá vyhovující spojení centra města s letištěm.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.