Ministerstvo dopravy zveřejní 13. srpna seznam přerušených staveb, údajně jich je 51
Rubrika: 2010
Ministerstvo dopravy zveřejní v pátek 13. srpna seznam dopravních staveb, které se pro nedostatek peněz zastaví. Po dnešním jednání ministra Víta Bárty se zástupci 14 stavebních firem to ČTK řekl mluvčí MD Karel Hanzelka. Podle serveru iDnes.cz je nyní na seznamu 51 staveb, včetně těch dosud nezahájených.
Je mezi nimi například část jihočeské dálnice D3, několik úseků silnice R6 na Karlovy Vary, úsek R3 na jih od Českých Budějovic, obchvat obce Líbeznice severně od Prahy nebo některé úseky silnic R7 a R49. Prioritu má naopak rekonstrukce dálnice D1, silnice R 48 od Frýdku-Místku do Polska nebo dokončení obchvatu kolem Prahy.
"Navrhovaný rozpočet pro rok 2011 znamená faktický pokles výdajů do dopravní infrastruktury o zhruba 40 procent," píše se podle serveru iDnes.cz v dokumentu, který Bárta připravil pro vládu.
Podle Hanzelky definitivní seznam staveb určených k zastavení prací neexistuje. Ministr prý chce ještě jednat se stavebními firmami, hejtmany, odborníky z vysokých škol a poslanci z hospodářského výboru. "Seznam se teprve tvoří, na vládu ho pošleme do několika týdnů," uvedl Hanzelka.
Podle něj se dnes MD dohodlo s řediteli stavebních firem na tom, že obě strany budou hledat cesty ke snížení nákladů na výstavbu dopravní infrastruktury. "Ministerstvo se bude snažit o zlevnění výstavby například efektivnějším výkupem pozemků nebo lepší přípravou projektů, firmy zase budou hledat cestu, jak snížit své marže. S těmi cenami se dá jít dolů," tlumočil výsledky jednání Hanzelka.
Firmy ale vidí situaci jinak. "Nikdo nic neslíbil, je to v pozici, že se nad tím musíme zamyslet. Podle mě nikdo není připraven nějakou slevu dávat," řekl ČTK jeden z účastníků jednání, který si nepřál být jmenován.
Podle něj firmy pracují s marží tři až pět procent a nemají kam s cenami ustupovat. Stejně se vyjádřil v pondělí prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš. Spořit by měl podle něj především stát na výkupech pozemků, projektové přípravě nebo územním řízení.
Ministr v neděli v diskusním pořadu ČT řekl, že výstavba bude pokračovat jen tam, kde firmy nabídnou slevy. Důvodem je letošní výpadek daňových příjmů ve fondu dopravy a plánované snížení příspěvku státního rozpočtu do rozpočtu fondu na příští rok o 17 miliard.
Seznam staveb určených k zastavení ministerstvo zatím nezveřejnilo, ohrožené stavby ale jmenoval ve své nedávné prezentaci Bártův předchůdce Gustav Slamečka. Na Slamečkově seznamu je mimo jiné dostavba dálnice D47 k polským hranicím nebo D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi.
Ředitelství silnic a dálnic nyní staví na pět desítek dopravních projektů, dalších 90 staveb je ve stavu "před zahájením", na řadu z nich mají společnosti již uzavřené smlouvy. Firmy se proto brání, že stát nemůže jednostranně měnit podmínky smluv. "Každý soud nám dá za pravdu," sdělil zdroj ČTK. K právní stránce věci se ale prý dnešní diskuse u ministra nedostala.
Příklady aktuálně největších staveb - řadě z nich hrozí zastavení
Stavba - úsek | Cena dle smlouvy (bez DPH) | Zhotovitel |
D47 Bohumín - st. hranice | 2,7 mld. | Dopravní stavby Ostrava (ODS), Skanska DS, OHL ŽS, Alpine |
D8 Lovosice - Řehlovice | 10 mld. | Eurovia CS, Metrostav, SMP CZ, Berger Bohemia |
D3 Tábor - Veselí nad Lužnicí | 10,5 mld. | Strabag, Metrostav, Eurovia CS, Inžinierske stavby |
R49 Hulín - Fryšták | 6 mld. | Skanska DS |
R48 Rychaltice - Frýdek-Místek | 2,7 mld. | Skanska DS, ODS, Metrostav |
R6 Tisová - Sokolov - Nové Sedlo - Jenišov | 6,6 mld. | Eurovia CS, Strabag, Metrostav, Skanska DS |
R4 Mirotice - Třebkov | 1,1 mld. | Strabag, Swietelsky stavební |
I/37 Březhrad - Opatovice | 1,3 mld. | Skanska DS, Eurovia CS, Strabag |
I/42 Brno - velký městský okruh Dobrovského B | 5,7 mld. | OHL ŽS, Subterra, Metrostav |
propojení okruhů České Budějovice | 700 mil. | sdružení Swietelsky stavební |
zdroj: ŘSD
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.