KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2010    Ministerstvo dopravy zahájilo rušení tratí, v řízení jich je zatím sedm

Ministerstvo dopravy zahájilo rušení tratí, v řízení jich je zatím sedm

Publikováno: 18.10.2010, Aktualizováno: 25.10.2010 10:31
Rubrika: 2010

Ministerstvo dopravy zahájilo rušení málo využívaných regionálních tratí. Do správního řízení o zrušení poslal úřad zatím sedm tratí, další tři se zřejmě na úřední desce MD objeví v příštích dnech. Celkem se počet železnic navržených na zrušení může zvýšit až na 13. Vyplývá to z dokumentů, které má ČTK k dispozici.

Podle náměstka ministra dopravy Iva Tomana seznamy vzešly z jednání zástupců ministerstva, Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a krajů. SŽDC si prý od zrušení tratí slibuje roční úsporu na údržbě zhruba 60 milionů korun.

Dotčené kraje jsou vesměs s možným zrušením vybraných tratí smířeny. Většinou jde o lokálky, kde pravidelný osobní provoz už skončil. "Na tratích se už nejezdí. Nepovede to k žádným změnám v regionální dopravě," řekl mluvčí Jihomoravského kraje Jan Chmelíček k rušení kolejí mezi Čejčí a Uhřicemi u Kyjova a Hrušovany nad Jevišovkou a Hevlínem. Podle něj byl provoz na těchto tratích zrušen kvůli nerentabilitě a v budoucnosti mohou být rozebrány.

Ve Středočeském kraji bude zrušena jediná trať. Vlaky přestanou jezdit na trati mezi Čelákovicemi a Mochovem. Starosta Mochova Ladislav Marek ČTK řekl, že se zrušením tratě se víceméně počítalo. Vlakové nádraží se nachází na samém okraji obce, což prý většinu cestujících odradí. "Autobusy vyjíždějí přímo ze středu obce. Preferujeme spíše posílení autobusové dopravy směrem na Čelákovice a napojení na vlak tam," řekl Marek.

Naopak Karlovarský kraj se chce ještě pokusit trať z Aše na hranice zachránit. "Jsme v jednání s německou stranou, zda chtějí trať zrekonstruovat a zprovoznit na ní železniční dopravu. Pokud ano, objednáme zde dopravu v rámci základní dopravní obslužnosti, což napomůže snazší přepravě obyvatel v ašském výběžku. Závazné stanovisko bavorské vlády však obdržíme až v listopadu," uvedl náměstek hejtmana Karlovarského kraje Petr Navrátil.

Veřejná doprava se má zastavit i na trati z Děčína do Oldřichova u Duchcova, na níž objednává víkendové vlaky svazek obcí. Jednoho z jeho představitelů, končícího starostu Telnice Jaroslava Doubravu, rozhořčilo nejen samotné řízení, ale i jeho načasování. "V načasování je jednoznačný úmysl, protože během 14 dnů po volbách se jim z obcí nikdo nemůže vyjádřit," řekl Doubrava. O zahájení řízení se prý dozvěděl teprve při rozhovoru pro ČTK.

Kritici také namítají, že SŽDC objednává údržbu dráže, než by to udělal soukromník, a kvalita přitom pokulhává. "Existují nákladní dopravci, kteří by po jen částečných úpravách začali trať využívat mnohem více a mohli by její hospodaření posunout do úplně jiných čísel," řekl ČTK Karel Mikolášek, který koordinuje víkendovou dopravu na trati z Lovosic do Mostu. Příležitostně trať využívá například společnost Unipetrol, ačkoliv vlaky zde musejí každých pár kilometrů zvolnit skoro do kroku kvůli neprosekaným přejezdům.

Mikolášek navíc viní SŽDC, že dodala ministerstvu o trati Lovosice - Most chybné podklady o skoro nulových tržbách, přestože obce objednávají víkendové turistické vlaky.

Podle zjištění ČTK vede paralelní správní řízení Drážní úřad, na jehož seznamu je 13 tratí včetně sedmi z ministerského řízení. Na Drážním úřadu ale nejde o fyzickou likvidaci tratí, ale o zrušení veřejné železniční dopravy na trati a tím de facto i údržby kolejí. Likvidace nebo zkrácení tratě ale může být poté už jen formalitou.

"Zatím je to ve stavu připomínek, těch námitek je poměrně hodně, takže těžko nyní předpovídat, jaký bude výsledek. Jsou to tratě, kde se v zásadě dnes nejezdí," řekl ČTK ředitel Drážního úřadu Pavel Kodym.

Souběh dvou druhů řízení ale není obvyklý a podle některých odborníků může být i v rozporu s legislativou. "Rozhodně to není běžný postup. Podle mého názoru by mělo nejdřív proběhnout správní řízení o zastavení veřejné dopravy a až minimálně po roce, kdy by se vlaky objednávaly jen ad-hoc, by mělo následovat správní řízení o zrušení," řekl ředitel Jindřichohradeckých místních drah Jan Šatava.

Trať ve správním řízení MD o likvidaci Trať ve správním řízení DÚ o zastavení dopravy Kraj
Čejč - Uhřice u Kyjova Čejč - Uhřice u Kyjova Jihomoravský
Hrušovany nad Jevišovkou - Hevlín Hrušovany nad Jevišovkou - Hevlín Jihomoravský
Bruntál - Malá Morávka Bruntál - Malá Morávka Moravskoslezský
Královec - Žacléř Královec - Žacléř  Královéhradecký
  Broumov - Otovice zastávka Královéhradecký
Aš - Aš státní hranice Aš - Aš státní hranice Karlovarský
  Loket předměstí - Krásný Jez Karlovarský
Obrnice - Čížkovice Obrnice - Čížkovice Ústecký
Libochovice - Račiněves Libochovice - Račiněves Ústecký
  Kralovice - Mladotice Plzeňský
  Čelákovice - Mochov Středočeský
  Hněvčeves - Smiřice Královéhradecký
  Děčín hl. nádraží západ - Teplice lesní brána Ústecký

Zdroj: ministerstvo dopravy, Drážní úřad

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Role vegetace při snižování hluku ze silniční dopravyRole vegetace při snižování hluku ze silniční dopravy (125x)
Článek je zaměřen na možnosti využití zeleně v rámci protihlukových opatření. Úvodem jsou shrnuty různé typy vegetace a ...
Islandskými tunely se jezdí!Islandskými tunely se jezdí! (34x)
Cesta na Islandu ze Siglufjörđuru do Ólafsfjörđuru v létě měřila 62 a v zimě 234 km. V sobotu 2. října ji na pouhýc...
Stavební firma TCHAS změnila názevStavební firma TCHAS změnila název (32x)
Stavební společnost TCHAS změnila svůj obchodní název. Nové jméno – Eiffage Construction Česká republika – f...

NEJlépe hodnocené související články

Olomouc má šanci získat dotaci 200 mil. Kč na tramvajovou trať (5 b.)
Olomoucká radnice má šanci získat dotaci zhruba 200 milionů korun z programu švýcarsko-české spolupráce na stavbu nové t...
Ředitelství silnic bude při plánování staveb spolupracovat s ČVUT (5 b.)
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podepsalo tříletou smlouvu o spolupráci s Českým vysokým učením technickým. Odborníci ...
První železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologiíPrvní železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologií (5 b.)
Odborníci z české společnosti AŽD Praha dokončili v americkém Nashvillu zabezpečení železničního přejezdu s výstražníky ...

NEJdiskutovanější související články

Železničáři pohrozili stávkou kvůli zdanění režijních jízdenek (6x)
Sedm železničních odborových svazů dnes pohrozilo vyhlášením generální stávky kvůli zdanění zaměstnaneckých výhod, přede...
VIDEO: Problém výstavby obchvatu Frýdku-Místku se táhne řadu let (3x)
Výstavba obchvatu Frýdku-Místku je ožehavým tématem už od poloviny devadesátých let, kdy byla schválena takzvaná jižní v...
VIDEO: Modernizace trati Votice - Benešov u Prahy (3x)
Stavba je součástí transevropské železniční sítě a IV. národního železničního koridoru Děčín státní hranice - Praha - Be...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice