Ministerstvo dopravy zahájilo rušení tratí, v řízení jich je zatím sedm
Rubrika: 2010
Ministerstvo dopravy zahájilo rušení málo využívaných regionálních tratí. Do správního řízení o zrušení poslal úřad zatím sedm tratí, další tři se zřejmě na úřední desce MD objeví v příštích dnech. Celkem se počet železnic navržených na zrušení může zvýšit až na 13. Vyplývá to z dokumentů, které má ČTK k dispozici.
Podle náměstka ministra dopravy Iva Tomana seznamy vzešly z jednání zástupců ministerstva, Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a krajů. SŽDC si prý od zrušení tratí slibuje roční úsporu na údržbě zhruba 60 milionů korun.
Dotčené kraje jsou vesměs s možným zrušením vybraných tratí smířeny. Většinou jde o lokálky, kde pravidelný osobní provoz už skončil. "Na tratích se už nejezdí. Nepovede to k žádným změnám v regionální dopravě," řekl mluvčí Jihomoravského kraje Jan Chmelíček k rušení kolejí mezi Čejčí a Uhřicemi u Kyjova a Hrušovany nad Jevišovkou a Hevlínem. Podle něj byl provoz na těchto tratích zrušen kvůli nerentabilitě a v budoucnosti mohou být rozebrány.
Ve Středočeském kraji bude zrušena jediná trať. Vlaky přestanou jezdit na trati mezi Čelákovicemi a Mochovem. Starosta Mochova Ladislav Marek ČTK řekl, že se zrušením tratě se víceméně počítalo. Vlakové nádraží se nachází na samém okraji obce, což prý většinu cestujících odradí. "Autobusy vyjíždějí přímo ze středu obce. Preferujeme spíše posílení autobusové dopravy směrem na Čelákovice a napojení na vlak tam," řekl Marek.
Naopak Karlovarský kraj se chce ještě pokusit trať z Aše na hranice zachránit. "Jsme v jednání s německou stranou, zda chtějí trať zrekonstruovat a zprovoznit na ní železniční dopravu. Pokud ano, objednáme zde dopravu v rámci základní dopravní obslužnosti, což napomůže snazší přepravě obyvatel v ašském výběžku. Závazné stanovisko bavorské vlády však obdržíme až v listopadu," uvedl náměstek hejtmana Karlovarského kraje Petr Navrátil.
Veřejná doprava se má zastavit i na trati z Děčína do Oldřichova u Duchcova, na níž objednává víkendové vlaky svazek obcí. Jednoho z jeho představitelů, končícího starostu Telnice Jaroslava Doubravu, rozhořčilo nejen samotné řízení, ale i jeho načasování. "V načasování je jednoznačný úmysl, protože během 14 dnů po volbách se jim z obcí nikdo nemůže vyjádřit," řekl Doubrava. O zahájení řízení se prý dozvěděl teprve při rozhovoru pro ČTK.
Kritici také namítají, že SŽDC objednává údržbu dráže, než by to udělal soukromník, a kvalita přitom pokulhává. "Existují nákladní dopravci, kteří by po jen částečných úpravách začali trať využívat mnohem více a mohli by její hospodaření posunout do úplně jiných čísel," řekl ČTK Karel Mikolášek, který koordinuje víkendovou dopravu na trati z Lovosic do Mostu. Příležitostně trať využívá například společnost Unipetrol, ačkoliv vlaky zde musejí každých pár kilometrů zvolnit skoro do kroku kvůli neprosekaným přejezdům.
Mikolášek navíc viní SŽDC, že dodala ministerstvu o trati Lovosice - Most chybné podklady o skoro nulových tržbách, přestože obce objednávají víkendové turistické vlaky.
Podle zjištění ČTK vede paralelní správní řízení Drážní úřad, na jehož seznamu je 13 tratí včetně sedmi z ministerského řízení. Na Drážním úřadu ale nejde o fyzickou likvidaci tratí, ale o zrušení veřejné železniční dopravy na trati a tím de facto i údržby kolejí. Likvidace nebo zkrácení tratě ale může být poté už jen formalitou.
"Zatím je to ve stavu připomínek, těch námitek je poměrně hodně, takže těžko nyní předpovídat, jaký bude výsledek. Jsou to tratě, kde se v zásadě dnes nejezdí," řekl ČTK ředitel Drážního úřadu Pavel Kodym.
Souběh dvou druhů řízení ale není obvyklý a podle některých odborníků může být i v rozporu s legislativou. "Rozhodně to není běžný postup. Podle mého názoru by mělo nejdřív proběhnout správní řízení o zastavení veřejné dopravy a až minimálně po roce, kdy by se vlaky objednávaly jen ad-hoc, by mělo následovat správní řízení o zrušení," řekl ředitel Jindřichohradeckých místních drah Jan Šatava.
Trať ve správním řízení MD o likvidaci | Trať ve správním řízení DÚ o zastavení dopravy | Kraj |
Čejč - Uhřice u Kyjova | Čejč - Uhřice u Kyjova | Jihomoravský |
Hrušovany nad Jevišovkou - Hevlín | Hrušovany nad Jevišovkou - Hevlín | Jihomoravský |
Bruntál - Malá Morávka | Bruntál - Malá Morávka | Moravskoslezský |
Královec - Žacléř | Královec - Žacléř | Královéhradecký |
Broumov - Otovice zastávka | Královéhradecký | |
Aš - Aš státní hranice | Aš - Aš státní hranice | Karlovarský |
Loket předměstí - Krásný Jez | Karlovarský | |
Obrnice - Čížkovice | Obrnice - Čížkovice | Ústecký |
Libochovice - Račiněves | Libochovice - Račiněves | Ústecký |
Kralovice - Mladotice | Plzeňský | |
Čelákovice - Mochov | Středočeský | |
Hněvčeves - Smiřice | Královéhradecký | |
Děčín hl. nádraží západ - Teplice lesní brána | Ústecký |
Zdroj: ministerstvo dopravy, Drážní úřad
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.