Ministerstvo dopravy od srpna zřejmě zastaví většinu dopravních staveb, chybí peníze
Rubrika: 2010
Plánované snížení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na příští rok o 17 miliard korun a letošní výpadek příjmů fondu téměř o čtyři miliardy směřují k okamžitému zastavení většiny dopravních staveb. Na dotaz ČTK to dnes uvedl mluvčí ministerstva Karel Hanzelka. Výstavba se podle něj zřejmě začne ukončovat už od srpna. Podle ministra financí Miroslava Kalouska (TOP 09) jsou úspory nutné u každodenní spotřeby tak, aby bylo více peněz na investice.
"Díváme-li se na oba roky souborně, budeme muset začít zastavovat a omezovat stavby, a to prakticky okamžitě. Na jmenovitém seznamu staveb právě pracujeme," uvedl Hanzelka. Podle něj na seznamu nebude jihozápadní část pražského okruhu, jejíž otevření je plánováno na konec září. "Zastavení téhle stavby by byla katastrofa," řekl mluvčí.
Podle informací, které nedávno zveřejnil předchozí ministr dopravy Gustav Slamečka, se s velkou pravděpodobností zastaví budování dálnic D47 včetně přivaděčů, D8 z Prahy do Ústí nad Labem, východočeské dálnice D11, karlovarské R6 a některých železničních uzlů, například v Brně.
Například na karlovarské R6 je v současnosti rozestavěno hned několik úseků včetně stavby nového mostu přes údolí řeky Ohře. Kvůli tomu je nyní svedena veškerá doprava mezi Chebem a Karlovými Vary od jara na provizorní objížďku přes Sokolov. Tady kvůli tomu doprava často ve špičkách kolabuje, naposledy se tak stalo dnes.
Na nutnost pokračovat v této stavbě opakovaně upozorňoval Karlovarský kraj ještě před oznámením o zastavení staveb. "Probíhající stavby na silnici R6 jsou financovány s dotací z Operačního programu Doprava. Proto věřím, že by snad ministerstvo dopravy svým rozhodnutím neohrozilo čerpání těchto peněz," řekl dnes ČTK náměstek hejtmana Petr Navrátil.
Poznamenal, že by se jednalo o naprosto neekonomický a nesystémový krok. "Nehledě na to, že případné vracení evropských prostředků by bylo velmi komplikované. Zastavení staveb na silnici R6 by bylo pro Karlovarský kraj, a nyní především pro přetížené město Sokolov, dopravní katastrofou," uvedl Navrátil.
"Chápu obtížnou situaci nejen SFDI, ale všech ostatních investičních a rozvojových priorit. Společnost se musí rozhodnout, zda omezené prostředky budeme projídat nebo investovat. Koláč nelze současně mít i jíst. V okamžiku, kdy dokážeme uspořit na každodenní spotřebě, budeme mít více prostředků na investice," uvedl ministr financí Kalousek.
Problematicky současnou situaci vidí Petr Čížek, předseda Sdružení pro výstavbu silnic Praha, jehož členy jsou stavební firmy. Podle něj budou muset stavební firmy propustit ještě letos tisíce lidí. "Pokud by to měli takto utnout, tak s námi musejí jednat a dát nám jasné informace. Existují totiž smlouvy, které nelze jen tak jednostranně vypovědět," upozornil Čížek.
Zástupci sdružení už prý požádali ministra Víta Bártu (VV) o schůzku. Tam by se vedle omezování výstavby mělo hovořit i o zastavení projektové přípravy řady staveb. Právě zastavení projektových prací považuje Čížek za velký problém. "Zastavení přípravy je pro budoucnost tragédie. Stavby nebudou připraveny pro dobu, kdy třeba už budou opět peníze," uzavřel zástupce stavbařů.
Podle aktuálního návrhu rozpočtu má stát poslat příští rok fondu dopravy necelých 31 miliard korun, letos je to 48 miliard. Jde o součet dotace ze státního rozpočtu, daňových a nedaňových příjmů a dluhopisových programů. Fondu se ale nedaří naplnit daňové příjmy ani letos, propad je zatím 2,4 miliardy, navíc hrozí zkrácení letošní dotace o 1,2 miliardy.
Kromě národních zdrojů investuje SFDI ještě peníze z evropských fondů. Peníze z EU je ale třeba spolufinancovat z českého rozpočtu; jak již dříve uvedlo MD, pokles národního příspěvku ohrozí čerpání fondů EU.
V rámci Operačního programu Doprava je možné čerpat do roku 2015 zhruba 150 miliard korun. Letos se počítá s tím, že EU přispěje na české dopravní stavby 36 miliardami Kč, v dalších letech bude suma klesat.
Podobně jako ministr Bárta mají s navrhovanými rozpočty problémy i jeho straničtí kolegové v resortech školství a vnitra. Vláda proto o úsporách dnes jedná, ministr financí Kalousek je ale označuje za nezbytné.
Příspěvek státu do SFDI (v mld. Kč) | ||||
Rok | 2011* | 2010 | 2009 | 2008 |
příspěvek státu do SFDI | 30,7 | 47,8 | 48,1 | 62,5 |
* plán
zdroj: SFDI
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.