Minirypadla: malí, ale šikovní pomocníci
Značka New Holland spolupracuje na poli pásových minirypadel s tradičním japonským výrobcem Kobelco. Technologie hydraulického systému v těchto strojích má své kořeny v dlouhodobém vývoji. Dnes jsou tyto stroje vyráběny výhradně v provedení se zkrácenou zádí, takže schopnost manévrovat a pracovat ve stísněných prostorech je podmíněna pouze průjezdným profilem stroje. Pracovní rameno je nabízeno pouze jako monolitické, uložené před kabinou, a tedy s možností natáčení do obou stran.
Základní výbavou je jednosměrný i obousměrný hydraulický okruh pro přídavné zařízení. Radlice umístěná vpředu slouží především jako prvek pro zvýšení stability stroje a samozřejmě i pro jednoduché srovnání terénu či zahrnutí výkopů. Pracovní rádius radlice je konstruován tak, aby přihrnutá zemina přepadávala vpřed a nikoliv za radlici, takže pro čistý záběr radlice je nutný pouze jeden přejezd.
Výrobce nabízí tyto stroje v provozních hmotnostech od 1 do 5 tun. Motory od výrobce Yanmar jsou konstrukčně jednoduché agregáty, a to dvou-, tří- nebo čtyřválcové. Vstřikování je zajištěno mechanickými vstřikovacími čerpadly.
Pracovní pohyby stroje zajišťují hydraulické válce zásobované ze dvou pístových axiálních čerpadel. Třetí čerpadlo (zubového typu) vyvíjí tlak pro funkce dozerové radlice a otáčení nástavby. V okamžiku, kdy se nepoužívá pohyb otáčení nástavby, je výtlak třetího čerpadla přesměrován v hlavním rozváděči pro potřeby pohybu násady. Podvozek, tj. každý pás, je poháněn samostatným hydromotorem. Oba jsou konstrukčně dvourychlostní s automatickou funkcí podřazení na nižší rychlostní rozsah, pokud se stroj pohybuje směrem do svahu či ze svahu. Výbava pryžovými či ocelovými pásy je volbou zákazníka.
Pohodlné ovládací joysticky jsou napájeny nízkým pilotním tlakem, který je veden přímo na jednotlivé ventily v hlavním rozváděči. Pilotní okruh je zásobován zubovým čerpadlem. Vynikající výhled na pracovní rameno z bezpečnostní kabiny je standardem.
Ing. Pavel Zháňal