Mezinárodní sympozium Mosty 2008 mělo úspěch
Rubrika: Aktuality
V rámci letošního 13. Mezinárodního stavebního veletrhu v Brně proběhlo ve dnech 24. a 25. dubna 2008 v brněnském hotelu Voroněž také 13. mezinárodní sympozium Mosty 2008. Tradičním pořadatelem akce, konané pod záštitou ministra dopravy České republiky, byla společnost Sekurkon. Mediálním partnerem bylo vydavatelství Konstrukce Media.
Cílem letošního sympozia bylo seznámit účastníky i širokou veřejnost s nejnovějšími poznatky, souvisejícími s mosty pozemních komunikací a drážními mosty jak v České republice, tak v zahraničí. V průběhu sympozia přednesli odborníci řadu příspěvků a o stavu silničních a drážních mostů v České republice, jejich údržbě a správě. Odborná veřejnost byla seznámena s výsledky projednávání petice „Mosty – věc veřejná“, jež byla loni předána poslancům Parlamentu České republiky a představitelům vlády a upozorňuje na katastrofální stav velkého počtu našich mostů. Byla prezentována i současná legislativa, normy a předpisy a jejich návaznost na evropské normy.
Čestné předsednictvo sympozia
Velkou pozornost sympozium věnovalo příčinám vad a poruch mostních objektů a jejich důsledkům. Hovořilo se o mostech v Evropě i ve světě, projektech a realizaci mostů v České republice, i vědě a výzkumu v tomto oboru.
Symposium Mosty 2008
U řečnického pultu se střídali odborníci na slovo vzatí, kteří naše silniční a železniční mostní díla nejen chválili, ale museli i kritizovat. Hned v úvodu byla oceněna nejlepší mostní díla za rok 2006.
Součástí byla výstavka mostních modelů a výrobků
Jsou jimi čtyři novostavby:
-
hraniční most na dálnici D8 mezi ČR a SRN,
-
most přes Rybný potok na témže dálničním tahu,
-
lávka pro pěší a cyklisty přes Vltavu v Českých Budějovicích,
-
železniční most přes Dyji na trati Břeclav – státní hranice se Slovenskem
a dva rekonstruované objekty:
-
Most Pavla Vonky přes Labe v Pardubicích,
-
klenbový most v Rumburku.
Těchto šest mostů, svítících novotou, bude jistě sloužit dopravě a veřejnosti. V opačném gardu se pak nesly informace, účastníkům odborných sympozií dobře známé. Stav našich mostů se rok od roku zhoršuje. Jen na pozemních komunikacích České republiky je 16.453 mostních objektů, z nichž kolem 11 % je v žalostném technickém stavu a na jejich opravy pořád není dost peněz. V havarijním stavu jsou bezmála tři stovky mostů a jejich konstrukcí, včetně některých dálničních a na tazích 1. třídy.
Pohled na účastníky sympozia Mosty 2007
Náměstek generálního ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Jiří Novák sice mostaře potěšil zvěstí, že letošní výdaje fondu dosáhnou skoro 91 miliard korun, z nichž část půjde právě na opravy mostů. Otázkou zůstává, zda to bude stačit. Mostaři, znalí skutečného stavu věcí, se obávají, že ne. Předali dokonce petici „Mosty – věc veřejná“ petičnímu výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, kterou podepsalo 337 mostařských odborníků. Chtějí, aby se kritickou situací začali konečně zabývat i naši politici a vláda. Zatím totiž, obrazně, strkali hlavy do písku a skutečným stavem našich mostů se příliš nezabývali. Nevím, na co čekají. Až někde nějaký pilíř nebo část konstrukce spadne, bude pozdě.