KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Metodika postupu odhalování podvodů u digitálních tachografů

Metodika postupu odhalování podvodů u digitálních tachografů

Publikováno: 20.8.2018
Rubrika: Zajímavosti

Znalci a kontrolní orgány se ve své praxi setkávají s digitálními tachografy. Data tachografů jsou důležitým zdrojem relevantních vstupních dat a informací potřebných pro hloubkovou analýzu nehodového děje. V praxi je možné se setkat s negativním jevem, a to s nedovolenou manipulací. Podvody s manipulovanými daty mají zásadní vliv na výsledky šetření a analýzu nehodového děje. Znalci a kontrolní orgány musejí být na tento případ připraveni. Tento článek popisuje jednotlivé druhy manipulací se záznamovým zařízením a způsoby jejich odhalení. Problematika podvodů s tachografy je stále aktuální a je velice důležité se jí zabývat.

MAGNET NA SNÍMAČI POHYBU

Přiložením magnetu na snímač pohybu dochází k ovlivnění jeho správné funkce. V případě použití silného magnetu nedochází k načítání pulzů. Vozidlo i přes to, že se pohybuje, snímač pohybu nevykazuje žádný pohyb. Tento způsob podvodu byl nejvíce rozšířen v minulosti. V dopravě nastávají běžně situace, kdy řidič vykovává pauzu na přeplněném parkovišti a v jejím průběhu je ji nucen přerušit za účelem krátkého popojetí, tak aby mohlo z řady vyjet jiné vozidlo. Při následné silniční kontrole zejména v zahraničí dostal řidič nemalou pokutu za nedodržení zákonem stanovené pauzy a kontrolní orgány neakceptovali řidičovi důvody vedoucí k přerušení odpočinku. Z neznalosti situace a z obavy pokuty umisťovali na snímač pohybu magnet i v případech příjezdu na přeplněné parkoviště, na kterém není možné zaparkovat v době, kdy řidiči končí výkon na dojetí na nejbližší parkoviště. Dalším důvodem z mnoha je například situace, kdy řidič při nakládce, které není účasten, provádí pauzu a je mu přikázáno odjet od nakládací rampy. Dříve tyto případy byly velice časté, ale dnes se situace pozitivně změnila, jelikož kontrolní orgány akceptují článek 12 Nařízení 561 z roku 2006, kdy řidič je povoleno se odchýlit od článků 6 až 9 pouze v míře nezbytné pro dojetí na vhodné místo zastávky tak, aby zajistil bezpečnost osob, vozidla, které řídí, nebo jeho nákladu, pokud neohrozí bezpečnost provozu na pozemních komunikacích. Řidič uvede důvod odchylky ručně na záznamovém listu záznamového zařízení, na výtisku ze záznamového zařízení, nebo ve svém pracovním plánu nejpozději po dojetí na vhodné místo zastávky.

Přes výše jmenované důvody se však stále najdou řidiči, kteří cíleně používají magnety k nekalému jednání za účelem dojezdu na místo nakládky/vykládky ve stanovený čas bez respektování povinných přestávek, nebo vyššího nájezdu kilometrů. Tento negativní jev ohrožuje bezpečnost silničního provozu z důvodu nadměrné únavy řidiče, který svým počínání ohrožuje život svůj a ostatních účastníků silničního provozu. Zejména v západních zemích je tento přečin tvrdě trestán, obecně může být řidiči uložen zákaz řízení až na jeden rok, či finanční postih.

ODHALENÍ MAGNETU NA SNÍMAČI POHYBU

V případě analýzy nehodového děje, kdy znalec provádí rozbor dat z digitálního tachografu a stažená data vykazují, že v době nehodového děje vykazoval přestávku, může se jednat právě o užití magnetu, který je třeba hledat na snímači pohybu. Ke kontrolnímu ověření, zda v minulosti byl na snímač pohybu přiložen magnet, je feromagnetický prášek, který poukáže na trvalé zmagnetizování snímače. Tato metoda je dle mého názoru pouze kontrolní, přímé prokázání podvodu musí vzejít až z detailní analýzy dat. Může nastat i případ trvalého zmagnetizování snímače ne z podvodného jednání, ale z nezkušeného jednání mechanika, který při opravě vozidla umístí svítilnu s magnetickým držákem ke snímači pohybu. Na výše popsaný druh podvodu reagovala evropská legislativa nařízením, kdy přikazuje montáž nové generace snímačů odolávající působení magnetického pole.

SKRYTÝ PŘEPÍNAČ

Jedná se o velice sofistikovaný způsob podvodného jednání, jehož účelem je rovněž jako u magnetů dosáhnout stavu, kdy vozidlo se pohybuje a v zaznamenaných datech nevykazuje pohyb. Nalezení zmíněného sofistikovaného zařízení je mnohdy velice složité, někdy téměř nemožné. Principiálně se jedná o zařízení napojené na přerušený pancéřovaný kabel, nebo přímo na digitální tachograf. Řidič buď pomocí dodatečného vypínače, nebo pomocí vypínače montovaného výrobcem vozidla, který je buď volný, nebo určený pro jinou funkci přepnout a nedochází k zaznamenávání dál. Rovněž se využívají dálkové přepínače.

Další způsob aktivace je pomocí pedálů. Jedna z kombinací je například sešlápnutí brzdového pedálu a následně třikrát sešlápnutí plynového pedálu na plný plyn. Následně dojde k zablokování snímače a do tachografu nepřicházejí žádné pulzy, i když vozidlo je v pohybu a zaznamenaná data vykazují stání. K této sofistikované metodě se využívá softwarový zásah do řídící jednotky vozidla a výměna snímače pohybu za upravený s dodatečně upraveným vypínačem uvnitř snímače pohybu. 

Odhalení skrytého přepínače se provádí pomocí referenčního kabelu a následného dohledání přepínače po svazku.

MODIFIKOVANÝ SNÍMAČ POHYBU

Originální snímač pohybu je vyměněn za modifikovaný snímač pohybu. Oficiálním důvodem výměny původního snímače bývá vadná funkce zaznamenávání, případně fyzické poškození. Neoficiálním důvodem je záměr budoucího podvodného jednání. Modifikovaný snímač pohybu není na první pohled rozeznatelný od originálního. Má i vyražené číslo snímače. Rozdíl lze najít až po sejmutí obalu, čímž dojde k jeho poškození. Uvnitř lze nalézt okruh, který umožňuje deaktivování snímače, kdy vozidlo při pohybu nezaznamenává pohyb. Ovládání je pomocí skrytých přepínačů (viz případ výše). Následně je snímač zaplombován originálními plombami a v případě, že je v režimu oficiálního provozu, nelze při periodickém ověřování tachografu za využití zákonem stanovených postupů odhalit jeho druhou funkci, jelikož vše funguje jako u pravého snímače pohybu.

V případě, že řidič zastaví, následně přepne funkci snímače a následně pokračuje v jízdě, je takřka nemožné vyčíst ze zaznamenaných dat anomálii poukazující na podvodné jednání. Podmětem pro odhalení může být kontrola například přepravních dokladů, účtů od tankování. V případě, že jeden den vozidlo nakládá jeden den v Einhovenu a druhý den má například nehodu v Olomouci a podrobnou analýzou režimů se prokáže, že nedošlo k překročení zákonem stanovené doby řízení a zkrácení bezpečnostních přestávek, lze z těchto podkladů vyvodit závěr, že je v něčem problém. Následně jediným podkladem pro zmapování trasy vozidla v čase jsou výpisy z mýtného systému. V případě, že řidič k podvodům přistupuje velkorysým způsobem a přepíná snímač do klidového režimu za provozu lze po analýze záznamu uloženého v záznamovém zařízení ostré přechody ve formě svislice na záznamu na místo křivky odpovídající přirozené deakcelarizaci, kdy vozidlo náhle zastavilo například z rychlosti 80 km/h na 0 km/h v jednom okamžiku. Znalec se ve své praxi může setkat i s případem, kdy z analyzovaných dat v porovnáním s časem vzniku nehody vozidlo již například hodinu stálo. Obdobná případ se může stát při silniční kontrole, kdy méně zkušený kontrolní pracovník může vyhodnotit danou situaci jako poruchu zařízení, čímž dojde k neodhalení podvodného jednání. Rovněž nepomůže například zabavení nalezeného přepínače, který tvoří pouze jednu část podvodného celku, bez odstranění podvodného snímače.

Odhalení podvodu se provádí pomocí referenčního kabelu, CTC diagnostiky a následné demontáž snímače.

Dne 2. 10. 2017 jsem se osobně podílel na odhalování výše jmenovaného podvodného jednání. Nákladní vozidlo VOLVO slovenského dopravce vykazovalo odpočinek, přičemž byla prokazatelná předcházející jízda. Řidič nákladního vozidla tuto anomálii přisuzoval poruše zařízení, úmyslné podvodné jednání odmítal. Provozovatel nákladního vozidla odmítnul kontrolním pracovníků sdělit způsob podvodného jednání s tvrzením, že způsob podvodu není možné odhalit a vozidlo bude propuštěno rovněž jako při předcházející zahraniční kontrole bez postihu. Za využití standardních kontrolních postupů nedošlo k odhalení podvodu. Rovněž došlo k demontáži části vozidla za účelem dohledání skrytého přepínače, který nebyl nalezen.

Jako poslední alternativa byl demontován snímač pohybu z nákladního vozidla. Při odstranění kryty snímače, byl na první pohled znatelný zásah ve formě neoriginální modré elektrikářské izolepy. Po jejím odstranění byl nalezen externí tištěný obvod mající za následek cílené přerušování záznamu pulzů snímače.

ZÁSAH DO KABELU MEZI TACHOGRAFEM A SNÍMAČEM POHYBU

Mezi méně technicky náročné podvody zejména u analogových tachografů patří zásah do kabelu mezi tachografem a snímačem pohybu. Tento podvod nevyžaduje složité úpravy snímače pohybu. Při podrobné kontrole plombování snímače pohybu a tachografu se jeví vše v pořádku, jsou zde originální plomby. Původní kabel, který má být připojen do tachografu je přerušen a napojen na externí vypínač a následně pokračuje původní vedení.

Odhalení podvodu se provede pomocí kontroly párování snímačů pohybu. Celek ve vozidle musí být schopen do své paměti údaje vztahující se k posledním dvaceti párování snímače pohybu. V případě, že dojde během jednoho kalendářního dne k více párování snímače, uloží se to první a poslední. ((zeptat se marka, zda se páruje při každém ověření, nebo rozpojení při opravě)). Důvodem pro mimořádné párování může být například výměna snímače za nový při poruše, nebo poškození, ale tento jev bývá z praxe spíše výjimečný. Při každém párování se uloží do paměti tachografu údaje o identifikační údaje snímače pohybu, výrobní číslo, číslo schválení, párovací údaje snímače pohybu a datum párování. V případě analyzování více párování může být předmětem pochybností, zda nedošlo k podvodu v rámci výměny za upravený snímač pohybu, který umožnuje nezaznamenávat jízdní data.

PŘÍDAVNÝ FALEŠNÝ SNÍMAČ POHYBU

Snímač pohybu umístěný na převodové skříni vozidla není připojen a naparován k jednotce ve vozidle. Například v kabině vozidla je ukryt druhý snímač, který je napojen na tachograf. Řidič pomocí chytrého telefonu, či jiného zařízení nastavuje doby řízení a odpočinků.

Předmětný modulátor je možné například zakoupit za US $475 na internetovém obchodě AliExpres. Zařízení je určeno k překonání komunikačního signálu. Signál rychlosti se odesílá z přídavného snímače rychlosti do všech požadovaných systémů ECU, které pracují bez DTC. Prodejce však upozorňuje, že použití zařízení je v některých zemích nezákonné, zejména v zemích Evropské unie. Toto zařízení můžete koupit a držet bez problémů, ale nemůžete ho používat v zemích, kde je povinná montáž tachografu do vozidla. V případě zakoupení zařízení přebírá plnou zodpovědnost za používání zařízení a související důsledky kupující.

Při analýze dat se zmíněné podvodné jednání neprojevuje v událostech a závadách. Jediný způsob odhalení je za využití napojení referenčního kabelu mezi DT a snímač pohybu. V případě, že snímač pohybu namontovaný v převodovce nákladního vozidla nebyl spárován s celkem ve vozidle, zaznamená se chybové hlášení závada snímače, nebo závada údajů pohybu. Výše zmíněné chybové hlášení zaznamenané v paměti DT a uložené v sekci události naznačuje možnou přítomnost manipulačního zařízení. Souběžně je nutné provést kontrolu spárování identity inteligentního snímače s DT. Tohoto lze rovněž dosáhnout přímou kontrolou čísla snímače viz kapitola xxx a porovnáním s číslem uloženým v paměti zobrazit lze například na výtisku technických dat. Výše popsané ohrožení zabezpečení zařízení má zásadní vliv na hloubkovou expertízu uložených dat. Z těchto důvodů je rovněž důležitá kontrola a porovnání údajů uvedených na instalačním štítku a údajům uložených v celku ve vozidle.

ZAMEZENÍ ZÁPISU DAT NA KARTU ŘIDIČE

Jedná se o velmi jednoduchý způsob podvodného jednání, kdy řidič v případě záměrného porušení sociálních režimů chce mít „čistou kartu“. Manipulace se provádí zpravidla na konci, nebo na začátku směny, kdy vsune plastovou fólii, nebo planžetu mezi čip a kontakty čtečky v tachografu. Následně zadá pokyn pro vysunutí karty z tachografu. Následně má dojít k zapsání dat na kartu řidiče, ke kterému nedojde. Na tachografu se zobrazí záznam o události. Při dalším zasunutí karty do tachografu mám možnost si doplnit práci, jinou práci či odpočinek. Data na kartě řidiče se uchovávají minimálně 28 pracovních dní, než dojde k jejich přepsání. Při silniční kontrole a analýze dat z karty řidiče může být zpětně sankciován. Z tohoto důvodu je velice účelné provádět souběžně kontrolu dat z digitálního tachografu a karty řidiče. Jedním z rizik zmíněného podvodného jednání je zalomení cizího předmětu v záznamovém zařízení, čímž se zamezí možnost vkládání karty do tachografu. Zalomený předmět je téměř nemožné odstranit, tím dojde k znehodnocení záznamového zařízení a musí být nahrazeno za nové.

Odhalení podvodu se provádí kontrolou událostí a závad.

ZMĚNA KONSTANT TACHOGRAFU

K tomuto podvodnému jednání je zapotřebí součinnost ze strany autorizovaného měřícího střediska, jelikož ke změně konstant je zapotřebí červené karty dílny vydané na jméno konkrétního zaměstnance chráněné pinem proti neoprávněnému zneužití. Vlivem změn konstant W, k, l u vozidla jedoucího skutečnou rychlostí například 88 km/h tachograf zaznamenává 80 km/h. Při dodržení bezpečnostních přestávek tímto způsobem řidič ujede větší vzdálenost.

V praxi se kontrolní orgány mohou setkat s případem, kdy při silniční kontrole u vozidla vybaveném tachografem naměří okamžitou rychlost vyšší než je omezovač rychlosti. Když pomineme vliv kinetické energie při jízdě z kopce, nemusí se jednat o výše jmenované podvodné jednání, ale například o softwarovou změnu omezovače rychlosti servisní dílnou vozidla, případně mechanickým odpojením omezovače prostřednictvím elektronické pojistky, čímž dojde k odpojení dalších bezpečnostních prvků, kdy může být narušena bezpečnost provozu nákladního vozidla.

V případě, že konstanty byly změněny dodatečně po ověření, je možné podvod odhalit porovnáním hodnot na výtisku a kalibračním štítku. Podvod, při kterém došlo během ověření k zadání nepravdivých konstant, je neodhalitelný. Jedinou možností je kontrola předcházejících kalibrací a následné mezilaboratorní porovnání. K zamezení výše zmíněného podvodu by v budoucnu mohlo napomoci kontrola a porovnáváni dat z GPS modulu a v případě rozdílných hodnot by byla zaznamenávána závada. Při neodhalení této manipulace obdrží znalec data, které neodrážejí skutečný nehodový děj, je porušená volná hospodářská soutěž a v neposlední ředě bezpečnost silničního provozu.

UKRYTÉ DRUHÉ ZÁZNAMOVÉ ZAŘÍZENÍ

Kontrolní orgány se setkaly v praxi s případem, kdy ve vozidle byly namontovány dva digitální tachografy. Při stažení dat ze záznamového zařízení došlo k podezření na manipulaci se záznamovým zařízením. Data po rozboru vykazovaly dvě minuty jízdy a před tím předcházel odpočinek. Jelikož se jednalo o kontrolu na dálničním úseku, bylo zřejmé, že data neodpovídají realitě. Z tohoto důvodu padlo jedno z podezření na namontovaný falešný snímač pohybu, jelikož nebyl snímač pohybu namontovaný na převodovce naparovaný na záznamové zařízení. Za přístrojovou deskou byl ukryt oficiální digitální tachograf, který byl oficiálně naparován na snímač pohybu. Na místě určeném pro záznamové zařízení byl instalován druhý – neoficiální tachograf, který byl napojen na falešný snímač pohybu. Řidič si tímto jednáním utvářel režimy jízdy dle svého uvážení, tak aby vyhovovaly legislativnímu nařízení bez ohledu na skutečný provoz. Zřejmě se jedná o ojedinělý případ, ale z tohoto případu se potvrzuje důležitost kontroly údajů uvedených na montážním štítku a identifikačních údajů uložených v paměti záznamového zařízení.

V praxi je možné se setkat i se sofistikovanějším řešením, kdy zapojení dvou tachografů a dvou snímačů je stejné jako v případě popsaném výše. Rozdílem je propojení modrého drátu PIN 3 mezi zařízeními a přerušeného skrytým přepínačem.

U varianty se dvěma spínači je záznamové zařízení zapojeno na falešný snímač, který je vzájemně s pravým snímačem propojen PINem 1, 2 a přerušovačem.

Tachografy jsou po celou dobu své existence vystaveny jednotlivým druhům podvodů, které mají za účel nezaznamenání podvodného jednání. Podvody jsou nejčastěji zaznamenány kontrolními orgány. Jedním z účinných opatření bývá nová úprava legislativy s návazností na technický pokrok. Starší snímače pohybu, jejichž technickou nedokonalostí je možnost zmagnetizování a tím ovlivnění jeho funkce. Reakcí na tento podvod byla povinná montáž druhého nezávislého snímače pohybu a snímače pohybu, který odolává účinkům působení magnetického pole. Do budoucna lze očekávat, že druhá generace tachografů zcela nezabrání externím zásahům do zaznamenávaných dat. Důvodem je fakt, že proces zaznamenání podvodu, analyzování slabiny systému, návrhu technického opatření, vytvoření legislativního opatření, schvalování je příliš dlouhá. Nepočínaje dobu potřebnou pro výrobce zařízení, aby zařízení nových parametrů mohli uvézt na trh. Z osobního pohledu je možné předpokládat, že předmětem dalších manipulací za účelem potlačování dat budou právě údaje globálního navigačních družicových systémů. Tachograf ve vozidle bude muset zaznamenat a uložit do své datové paměti údaje vztahující se k posledním 20 párování s vnějšími zařízeními GNSS. Při každém párování se uloží číslo schválení, výrobní číslo vnějšího zařízení GNSS a datum spárování vnějšího zařízení GNSS.

Je možné předpokládat, že výše zmíněné a jiné podvody budou posuzovány jako trestný čin. Dle trestního zákoníku 40/2009 Sb. §13, odstavec 1 je trestný čin označován jako protiprávní čin, který trestní zákon označuje za trestný a který vykazuje znaky uvedené v takovém zákoně. Dle odstavce 2 je zapotřebí úmyslného zavinění. Výše popsané skutky, při kterých je úmyslně umístěn magnet na snímač pohybu, zabudován přepínač, přerušovač elektrického napájení za účelem potlačení, či zmanipulování záznamu tuto podstatu naplňují. Některé členské státy EU zmíněné jednání posuzují jako trestný čin. Negativním důsledkem překračování zákonem povolených dob řízení a zkracování dob odpočinků je jedním z faktorů negativně ovlivňujících bezpečnost silničního provozu a důsledkem vážných dopravních nehod.

LITERATURA:
[1] Bradáč a kol. Soudní inženýrství. 1. vydání. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s. r. o. Brno, 1999, ISBN 80 – 7204 – 133 – 9 (dotisk 1999)
[2] Nařízení Rady (EHS) č. 3821/85 ve znění pozdějších předpisů
[3] Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 561/2006
[4] Zákon 111/1994 Sb.
[5] Doporučení Komise č. 2009/60/ES
[6] Směrnice Komise 2009/4/ES
[7] Směrnice Komise 2009/5/ES
[8] http://www.hale.cz 
[9] http://www.vdo.com/ 
[10] http://www.atal.cz 
[11] http://www.cdv.cz 
[12] http://www.mechanikadc.cz 
[13] http://www.mdcr.cz 

Methodology and Procedures of the Fraud Detection of Digital Tachographs
In practice, it is possible to encounter an existing negative phenomenon, the tachograph manipulation. False data has a major impact on the results of the accident investigation and analysis. Control authorities and experts should be prepared for such cases. This article describes the different types of manipulation of Digital Tachograph records and the ways of their detection. Tachograph manipulation is a nowaday issue. It is very important to deal with this problem. Due to sophisticated technical progress new threats are constantly coming.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Odstranění krytu snímače (foto: autor)Odhalení přítomnosti externího tištěného obvodu (foto: autor)

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (190x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (90x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (72x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice