KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2010    MD neví, kolik budou stát elektronické viněty, zeptá se Kapsche

MD neví, kolik budou stát elektronické viněty, zeptá se Kapsche

Publikováno: 27.1.2010, Aktualizováno: 28.1.2010 10:13
Rubrika: 2010

Ministerstvo dopravy nemá dosud jasno, kolik peněz bude stát plánované zavedení elektronických vinět místo dálničních známek pro osobní auta. Jak dnes ČTK sdělil ministr dopravy Gustav Slamečka, odpověď by měla dát úřadu zhruba do tří měsíců firma Kapsch. Zavedení vinět od ledna 2011 ukládá ministerstvu zákon, ministr však vidí v novince řadu problémů.

"Chci do toho vnést reálný prvek, především chci zjistit, kolik to bude stát," uvedl ministr. Společnost Kapsch, která v České republice pro stát obhospodařuje mýtný systém, by měla ministerstvu nezávazně ocenit tři varianty zavedení vinět.

Viněta podobná krabičce od sirek bude buď přenositelná, nebo podle druhé varianty pro vyčíslení nákladů určená jen pro jeden vůz; ve druhém případě by mohlo navíc jít alternativně o platbu za ujeté kilometry, a nikoliv za časové období. Skutečné náklady prý ale budou zřejmé až po ukončení tendru na dodávku krabiček.

Podle ministra má ekonomický smysl pouze třetí varianta, tedy že osobní automobily budou v krátké době po zavedení elektronických kuponů platit za skutečně ujeté kilometry. S tím však zákon zatím nepočítá, platit se má jako dosud za rok. Trnem v oku je Slamečkovi také skutečnost, že viněty se podle zákona budou moci přendávat z vozu do vozu. Ministerstvo by tím prodělalo.

Dalším problémem je nedostatek peněz na zavedení novinky. "My na to nemáme v rozpočtu žádné peníze a nikdo nám je nedá," řekl Slamečka. S propočty od Kapsche chce jít proto do sněmovny a poslancům všechny problémy předestřít. Část poslanců už vyškrtnutí vinět ze zákona navrhla.

Jak nedávno uvedla Česká televize, projekt elektronických vinět nedoporučila ani expertní skupina ministerstva dopravy. Náklady na zavedení vinět by podle ní činily 1,6 miliardy korun ročně. Vytištění klasických známek přitom stojí 300 milionů korun za rok. Projekt podle expertů navíc vykazuje řadu technických problémů.

Podle Slamečky skupina vznikla za ministra Aleše Řebíčka a její závěry jsou dva roky staré, navíc je prý nelze ověřit. Experti například tvrdí, že mýtné brány nejsou schopny zachytit vůz jedoucí rychleji než 160 kilometrů v hodině. To však důrazně popírá Kapsch i Centrum dopravního výzkumu (CDV). Podle Martina Hájka z CDV čidla fungují až do rychlosti 250 km/h, signál neruší ani vyhřívaná skla, na což expertní skupina také upozorňovala.

Vzhledem k tomu, že viněty budou fungovat v mýtném systému firmy Kapsch, připadá tato společnost v úvahu jako dodavatel "krabiček". Kapsch by navíc inkasoval od státu i platby spojené s provozem systému. Od roku 2007 už Kapsch inkasuje zhruba miliardu korun ročně za hlídání mýtných plateb od kamionů.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Role vegetace při snižování hluku ze silniční dopravyRole vegetace při snižování hluku ze silniční dopravy (125x)
Článek je zaměřen na možnosti využití zeleně v rámci protihlukových opatření. Úvodem jsou shrnuty různé typy vegetace a ...
Stavební firma TCHAS změnila názevStavební firma TCHAS změnila název (33x)
Stavební společnost TCHAS změnila svůj obchodní název. Nové jméno – Eiffage Construction Česká republika – f...
Islandskými tunely se jezdí!Islandskými tunely se jezdí! (29x)
Cesta na Islandu ze Siglufjörđuru do Ólafsfjörđuru v létě měřila 62 a v zimě 234 km. V sobotu 2. října ji na pouhýc...

NEJlépe hodnocené související články

Olomouc má šanci získat dotaci 200 mil. Kč na tramvajovou trať (5 b.)
Olomoucká radnice má šanci získat dotaci zhruba 200 milionů korun z programu švýcarsko-české spolupráce na stavbu nové t...
Ředitelství silnic bude při plánování staveb spolupracovat s ČVUT (5 b.)
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podepsalo tříletou smlouvu o spolupráci s Českým vysokým učením technickým. Odborníci ...
První železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologiíPrvní železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologií (5 b.)
Odborníci z české společnosti AŽD Praha dokončili v americkém Nashvillu zabezpečení železničního přejezdu s výstražníky ...

NEJdiskutovanější související články

Železničáři pohrozili stávkou kvůli zdanění režijních jízdenek (6x)
Sedm železničních odborových svazů dnes pohrozilo vyhlášením generální stávky kvůli zdanění zaměstnaneckých výhod, přede...
VIDEO: Problém výstavby obchvatu Frýdku-Místku se táhne řadu let (3x)
Výstavba obchvatu Frýdku-Místku je ožehavým tématem už od poloviny devadesátých let, kdy byla schválena takzvaná jižní v...
VIDEO: Modernizace trati Votice - Benešov u Prahy (3x)
Stavba je součástí transevropské železniční sítě a IV. národního železničního koridoru Děčín státní hranice - Praha - Be...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice