MD neví, kolik budou stát elektronické viněty, zeptá se Kapsche
Rubrika: 2010
Ministerstvo dopravy nemá dosud jasno, kolik peněz bude stát plánované zavedení elektronických vinět místo dálničních známek pro osobní auta. Jak dnes ČTK sdělil ministr dopravy Gustav Slamečka, odpověď by měla dát úřadu zhruba do tří měsíců firma Kapsch. Zavedení vinět od ledna 2011 ukládá ministerstvu zákon, ministr však vidí v novince řadu problémů.
"Chci do toho vnést reálný prvek, především chci zjistit, kolik to bude stát," uvedl ministr. Společnost Kapsch, která v České republice pro stát obhospodařuje mýtný systém, by měla ministerstvu nezávazně ocenit tři varianty zavedení vinět.
Viněta podobná krabičce od sirek bude buď přenositelná, nebo podle druhé varianty pro vyčíslení nákladů určená jen pro jeden vůz; ve druhém případě by mohlo navíc jít alternativně o platbu za ujeté kilometry, a nikoliv za časové období. Skutečné náklady prý ale budou zřejmé až po ukončení tendru na dodávku krabiček.
Podle ministra má ekonomický smysl pouze třetí varianta, tedy že osobní automobily budou v krátké době po zavedení elektronických kuponů platit za skutečně ujeté kilometry. S tím však zákon zatím nepočítá, platit se má jako dosud za rok. Trnem v oku je Slamečkovi také skutečnost, že viněty se podle zákona budou moci přendávat z vozu do vozu. Ministerstvo by tím prodělalo.
Dalším problémem je nedostatek peněz na zavedení novinky. "My na to nemáme v rozpočtu žádné peníze a nikdo nám je nedá," řekl Slamečka. S propočty od Kapsche chce jít proto do sněmovny a poslancům všechny problémy předestřít. Část poslanců už vyškrtnutí vinět ze zákona navrhla.
Jak nedávno uvedla Česká televize, projekt elektronických vinět nedoporučila ani expertní skupina ministerstva dopravy. Náklady na zavedení vinět by podle ní činily 1,6 miliardy korun ročně. Vytištění klasických známek přitom stojí 300 milionů korun za rok. Projekt podle expertů navíc vykazuje řadu technických problémů.
Podle Slamečky skupina vznikla za ministra Aleše Řebíčka a její závěry jsou dva roky staré, navíc je prý nelze ověřit. Experti například tvrdí, že mýtné brány nejsou schopny zachytit vůz jedoucí rychleji než 160 kilometrů v hodině. To však důrazně popírá Kapsch i Centrum dopravního výzkumu (CDV). Podle Martina Hájka z CDV čidla fungují až do rychlosti 250 km/h, signál neruší ani vyhřívaná skla, na což expertní skupina také upozorňovala.
Vzhledem k tomu, že viněty budou fungovat v mýtném systému firmy Kapsch, připadá tato společnost v úvahu jako dodavatel "krabiček". Kapsch by navíc inkasoval od státu i platby spojené s provozem systému. Od roku 2007 už Kapsch inkasuje zhruba miliardu korun ročně za hlídání mýtných plateb od kamionů.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.