KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2010    MD nebude rušit žádné tratě bez souhlasu regionů, uvedl kraj

MD nebude rušit žádné tratě bez souhlasu regionů, uvedl kraj

Publikováno: 14.9.2010, Aktualizováno: 15.9.2010 11:04
Rubrika: 2010

Ministerstvo dopravy nebude rušit žádné tratě bez souhlasu vedení Plzeňského kraje a ostatních regionů. Jedinou trať, kterou Plzeňský kraj těžko obhájí, je 12 kilometrů dlouhá železnice na severu Plzeňska z Mladotic do Kralovic u Rakovníka, pro niž už ale kraj 12 let neobjednává vlakové spoje a veřejnou dopravu tam zajišťují autobusy, řekl ČTK krajský radní pro dopravu Jaroslav Bauer (ČSSD).

Ministerstvo podle mluvčího Jakuba Ptačinského předložilo krajům ekonomická fakta, k nimž by se nedostaly, a jedná s nimi o zefektivnění spojů na těchto tratích. "Kraje tak mají jedinečnou možnost zjistit z údajů Českých drah (ČD), kde je minimum cestujících, kde je lepší snížit denní počty a taktaci vlaků nebo počty vagónů, kde je lepší nahradit drahé vlaky autobusy či mikrobusy, které tratě čeká oprava, které jsou ekonomicky velmi náročné na provoz," dodal.

"Ministerstvo vyslechlo naše argumenty, chápou je. Nenaléhali na nás," řekl Bauer. Kraj by měl dostat ministerské resumé tento nebo příští týden. "Potřebujeme ho znát co nejrychleji, protože se rozjíždí příprava jízdních řádů na další rok. Počítáme s tím, že vlakové kilometry od poloviny prosince navýšíme," vysvětlil Bauer.

Jednání s kraji potrvají až do konce září, řekl Ptačinský. Podle něj se zatím všichni shodli, že nemá cenu platit prázdné vlaky, které jezdí každou hodinu. "Nejde tedy o to, že by ministerstvo od stolu rozkázalo něco rušit, trhat koleje, odstavit lidem spojení, ale jde o konstruktivní rozhovory na téma šetření veřejných peněz, tedy úpravu současné objednávky a její lepší strukturu," uvedl. Konečná úprava spojů je v režii kraje, který objednává spoje u Českých drah. Je jen na nich, jak občanům zdůvodní případné neefektivní nakládání s veřejnými penězi, dodal.

Z celkových 60 tratí v Česku, které jsou na seznamu, souhlasily kraje podle Bauera s rušením u osmi z nich. Ministerstvo toto číslo nepotvrdilo, ale uvedlo, že na dalších tratích sice nepřestanou jezdit vlaky, ale dojde tam k výrazné redukci spojů. Pokud by kraje na nejztrátovějších tratích alespoň neomezily objem dopravy, nemůže mu to ministerstvo nařídit. Má ale na ně podle informací ČTK páky například u rychlíků, které dotuje stát a krajům by se mohla zhoršit vyjednávací pozice.

Ministerstvo oslovilo dráhy a Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) a zadalo jim vypracování seznamu vysoce prodělečných regionálních tratí. V Plzeňském kraji jde o málo využívané trati Svojšín - Bor (15 km), Staňkov - Poběžovice (22 km), Pňovany - Bezdružice (24 km), Chrást - Radnice (17 km) a Nýřany - Heřmanova Huť (10 km). Krajští zastupitelé s tím 9. září nesouhlasili, proti jsou také obce. "Musí se zahájit debata s obcemi, to nejde nařídit shora," řekl starosta Poběžovic Hynek Říha. Zpráva vyděsila také starostu města Bezdružice Jana Soulka, podle něhož je vlak o víkendu jediným veřejným dopravním prostředkem.

Podle mluvčího jde v ČR o 60 tratí, na nichž kraje nejvíce prodělávají. Je na nich mizivá osobní doprava a minimální nebo žádná nákladní. "Kraje mají možnost upravit objednávku u ČD od nového grafikonu," dodal. SŽDC musí mít pohromadě všechny krajské požadavky do konce září, aby mohla podle nich začít připravovat nový jízdní řád platný od 12. prosince.

Na jednání s kraji byli pozváni i zástupci jiných dopravců než ČD, například firma RegioJet ze skupiny Student Agency. Společně nabídli převzetí několika tratí. Nyní je na dohodě krajů a ČD, jak s těmito nabídkami naloží a jak se vypořádají se společnými smlouvami, které loni všechny kraje uzavřely s ČD na deset let.

Zrušení trati by předcházelo správní řízení o ukončení provozu, které by vyhlásila SŽDC. ČD a kraje by k ní musely dát souhlas. Do správního řízení se mohou podle Ptačinského přihlásit všichni nezávislí dopravci i možní kupci i města a občanská sdružení, která by chtěla trať upravit na cyklostezku, což je častá atrakce v zemích EU.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Role vegetace při snižování hluku ze silniční dopravyRole vegetace při snižování hluku ze silniční dopravy (126x)
Článek je zaměřen na možnosti využití zeleně v rámci protihlukových opatření. Úvodem jsou shrnuty různé typy vegetace a ...
Stavební firma TCHAS změnila názevStavební firma TCHAS změnila název (34x)
Stavební společnost TCHAS změnila svůj obchodní název. Nové jméno – Eiffage Construction Česká republika – f...
Islandskými tunely se jezdí!Islandskými tunely se jezdí! (28x)
Cesta na Islandu ze Siglufjörđuru do Ólafsfjörđuru v létě měřila 62 a v zimě 234 km. V sobotu 2. října ji na pouhýc...

NEJlépe hodnocené související články

Olomouc má šanci získat dotaci 200 mil. Kč na tramvajovou trať (5 b.)
Olomoucká radnice má šanci získat dotaci zhruba 200 milionů korun z programu švýcarsko-české spolupráce na stavbu nové t...
Ředitelství silnic bude při plánování staveb spolupracovat s ČVUT (5 b.)
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podepsalo tříletou smlouvu o spolupráci s Českým vysokým učením technickým. Odborníci ...
První železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologiíPrvní železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologií (5 b.)
Odborníci z české společnosti AŽD Praha dokončili v americkém Nashvillu zabezpečení železničního přejezdu s výstražníky ...

NEJdiskutovanější související články

Železničáři pohrozili stávkou kvůli zdanění režijních jízdenek (6x)
Sedm železničních odborových svazů dnes pohrozilo vyhlášením generální stávky kvůli zdanění zaměstnaneckých výhod, přede...
VIDEO: Problém výstavby obchvatu Frýdku-Místku se táhne řadu let (3x)
Výstavba obchvatu Frýdku-Místku je ožehavým tématem už od poloviny devadesátých let, kdy byla schválena takzvaná jižní v...
VIDEO: Modernizace trati Votice - Benešov u Prahy (3x)
Stavba je součástí transevropské železniční sítě a IV. národního železničního koridoru Děčín státní hranice - Praha - Be...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice