KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    MCE Slaný vyrábí a montuje ocelovou konstrukci pylonu pro zavěšený most přes Odru a Antošovické jezero na dálnici D47

MCE Slaný vyrábí a montuje ocelovou konstrukci pylonu pro zavěšený most přes Odru a Antošovické jezero na dálnici D47

Publikováno: 8.6.2007, Aktualizováno: 27.11.2008 23:27
Rubrika: Aktuality

V rámci výstavby dálnice D47 realizuje Skanska DS, závod Mosty zavěšený most přes Odru a Antošovické jezero o celkové délce 589 m. Autorem projektu je projekční kancelář Stráský, Hustý a partneři. Hlavní pole přemosťující řeku Odru o rozpětí 105,00 m je zavěšeno na 48,6 m vysokém pylonu pomocí 14 závěsů. Symetricky k nim jsou umístěny kotvicí závěsy, které jsou zakotveny ve dvou přilehlých polích situovaných mezi řekou a jezerem. Samotný pylon je navržen jako spřažená ocelobetonová konstrukce vetknutá do základu.

Ocelová konstrukce je provedena jako uzavřený komorový nosník, ke kterému je po celé výšce spřažena vnější členitě tvarovaná železobetonová skořápka a do zhruba 2/3 výšky je truhlík i uvnitř vyplněn betonem. V horní třetině pylonu jsou zakotveny pasivní konce závěsů v celkovém počtu 2 x 14 = 28 ks. Závěsy vstupují do vnitřního prostoru pylonu v podélném směru mostu pro tento účel vynechanými otvory a jsou zakotveny pomocí ocelových kotevních desek „vevařených“ mezi stěny ocelového truhlíku. Přístup do vnitřku pylonu umožňuje revizní vstup umístěný 4,5 m pod nejspodnější dvojicí závěsů. Přibližně v 1/5 výšky je k pylonu oboustranně připojen mostní trám.


Pohled do montážní dílny

V této oblasti prochází ocelovou konstrukcí pylonu 7 kabelů příčného předpětí a jsou zde zakotveny podélné i příčné pruty betonářské výztuže. Stěnové prvky ocelové konstrukce pylonu jsou v těchto místech velmi silně vyztuženy podélnými a příčnými výztuhami.
Výroba i montáž ocelové konstrukce pylonu byla svěřena MCE Slaný. Výrobní výkresy zpracovala konstrukční kancelář výrobce, podkladem byla realizační dokumentace OK, zpracovaná projekční kanceláří OKF. Celková hmotnost ocelové konstrukce pylonu činí cca 201 t, přičemž tělo pylonu je po výšce rozděleno do 6 montážních dílců. Výchozím materiálem pro výrobu hlavních prvků těchto svařenců byly plechy tloušťky 35, 50, resp. 70 mm z materiálu S355J2+N, chráničky závěsů jsou z trubek 324 x 7, 406 x 9, resp. 457 x 10 mm z materiálu S355J2H, spřahovací trny rozměru 19 x 90, resp. 22 x 150 mm v celkovém počtu 6 600 ks z materiálu S235J2G3+C450. Výkovky pro výrobu kotevních desek navržené v RDS byly ve výrobních výkresech nahrazeny plechy tloušťky 250 mm z materiálu S355J2+N.


Svařování částí pylonu

Složitost této unikátní konstrukce spočívala zejména v požadavku na velmi vysokou přesnost geometrie jak jednotlivých svařenců, tak z nich pomocí šroubových spojů smontovaného pylonu jako celku. Přitom svařence se vyznačovaly mohutnými průvarovými svary s velmi negativním dopadem na tvarovou stálost dílců po svaření. Část přírub bylo nutné po svaření mechanicky obrobit, horní dílce s kotevními deskami závěsů (č. 4, 5 a 6) a horní část spodního dílce (č. 1) byly žíhány pro snížení vnitřního pnutí po svaření.


Zvedání pylonu

Staveništní montáž proběhla v závěru února letošního roku. Nejprve bylo na dílce 4, 5 a 6 přivařeno 28 ks chrániček, 23.-24. února byly osazeny dílce 1, 2 a 3, po geodetickém zaměření a fixaci jejich polohy jsme přistoupili k podlití patního plechu. Následujícího dne pak byly osazeny do polohy zbývající dílce 4, 5 a 6. Montáž proběhla pomocí jeřábu Liebherr T 1300, hmotnost nejtěžšího zdvihaného dílce č. 6 činila 36,2 t.


Vztyčený pylon

Vzhledem k tomu, že při popsaném způsobu výroby a montáže byly lehce překročeny povolené odchylky geometrie pylonu, bylo nutné provést její rektifikaci. Ta proběhla 29.–30. března 2007 s použitím hydraulických přípravků bez nasazení jeřábu. Předepsané geometrie bylo docíleno jednak vložením klínové desky do styku dílců 3 a 4 a dále jemným pootočením těla pylonu kolem svislé osy ve styku dílců 1 a 2.

(informace poskytl Jan Svoboda, vedoucí projektu, MCE Slaný)

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Nové mapy postupu výstavby dálnic a rychlostních silnic v letech 2008 - 2010 (49x)
Zatímco v letech 2001 - 2005 bylo na území České republiky uvedeno do provozu pouze 89 kilometrů dálnic a rychlostních s...
Spustili jsme novou podobu webových stránek! (47x)
Vážené čtenářky a čtenáři časopisu SILNICE ŽELEZNICE, po více než 10 letech se od roku 2020 změnila tvář on-line verze ...
Dálnicemi se mají stát železniční koridory (44x)
Železnice jako důležitá součást dopravní infrastruktury musí být moderní a konkurenceschopná. Bez budování tranzitních k...

NEJlépe hodnocené související články

Praha bude mít další čtyřkolejný traťový úsek (5 b.)
Začíná přestavba důležité spojnice Prahy a Berouna podél řeky Berounky. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dnes sla...
Vlaky na Teplicku zrychlí, lidé z Litvínova získají přímé spojení s krajskou metropolí (5 b.)
Železnice v podkrušnohorské oblasti Ústeckého kraje projde v následujícím období výraznou proměnou. Správa železniční do...
Nepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskemNepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskem (5 b.)
Skanska prošla v posledních třech letech rozsáhlými změnami, které mají firmu připravit na dlouhodobou prosperitu. Jak s...

NEJdiskutovanější související články

Nepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskemNepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskem (1x)
Skanska prošla v posledních třech letech rozsáhlými změnami, které mají firmu připravit na dlouhodobou prosperitu. Jak s...
Český vynález přináší revoluci do stavebnictví. Skanska začala používat recyklovaný betonČeský vynález přináší revoluci do stavebnictví. Skanska začala používat recyklovaný beton (1x)
Zbytky ze zdemolovaných staveb představují až polovinu všech odpadů vyprodukovaných v České republice. Kameniva, které j...
Dálnice D47 se osvědčila - šetří čas i peníze řidičů (1x)
Loni v listopadu byl mezi Bělotínem a Bílovcem zprovozněn poslední chybějící úsek dálnice D1 z Lipníku nad Bečvou do Ost...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice