Magistrála v Thajsku byla s 54 km 10 let nejdelším mostem světa
Rubrika: 2010
Ačkoli se často uvádí, že nejdelším mostem světa je most přes jezero Pontchartrain v USA, tento primát patřil téměř deset let, od března 2000 do letošního února, Bangnajské magistrále v Thajsku. Gigantická magistrála měří 54 kilometrů a je o téměř 12 kilometrů delší než most na jihovýchodě amerického státu Louisiana. Ten byl postaven již v roce 1956, měří 38,4 kilometru a stále zůstává nejdelším mostem na světě přes vodu.
Rekordní tabulky se ale změnily letos 6. února, kdy byl otevřen nejdelší most na světě, Velký most Wej-che v středu Číny, který thajskou magistrálu překonal o více než 25 kilometrů. Čínský most měří 79 732 km a je součástí železniční trati mezi městy Čeng-čou v provincii Che-nan a Si-an v provincii Šen-si.
A rekordy se nejspíš budou lámat i v ČR. Dosud nejdelším mostem v Česku je od října 1998 dálniční most u Doksan přes Ohři, který měří 1 183 metrů. Již letos by jej mělo překonat přemostění údolí Vltavy a Berounky na Lahovické estakádě, které má měřit na 2 055 metrů.
Bangnajská magistrála (oficiálně se nazývá magistrála Burapcha Vitchi), která stála jednu miliardu dolarů, spojuje jihovýchodní čtvrť thajské metropole Bangkoku Bang Na s městem Čchonburí ve stejnojmenné provincii na jihovýchodě země u Thajského zálivu.
Unikátní magistrála, postavená na sloupech s rozpětím 42 metrů nad již existující dálnicí ve výšce 18,6 metru, hraje důležitou roli při řešení dopravní situace na jihovýchodě Bangkoku a má přispět ke komerčnímu rozvoji jihovýchodu země.
Kontrakt na výstavbu byl podepsán v červnu 1995. Magistrálu postavilo konsorcium firem BBCD, složené z německé a thajské firmy. Stavět se začalo v roce 1996 při plném provozu na dálnici pod magistrálou. Na výstavbu padlo celkem 1,8 milionu krychlových metrů betonu.
Magistrála je kromě své rekordní délky též největším prefabrikovaným projektem světa: most je tvořen 40 000 prefabrikovanými segmenty v podobě sloupu tvaru písmene "H", který je korunován 27 metrů širokým "V" boxem, na kterém je šest jízdních pruhů.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.