Loni byl otevřen třetí a čtvrtý nejdelší tunel světa
Rubrika: Aktuality
Nebývalým tempem pokračuje ve světě výstavba různých druhů tunelů. Jen loni byl otevřen druhý a třetí nejdelší tunel světa (oba železniční): v červnu Lötschbergský ve Švýcarsku (34.577 m) a v prosinci tunel Guadarrama (28.377 m) ve stejnojmenném pohoří ve středu Španělska. Loni v lednu byl též zprovozněn druhý nejdelší silniční tunel na světě, Čung-nan-šan (18.040 m), který vede ve středočínské provincii Šen-si pod pohořím Čchin-ling-šan. Loni byl též otevřen nejdelší železniční tunel v ČR a předloni jeho silniční kolega.
Nejdelším tunelem světa je stále japonský železniční tunel Seikan (53.850 m), který byl uveden do provozu před 20 lety, 13. března 1988. Silničním králem mezi tunely je o polovinu kratší norský Laerdalský tunel mezi Oslem a Bergenem (24.510 m), který byl otevřen v roce 2000.
Japonský tunel ale v nadcházejících letech asi o své prvenství přijde. Někdy po roce 2010 jej o zhruba tři kilometry délky překoná Gotthardský železniční tunel ve Švýcarsku, který má být dlouhý 57.072 m.
Nejdelším tunelem v ČR je silniční tunel Panenská v Krušných horách s délkou 2155 metrů, který je v provozu od 21. prosince 2006. Druhým nejdelším je Strahovský tunel v Praze s délkou 2004 metrů (otevřen v prosinci 1997), třetím je od srpna 2004 pražský tunel Mrázovka (1.013 m), následovaný brněnským Husovickým tunelem (582 m), který byl otevřen v prosinci 1998.
Nejdelším železničním tunelem v ČR je loňského 1. dubna Březenský tunel na trati Chomutov-Praha, který měří 1758 metrů. Je o 11 metrů delší než dosud rekordní Špičácký tunel na trati Železná Ruda-Plzeň na Šumavě. Ten měří 1.747,25 m a zprovozněn byl v roce 1877.
Na Slovensku je nejdelším tunelem silniční tunel Branisko na východě země. Měří 4.975 m, otevřen byl v červnu 2003. Druhým nejdelším je železniční tunel Harmanecký mezi Martinem a Banskou Bystricí, který měří 4698 metrů a otevřen byl v roce 1940.
Zdroj: ČTK