KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Legislativní výzvy v dopravě pro rok 2017

Legislativní výzvy v dopravě pro rok 2017

Publikováno: 2.12.2016
Rubrika: Zajímavosti

Letošní rok je pomalu minulostí a před námi jsou tak výzvy pro rok příští. Z pozice místopředsedy sněmovního Hospodářského výboru a zpravodaje většiny dopravních zákonů bych zde rád představil tři zásadní novely, které ovlivní život každého řidiče v České republice. Jedná o zcela zásadní předpisy, které se dotýkají silniční dopravy v naší zemi.

BODOVÝ SYSTÉM

Novelizaci zákona 361/2000 Sb., o silničním provozu, diskutujeme s kolegy z ministerstva dopravy od letošního jara. Zatím jsme ve fázi pracovního návrhu, který ještě nevstoupil do legislativního procesu. Proto čekám, že se jeho podoba změní v závislosti na diskuzi s odbornou i laickou veřejností.

Nový návrh bodového systému zpřehledňuje sazby pokut. V současnosti existuje sedm pásem, která by měla být zredukována pouze na čtyři. Současně dochází k navyšování zejména horních hranic pokut tak, aby bylo možné uložit tvrdší trest než dnes. Pokud řidič způsobí dopravní nehodu, může jeho pokuta v nejzávažnějším případě činit až 100 000 Kč. Na druhou stranu zákon umožňuje uložit pokutu i pod dolní hranici až na 1/5 dolní hranice sazby.

Zásadní novinkou je zavedení čtyř pásem pokut ukládaných příkazem na místě a to ve výši 5 000 Kč, 2 500 Kč, 1 500 Kč a do 1 500 Kč. S výjimkou nejmírnějšího pásma se jedná o pevně stanovené sazby.

Revoluční změnou bude i zavedení řidičského oprávnění „na zkoušku“. Začínající řidiči, s praxí kratší než 2 roky, by nově měli k dispozici pouze 6 bodů. Idea vychází ze statistik Policie ČR, podle které jsou začínající řidiči nejvíce rizikovou skupinou.

Rád zmíním i připravovanou změnu v oblasti informování řidičů o aktuálním stavu jejich bodového konta. Nově budeme informováni prostřednictvím e-mailu, SMS či datové schránky.

NOVÁ STK A MOŽNOST KDEKOLIV PŘIHLÁSIT MOTOROVÉ VOZIDLO

Další novinka je spjata s novelizací zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Návrh bude účinný od února 2017. Nově bude možné provést jakýkoli zápis do registru vozidel (prodej, koupě) na jakémkoli úřadu obce s rozšířenou působností. Součástí novely je také můj osobní návrh na zvýšení počtu STK. Současný systém není příliš vhodný a nereflektuje aktuální potřeby motoristů. Nově by mělo přibýt cca 15 % stanic, takže fronty a dlouhé čekací doby v některých regionech se stanou minulostí.

ROZŠÍŘENÍ ALTERNATIVNÍCH POHONNÝCH HMOT O ELEKTŘINU

Důvodem pro novelizaci zákona č. 311/2006 Sb., o pohonných hmotách a čerpacích stanicích pohonných hmot, je transpozice evropské směrnice o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva (směrnice 2014/94/EU) do českého práva. Návrh zákona nově přináší definice a povinnosti pro vytvoření infrastruktury alternativních paliv. Moderní změnou zákona tak chceme podpořit dynamický rozvoj a stavbu elektrických dobíjecích stanic, která je nutná pro rozvoj elektromobility. Proto věřím, že např. superchargery vozidel Tesla se již brzy přesunou ze světa sci-fi do běžné reality naší silniční sítě.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Ing. Martin Kolovratník

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (113x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (76x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (70x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice