KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2010    Konference Železniční mosty a tunely splnila veškerá očekávání

Konference Železniční mosty a tunely splnila veškerá očekávání

Publikováno: 26.1.2010, Aktualizováno: 27.1.2010 15:00
Rubrika: 2010

Již tradiční odborná konference Železniční mosty a tunely se konala 21. ledna 2010. Setkání správců, investorů, projektantů a stavitelů proběhlo letos po patnácté. Odborníci se sešli v Kongresovém centru hotelu Olšanka v Praze. Akce se zúčastnilo 350 posluchačů.

K tématům konference letos patřily zajímavé realizace železničních mostů a tunelů u nás i v zahraničí, nové poznatky, technologie a stavební hmoty v oboru železničních mostů a tunelů. Rovněž se zabývala normami a předpisy v oboru železničních mostů a tunelů, problematikou správy mostů a tunelů a také dalšími tématy na základě návrhů zájemců o prezentaci příspěvku.

Akci jako v minulých ročnících společně pořádal SUDOP PRAHA a.s. a Správa železniční dopravní cesty, s. o. Mediálním partnerem konference se stejně jako v minulých letech stal časopis SILNICE ŽELEZNICE. Internetové partnerství představoval server www.mosty.cz.

Konference byla rozdělena do tří přednáškových bloků. První a třetí představovaly hlavně mosty, v druhém byly kromě mostních staveb prezentovány i tunely.

Ing. Tomáš Wangler (SUDOP PRAHA a.s.) moderoval první blok přednášek. V příspěvku věnovaném posuzování mostních a tunelových objektů z pohledu Správy železniční dopravní cesta, s.o., autorů Ing. Radovana Kovaříka (ředitele odboru Správy železniční dopravní cesty, a.s.), a Ing. Blanky Karbanové (vedoucí oddělení železničních mostů a tunelů Správy železniční dopravní cesty, s.o.), mimo jiné zaznělo: „V rámci modernizace koridorových tratí probíhá příprava a realizace celé řady mostních a tunelových staveb, což klade velké nároky na odbornost všech zúčastněných, na provádějící a aplikační firmy a v neposlední řadě i na SŽDC jako na stavebníka a správce.“ Ing. Kovařík dále sdělil: „Správa železniční dopravní cesty, státní organizace chce a bude i nadále klást důraz na požadovanou vysokou kvalitu díla a chce zajistit ekonomickou přiměřenost staveb mostních a tunelových objektů tak, aby byla zajištěna kvalitní a kapacitní železniční dopravní cesta pro všechny dopravce na železnici v České republice.“

Riziky navrhování a provádění svarových spojů dynamicky namáhaných ocelových konstrukcí se zabývala Ing. Miloslava Pošvářová, Ph.D. (MOTT MACDONALD Praha, spol. s.r.o.). „Zkušenosti a praktické výsledky realizovaných výzkumů u mostních konstrukcí stáří vyššího než 30 let ukazují, že s ohledem na tvar konstrukcí mostů pozemních komunikací – přesahující dolní pásnice, koutové nosné svarové spoje, kouty, výztuhy, chybějící údržba z nedostatku finančních prostředků, vliv chloridů z posypových solí, nevhodné návrhy typů svarových spojů – je použití ocelí zcela nevhodné,“ uvedla Ing. Pošvářová. „Investor stavby (objednatel) se podílí na kvalitě ocelových konstrukcí v procesu výroby svým přímým vlivem. Zcela jasně definovaným zadáním, důslednou kontrolou technologické dokumentace před zahájením výroby, průběžnou kontrolou výroby a montáže specialisty a řízením časových sledů výstavby mostního objektu by došlo k výraznému zkvalitnění svařovaných konstrukcí,“ zdůraznila Ing. Miloslava Pošvářová.

V druhém bloku přednášek věnovaným mostům a tunelům, které moderoval Ing. Michal Gramblička (SUDOP PRAHA a.s.), zazněl podnětný příspěvek Ing. Otakara Hasíka (METROPROJEKT Praha a.s.) a Ing. Martina Vachtla (SUDPOP PRAHA a.s.) o budoucím Novém spojení II – městských železničních tunelech v Praze. Ing. Martin Vachtl v něm řekl: „V konceptu nového Územního plánu hl. m. Prahy je zakotvena územní rezerva pro záměr na vybudování městského tunelového železničního diametru pod centrem dopravy. Tento záměr řeší výhledově nedostatečnou kapacitu tratí zaústěných do centra železničního uzlu Praha formou segregace regionální a dálkové osobní dopravy.“ A dále vysvětlil: „Znamená to tedy nejen zvýšení kapacity železničních stanic, ale i přilehlých traťových úseků, které by navíc neměly přenášet dopravní problémy jednoho segmentu na druhý. Bez této segregace a zvýšení kapacity nemůže být dále v České republice vytvořen ani systém vysokorychlostní dopravy.“

Zahraniční inspiraci poskytl Ing. Jiří Smolík (Subterra a.s.), který přítomné seznámil s aktuální výstavbou železnice Crossrail přes Londýn. „Ucelená základní charakteristika zahajovaného železničního, městského projektu Crossrail na území Velkého Londýna přesvědčivě dokládá nejen velikost jedné z největších staveb městské hromadné dopravní infrastruktury v současnosti v Evropě, ale zejména významný systémový posun využití železnice k dalšímu rozvoji dopravní obslužnosti velkých městských aglomerací,“ řekl Ing. Smolík.

Ve třetí, poslední přednáškové části, komentované Ing. Blankou Karbanovou (SŽDC, a.s.), se posluchači například dozvěděli o přestavbě železničního mostu přes Labe v Kolíně. Odborníci ze společnosti VPÚ DECO PRAHA a.s. (Ing. Jiří Schindler, Ing. Pavel Ryjáček, Ph.D., Ing. Pavel Očadlík a Ing. Jan Henzl) v něm sdělili: „Stávající železniční most přes Labe z roku 1910 nevyhovuje svou podjezdnou výškou 4,35 m a současným požadavkům na vodní cesty. Bude proto nahrazen novým, moderním mostem s podjezdnou výškou 5,25 m. Zajímavostí tohoto mostu bude možnost vybavit v budoucnosti jedno jeho pole zdvižným mechanizmem, který umožní v případě potřeby proplutí lodí o výšce až 7,0 m.“

Konference beze zbytku splnila cíle, které si kladla, a to výměnu poznatků a praktických zkušeností v celé šíři problematiky železničních mostů a tunelů.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Před zahájením konference. (foto: Ludmila Doudová)Patnáctý ročník konference zahájil Ing. Josef Fidler, generální ředitel společnosti SUDOP PRAHA a.s. (foto: Ludmila Doudová)Předsednický stůl 1. přednáškového bloku (zleva) Ing. Tomáš Wangler (SUDOP PRAHA a.s.) , Ing. Blanka Karbanová a Ing. Radovan Kovařík (SŽDC s.o.). (foto: Ludmila Doudová)Ing. Radovan Kovařík (SŽDC, s.o.) hovořil o posuzování mostních a tunelových staveb z pohledu SŽDC. (foto: Ludmila Doudová)Akce se zúčastnilo 350 posluchačů. (foto: Ludmila Doudová)Momentky z konferenčního sálu a zákulisí hotelu Olšanka v Praze. (foto: Ludmila Doudová)Momentky z konferenčního sálu a zákulisí hotelu Olšanka v Praze. (foto: Ludmila Doudová)Momentky z konferenčního sálu a zákulisí hotelu Olšanka v Praze. (foto: Ludmila Doudová)Momentky z konferenčního sálu a zákulisí hotelu Olšanka v Praze. (foto: Ludmila Doudová)Momentky z konferenčního sálu a zákulisí hotelu Olšanka v Praze. (foto: Ludmila Doudová)Ing. Jiří Borovička (MORAVIA  CONSULT Olomouc) s příspěvkem o rekonstrukci mostu trati Kunovice - Staré Město u Uherského Hradiště. (foto: Ludmila Doudová)Momentky z konferenčního sálu a zákulisí hotelu Olšanka v Praze. (foto: Ludmila Doudová)Momentky z konferenčního sálu a zákulisí hotelu Olšanka v Praze. (foto: Ludmila Doudová)

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Role vegetace při snižování hluku ze silniční dopravyRole vegetace při snižování hluku ze silniční dopravy (124x)
Článek je zaměřen na možnosti využití zeleně v rámci protihlukových opatření. Úvodem jsou shrnuty různé typy vegetace a ...
Stavební firma TCHAS změnila názevStavební firma TCHAS změnila název (32x)
Stavební společnost TCHAS změnila svůj obchodní název. Nové jméno – Eiffage Construction Česká republika – f...
Islandskými tunely se jezdí!Islandskými tunely se jezdí! (26x)
Cesta na Islandu ze Siglufjörđuru do Ólafsfjörđuru v létě měřila 62 a v zimě 234 km. V sobotu 2. října ji na pouhýc...

NEJlépe hodnocené související články

Olomouc má šanci získat dotaci 200 mil. Kč na tramvajovou trať (5 b.)
Olomoucká radnice má šanci získat dotaci zhruba 200 milionů korun z programu švýcarsko-české spolupráce na stavbu nové t...
Ředitelství silnic bude při plánování staveb spolupracovat s ČVUT (5 b.)
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podepsalo tříletou smlouvu o spolupráci s Českým vysokým učením technickým. Odborníci ...
První železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologiíPrvní železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologií (5 b.)
Odborníci z české společnosti AŽD Praha dokončili v americkém Nashvillu zabezpečení železničního přejezdu s výstražníky ...

NEJdiskutovanější související články

Železničáři pohrozili stávkou kvůli zdanění režijních jízdenek (6x)
Sedm železničních odborových svazů dnes pohrozilo vyhlášením generální stávky kvůli zdanění zaměstnaneckých výhod, přede...
VIDEO: Problém výstavby obchvatu Frýdku-Místku se táhne řadu let (3x)
Výstavba obchvatu Frýdku-Místku je ožehavým tématem už od poloviny devadesátých let, kdy byla schválena takzvaná jižní v...
VIDEO: Modernizace trati Votice - Benešov u Prahy (3x)
Stavba je součástí transevropské železniční sítě a IV. národního železničního koridoru Děčín státní hranice - Praha - Be...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice