Konference Železniční mosty a tunely splnila veškerá očekávání
Rubrika: 2010
Již tradiční odborná konference Železniční mosty a tunely se konala 21. ledna 2010. Setkání správců, investorů, projektantů a stavitelů proběhlo letos po patnácté. Odborníci se sešli v Kongresovém centru hotelu Olšanka v Praze. Akce se zúčastnilo 350 posluchačů.
K tématům konference letos patřily zajímavé realizace železničních mostů a tunelů u nás i v zahraničí, nové poznatky, technologie a stavební hmoty v oboru železničních mostů a tunelů. Rovněž se zabývala normami a předpisy v oboru železničních mostů a tunelů, problematikou správy mostů a tunelů a také dalšími tématy na základě návrhů zájemců o prezentaci příspěvku.
Akci jako v minulých ročnících společně pořádal SUDOP PRAHA a.s. a Správa železniční dopravní cesty, s. o. Mediálním partnerem konference se stejně jako v minulých letech stal časopis SILNICE ŽELEZNICE. Internetové partnerství představoval server www.mosty.cz.
Konference byla rozdělena do tří přednáškových bloků. První a třetí představovaly hlavně mosty, v druhém byly kromě mostních staveb prezentovány i tunely.
Ing. Tomáš Wangler (SUDOP PRAHA a.s.) moderoval první blok přednášek. V příspěvku věnovaném posuzování mostních a tunelových objektů z pohledu Správy železniční dopravní cesta, s.o., autorů Ing. Radovana Kovaříka (ředitele odboru Správy železniční dopravní cesty, a.s.), a Ing. Blanky Karbanové (vedoucí oddělení železničních mostů a tunelů Správy železniční dopravní cesty, s.o.), mimo jiné zaznělo: „V rámci modernizace koridorových tratí probíhá příprava a realizace celé řady mostních a tunelových staveb, což klade velké nároky na odbornost všech zúčastněných, na provádějící a aplikační firmy a v neposlední řadě i na SŽDC jako na stavebníka a správce.“ Ing. Kovařík dále sdělil: „Správa železniční dopravní cesty, státní organizace chce a bude i nadále klást důraz na požadovanou vysokou kvalitu díla a chce zajistit ekonomickou přiměřenost staveb mostních a tunelových objektů tak, aby byla zajištěna kvalitní a kapacitní železniční dopravní cesta pro všechny dopravce na železnici v České republice.“
Riziky navrhování a provádění svarových spojů dynamicky namáhaných ocelových konstrukcí se zabývala Ing. Miloslava Pošvářová, Ph.D. (MOTT MACDONALD Praha, spol. s.r.o.). „Zkušenosti a praktické výsledky realizovaných výzkumů u mostních konstrukcí stáří vyššího než 30 let ukazují, že s ohledem na tvar konstrukcí mostů pozemních komunikací – přesahující dolní pásnice, koutové nosné svarové spoje, kouty, výztuhy, chybějící údržba z nedostatku finančních prostředků, vliv chloridů z posypových solí, nevhodné návrhy typů svarových spojů – je použití ocelí zcela nevhodné,“ uvedla Ing. Pošvářová. „Investor stavby (objednatel) se podílí na kvalitě ocelových konstrukcí v procesu výroby svým přímým vlivem. Zcela jasně definovaným zadáním, důslednou kontrolou technologické dokumentace před zahájením výroby, průběžnou kontrolou výroby a montáže specialisty a řízením časových sledů výstavby mostního objektu by došlo k výraznému zkvalitnění svařovaných konstrukcí,“ zdůraznila Ing. Miloslava Pošvářová.
V druhém bloku přednášek věnovaným mostům a tunelům, které moderoval Ing. Michal Gramblička (SUDOP PRAHA a.s.), zazněl podnětný příspěvek Ing. Otakara Hasíka (METROPROJEKT Praha a.s.) a Ing. Martina Vachtla (SUDPOP PRAHA a.s.) o budoucím Novém spojení II – městských železničních tunelech v Praze. Ing. Martin Vachtl v něm řekl: „V konceptu nového Územního plánu hl. m. Prahy je zakotvena územní rezerva pro záměr na vybudování městského tunelového železničního diametru pod centrem dopravy. Tento záměr řeší výhledově nedostatečnou kapacitu tratí zaústěných do centra železničního uzlu Praha formou segregace regionální a dálkové osobní dopravy.“ A dále vysvětlil: „Znamená to tedy nejen zvýšení kapacity železničních stanic, ale i přilehlých traťových úseků, které by navíc neměly přenášet dopravní problémy jednoho segmentu na druhý. Bez této segregace a zvýšení kapacity nemůže být dále v České republice vytvořen ani systém vysokorychlostní dopravy.“
Zahraniční inspiraci poskytl Ing. Jiří Smolík (Subterra a.s.), který přítomné seznámil s aktuální výstavbou železnice Crossrail přes Londýn. „Ucelená základní charakteristika zahajovaného železničního, městského projektu Crossrail na území Velkého Londýna přesvědčivě dokládá nejen velikost jedné z největších staveb městské hromadné dopravní infrastruktury v současnosti v Evropě, ale zejména významný systémový posun využití železnice k dalšímu rozvoji dopravní obslužnosti velkých městských aglomerací,“ řekl Ing. Smolík.
Ve třetí, poslední přednáškové části, komentované Ing. Blankou Karbanovou (SŽDC, a.s.), se posluchači například dozvěděli o přestavbě železničního mostu přes Labe v Kolíně. Odborníci ze společnosti VPÚ DECO PRAHA a.s. (Ing. Jiří Schindler, Ing. Pavel Ryjáček, Ph.D., Ing. Pavel Očadlík a Ing. Jan Henzl) v něm sdělili: „Stávající železniční most přes Labe z roku 1910 nevyhovuje svou podjezdnou výškou 4,35 m a současným požadavkům na vodní cesty. Bude proto nahrazen novým, moderním mostem s podjezdnou výškou 5,25 m. Zajímavostí tohoto mostu bude možnost vybavit v budoucnosti jedno jeho pole zdvižným mechanizmem, který umožní v případě potřeby proplutí lodí o výšce až 7,0 m.“
Konference beze zbytku splnila cíle, které si kladla, a to výměnu poznatků a praktických zkušeností v celé šíři problematiky železničních mostů a tunelů.