Konference TRANSPORT hledala řešení k omezení dopadů úsporných opatření ministerstva dopravy
Rubrika: 2010
Představitelé regionu čekají na kroky ministerstva dopravy v souvislosti s modernizací pro kraj životně důležité páteřní silnice I/11 – I/57, jejíž výstavbu komplikují úsporná opatření. Právě aktuální problémy a možná řešení k pokračování a k urychlení výstavby spojnice regionu se Slovenskem, jež vede od Krnova, přes Opavu, Ostravu, Třinec až k hranicím a má nadregionální význam, byly mimo jiné na programu letošního ročníku mezinárodní konference Transport. Tu pořádalo Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje v hotelu Clarion Congress Hotel Ostrava 9. – 10. listopadu 2010 počtrnácté. Letos se konference hodně věnovala kromě silniční také železniční i vodní dopravě.
„Program konference reaguje na aktuální problémy a promítají se do něj také dlouhodobé priority našeho regionu i dalších krajů Česka i Evropské unie. Naším cílem v Moravskoslezském kraji je v současnosti dokončit rozestavěné infrastrukturní stavby i ty, kterých se dotkla úsporná opatření, a pokračovat v přípravě staveb, které jsou pro region nezbytné. Jde především o silnici I/11 – I/57, to je východo-západní spojení kraje se Slovenskem. K dlouhodobým prioritám patří napojit region na evropské dopravní cesty, hlavně v rámci VI. Panevropského koridoru, a řešit moderní dopravu.“ upřesnil Ing. Miroslav Fabian, generální ředitel Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje.
Viceprezident Sdružení pro rozvoj MSK Ing. Pavel Vítek společně s dalšími zástupci kraje předal minulý týden ministru dopravy Vítu Bártovi petici, kterou podepsalo 28 860 obyvatel regionu a v níž žádají pokračování modernizace opavské části silnic I/11 – I/57. Úsek mezi Opavou a Ostravou včetně příprav stavby takzvané prodloužené Rudné ministerstvo dopravy kvůli rozpočtovým opatřením letos v srpnu zastavilo. „Tato silnice je pro kraj opravdu životně důležitá, což mimo jiné dokazuje také množství podpisů pod peticí. Budeme dělat vše proto, aby výstavba v příštím roce pokračovala. Čekáme, jak dopadne projednávání rozpočtu, a věříme, že se alespoň tři sta milionů korun potřebných na další výstavbu najde,“ uvedl Pavel Vítek. Modernizace silnic I/11-I/57 na úseku mezi Opavou a Ostravou doposud přišla na více než pět set milionů korun, celkem by se měly prostavět asi čtyři miliardy. Pavel Vítek také doufá, že ministerstvo dopravy podpoří premiéra Ing. Petra Nečase a ministra ing. Pavla Drobila ve snaze získat prostředky na dostavbu silnice také z evropských dotací určených na životní prostředí.
Na Třinecku se modernizace silnici I/11 na trase Třanovice – Nebory – Oldřichovice – Bystřice připravuje. Celá přeložka je rozdělena na tři úseky, které se nacházejí v různém stupni přípravy. Na úseku Třanovice - Nebory probíhá řízení o vydání změny územního plánu obce Hnojník. „Předpokládá se, že nové zastupitelstvo schválí tuto změnu na svém prvním zasedání. Poté bude následovat řízení o umístění stavby, přičemž předpokládáme, že bude zahájeno ještě v letošním roce,“ uvedla starostka Třince Ing. Věra Palkovská, která je poradkyní ministra dopravy pro přípravu této stavby. Poté mohou začít výkupy pozemků a nemovitostí. Na úsek Nebory - Oldřichovice je právoplatné územní rozhodnutí. Jsou vykoupené všechny domy určené k demolici a letos na jaře začaly výkupy nemovitostí. Je zde celkem 141 vlastníků, vykoupeno je šest domů z celkem osmi a výkupy pozemků budou pokračovat. Na třetí úsek Oldřichovice - Bystřice je vydané územní rozhodnutí. „Od dubna letošního roku probíhají výkupy nemovitostí. Je zde celkem 149 kupních smluv, více než padesát majitelů už dalo souhlas. Zatím není vykoupen ani jeden z šestnácti rodinných domů určených k demolici, v jednom případě už ale probíhá vyvlastňovací řízení. Na celou trasu je také hotová projektová dokumentace pro stavební povolení a zastupitelstvo města Třinec schválilo pravidla pro dovýkupy zbytkových parcel,“ popsala situaci Věra Palkovská.
Náměstek ministra dopravy ČR Ing. Ivo Toman řekl, že na výstavbu silniční i železniční infrastruktury v Moravskoslezském kraji půjde v příštím roce šest miliard korun. „Myslím si, že to není málo, je to deset procent všech peněz určených na dopravní infrastrukturu v Česku,“ uvedl náměstek ministra dopravy. Částku tvoří národní zdroje, tzn. finance ze Státního fondu dopravní infrastruktury, dále potom z operačního programu Doprava a půjčka Evropské investiční banky. „Pokračovat se bude ve výstavbě například D47, na výstavbu úseku Bohumín – státní hranice je v příštím roce učeno 344 milionů korun, na úsek Ostrava – prodloužená Místecká I. etapa dvě stě milionů korun, na úsek Hladké Životice - Bílovec 440 milionů, na úsek Bělotín – Hladké Životice 100 milionů korun,“ upřesnil Ivo Toman s tím, že na další modernizaci opavského úseku I/11 však peníze na příští rok zatím nejsou. Stavět se bude ale také na železnici. „Na optimalizaci úseku státní hranice - Mosty u Jablunkova – Bystřice nad Olší půjde zhruba miliarda korun, necelou miliardu si potom vyžádá úsek Bystřice nad Olši – Český Těšín,“ dodal Toman.
Další témata, o kterých se na konferenci hovořilo, jsou aktuality při výstavbě VI. Panevropského dopravního koridoru, který se v Moravskoslezském kraji týká dálnice D47, rychlostní komunikace R48 a železnice. Diskutovalo se rovněž o logistice ve vztahu k železniční dopravě, perspektivách vysokorychlostních tratí, problematice letecké dopravy a o napojení Moravskoslezského kraje na evropskou vodní síť. Do Ostravy přijeli představitelé ministerstev dopravy Česka, Slovenska, Polska a Rakouska, řada odborníků na dopravu a logistiku. „V předvečer konference také v Ostravě proběhlo jednání členů Řídícího výboru pro VI. Panevropský dopravní koridor v čele s předsedou Wojciechem Zarnochem. Cílem bylo zhodnotit postup výstavby jednotlivých částí na VI. koridoru, který se v jednotlivých státech liší,“ řekl ředitel konference Transport Ing. Pavel Santarius.
Mezi významnými hosty konference nechyběli představitelé Moravskoslezského kraje, Ing. Stanislav Mišák, hejtman Zlínského kraje i zástupci krajů dalších, Ing. Petr Kajnar, primátor statutárního města Ostravy, či Paolo Costa, předseda Evropské komise expertní skupiny 4 TEN-T a další. Moravskoslezský kraj, Zlínský kraj a statutární město Ostrava finančně podpořily konferenci ze svých rozpočtů. Záštitu nad konferencí převzal také předseda Evropského parlamentu Jerzy Buzek.
The TRANSPORT Conference Was Looking for a Solution to Limit the Impacts of the Controversial Measure of the Ministry of Transport
Current problems and possible solution to continue and speed up the construction of the region connection with Slovakia leading from Krnov, through Opava, Ostrava, Třinec to the border with its superregional importance has, moreover, been on the agenda of the this year´s Transport international confernece. It was organized for the 14th time by the Association for the development of the Moravskoslezský region in Ostrava on November 9–10, 2010. The conference dealt a lot with, apart from road transport, railway and water transport, as well.