Kompozitní konstrukční materiály na železničních stavbách II.
Použití kompozitních konstrukčních prvků MEA (dříve RONN) jsme v předchozích článcích ukázali převážně na silničních a dálničních objektech, jako jsou dálniční mosty a přidružené vodoprávní stavby, kompozitní zábradlí na opěrných stěnách, silniční mosty nebo obslužné lávky. Mnoho realizací na železničních objektech nás dovedlo k tomu, abychom vám prezentovali také úspěšné využití kompozitních konstrukcí a roštů MEA na železničních stavbách.
Použití kompozitních prvků na železničních objektech se pomalu stává samozřejmostí a v některých případech vytlačují dřevo nebo ocel. Vlastnosti, pro které jsou u SŽDC kompozitní prvky požadovány, můžeme podle našich zkušeností shrnout do následujících bodů.
ŽIVOTNOST A ODOLNOST
Zejména životnost a odolnost vůči povětrnostním vlivům umožňuje využít kompozitní rošty na mostní lávky (obr. 1) nebo také ve vysokohorském prostředí v Harrachově. Kompozitní rošty použité právě při rekonstrukci tratě Liberec – Harrachov umožnily snadné zakrytí i při nerovnosti skalní stěny, která tvořila jednu stranu obslužné lávky (obr. 2). Ani v mrazech se nesnižuje pevnost a stabilita kompozitních roštů.
Lávky nebo zábradlí prochází testy, které provádí SŽDC. Tyto testy jsou zacíleny na měření pevnostních veličin, ale také na požární odolnosti. Rošty MEA vyhovují požadavkům SŽDC na požární odolnost a mohou se tak bez problému používat i na exponovaných stavbách, jako například železniční most přes Labe v Ústí nad Labem (obr. 3).
NEHOŘLAVOST, PROTISKLUZOVÉ VLASTNOSTI A ODOLNOST VŮČI OLEJŮM
Koleje nemusí být nutně spojeny pouze se SŽDC. Pražský dopravní podnik používá dlouhá léta kompozitní rošty MEA ve vchodech do metra na zakrytí kanálků, ve vozovnách tramvají nebo v posledních měsících při částečné rekonstrukci tratě lanové dráhy na Petřín. Zakrytí kabelových kanálků nebo chodníků v lanové dráze se osvědčilo díky velice dobrým bezpečným protiskluzovým vlastnostem a odolnosti vůči olejům (obr. 4). V neposlední řadě je pro Pražský dopravní podnik důležitý faktor naprosté odolnosti vůči krádežím, a to díky své ne-atraktivitě při zpětném odkupu a nehořlavosti.
Při opětovném pohledu na železniční objekty ve využívání kompozitních konstrukcí a roštů MEA nemusí jít pouze o použití na kolejových objektech. Na první i druhé etapě rekonstrukce Hlavního nádraží v Praze se ve spolupráci s firmou Metrostav nainstalovaly kompozitní rošty s protiskluzovou úpravou na obslužné lávky na střechu nad celé nástupiště (obr. 5). Nízká váha a flexibilita rozměrů snižuje celkové zatížení střechy a umožňuje vyřešit i atypické detaily při montáži. Protiskluzové vlastnosti roštů zajišťují bezpečnost i při mokru nebo sněžení. Vybraná šedá barva koresponduje s celou konstrukcí.
Kompozitní konstrukční prvky dnes používáme nejen na dopravních stavbách, ale také v chemickém průmyslu, výrazně se uplatňují na vodohospodářských stavbách, v potravinářství, ale také na fasádách domů a jiných stavebních objektech. Firma MEA (dříve RONN) s týmem odborných projektantů, techniků a montážníků navrhuje a instaluje stovky staveb ročně v České a Slovenské Republice.