KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    Železniční infrastruktura    Kompozitní konstrukční materiály na železničních stavbách II.

Kompozitní konstrukční materiály na železničních stavbách II.

Publikováno: 19.1.2018
Rubrika: Železniční infrastruktura, Materiály

Použití kompozitních konstrukčních prvků MEA (dříve RONN) jsme v předchozích článcích ukázali převážně na silničních a dálničních objektech, jako jsou dálniční mosty a přidružené vodoprávní stavby, kompozitní zábradlí na opěrných stěnách, silniční mosty nebo obslužné lávky. Mnoho realizací na železničních objektech nás dovedlo k tomu, abychom vám prezentovali také úspěšné využití kompozitních konstrukcí a roštů MEA na železničních stavbách.

Použití kompozitních prvků na železničních objektech se pomalu stává samozřejmostí a v některých případech vytlačují dřevo nebo ocel. Vlastnosti, pro které jsou u SŽDC kompozitní prvky požadovány, můžeme podle našich zkušeností shrnout do následujících bodů.

ŽIVOTNOST A ODOLNOST

Zejména životnost a odolnost vůči povětrnostním vlivům umožňuje využít kompozitní rošty na mostní lávky (obr. 1) nebo také ve vysokohorském prostředí v Harrachově. Kompozitní rošty použité právě při rekonstrukci tratě Liberec – Harrachov umožnily snadné zakrytí i při nerovnosti skalní stěny, která tvořila jednu stranu obslužné lávky (obr. 2). Ani v mrazech se nesnižuje pevnost a stabilita kompozitních roštů.

Lávky nebo zábradlí prochází testy, které provádí SŽDC. Tyto testy jsou zacíleny na měření pevnostních veličin, ale také na požární odolnosti. Rošty MEA vyhovují požadavkům SŽDC na požární odolnost a mohou se tak bez problému používat i na exponovaných stavbách, jako například železniční most přes Labe v Ústí nad Labem (obr. 3).

NEHOŘLAVOST, PROTISKLUZOVÉ VLASTNOSTI A ODOLNOST VŮČI OLEJŮM

Koleje nemusí být nutně spojeny pouze se SŽDC. Pražský dopravní podnik používá dlouhá léta kompozitní rošty MEA ve vchodech do metra na zakrytí kanálků, ve vozovnách tramvají nebo v posledních měsících při částečné rekonstrukci tratě lanové dráhy na Petřín. Zakrytí kabelových kanálků nebo chodníků v lanové dráze se osvědčilo díky velice dobrým bezpečným protiskluzovým vlastnostem a odolnosti vůči olejům (obr. 4). V neposlední řadě je pro Pražský dopravní podnik důležitý faktor naprosté odolnosti vůči krádežím, a to díky své ne-atraktivitě při zpětném odkupu a nehořlavosti.

Při opětovném pohledu na železniční objekty ve využívání kompozitních konstrukcí a roštů MEA nemusí jít pouze o použití na kolejových objektech. Na první i druhé etapě rekonstrukce Hlavního nádraží v Praze se ve spolupráci s firmou Metrostav nainstalovaly kompozitní rošty s protiskluzovou úpravou na obslužné lávky na střechu nad celé nástupiště (obr. 5). Nízká váha a flexibilita rozměrů snižuje celkové zatížení střechy a umožňuje vyřešit i atypické detaily při montáži. Protiskluzové vlastnosti roštů zajišťují bezpečnost i při mokru nebo sněžení. Vybraná šedá barva koresponduje s celou konstrukcí.

Kompozitní konstrukční prvky dnes používáme nejen na dopravních stavbách, ale také v chemickém průmyslu, výrazně se uplatňují na vodohospodářských stavbách, v potravinářství, ale také na fasádách domů a jiných stavebních objektech. Firma MEA (dříve RONN) s týmem odborných projektantů, techniků a montážníků navrhuje a instaluje stovky staveb ročně v České a Slovenské Republice.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Obr. 1 – Kompozitní rošty na mostní lávce – železniční most ChrastavaObr. 2 – Rekonstrukce trati Liberec – Harrachov s kompozitními roštyObr. 3 – Kompozitní madlo mostu v Ústí nad Labem – StřekovObr. 4 – Praha – lanová dráha na Petřín – zakrytí kabelových kanálkůObr. 5a – Kompozitní rošty na obslužné lávce na střeše Hlavního nádraží v PrazeObr. 5b – Kompozitní rošty na obslužné lávce na střeše Hlavního nádraží v PrazeObr. 5c – Kompozitní rošty na obslužné lávce na střeše Hlavního nádraží v Praze

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Asfaltové směsi a vrstvy mostních vozovek – revize ČSN 73 6242 (97x)
V oblasti mostních asfaltových konstrukčních vrstev, které zahrnují ochranné vrstvy izolací a kryt vozovky musela být no...
Asfaltové vozovky v tunelechAsfaltové vozovky v tunelech (75x)
V současné době je v ČR legislativně umožněno používat do silničních tunelů delších než 1 km pouze vozovky s cementobeto...
Poloostrovní nástupiště a jejich přínos pro osobní železniční dopravuPoloostrovní nástupiště a jejich přínos pro osobní železniční dopravu (70x)
Nástupiště, jako zařízení železničního spodku s upravenou zvýšenou dopravní plochou v železniční stanici nebo zastávce u...

NEJlépe hodnocené související články

Mezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/hMezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/h (5 b.)
Téměř dvacetikilometrový modernizovaný úsek na čtvrtém železničním koridoru z Prahy do Českých Budějovic čeká přeprojekt...
Provoz Posázavského pacifiku je plně obnovenProvoz Posázavského pacifiku je plně obnoven (5 b.)
Od pátku 28. června znovu jezdí vlaky podél Sázavy mezi Kácovem a Zručí nad Sázavou. Stalo se tak po dvou letech, kdy by...
Rekonstrukce žst. ŘeteniceRekonstrukce žst. Řetenice (5 b.)
Stavba se nachází v prostoru železniční stanice Řetenice, mezistaničních úseků Teplice v Čechách – Řetenice, Řetenice – ...

NEJdiskutovanější související články

Mýty a realita chování patinující oceli při jejím použití na mostních konstrukcích v České republiceMýty a realita chování patinující oceli při jejím použití na mostních konstrukcích v České republice (4x)
Příspěvek se zabývá hodnocením výsledků tvorby ochranné vrstvy patinujících ocelí u ocelových konstrukcí, které byly umí...
Vysokorychlostní trať Praha – DrážďanyVysokorychlostní trať Praha – Drážďany (2x)
V současné době je na území České republiky v předinvestiční fázi přípravy několik úseků novostaveb vysokorychlostních t...
Mezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/hMezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/h (1x)
Téměř dvacetikilometrový modernizovaný úsek na čtvrtém železničním koridoru z Prahy do Českých Budějovic čeká přeprojekt...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice