KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Kompozitní konstrukční materiály na železničních stavbách

Kompozitní konstrukční materiály na železničních stavbách

Publikováno: 7.5.2016
Rubrika: Zajímavosti

Použití kompozitních konstrukčních prvků RONN jsme v předchozích článcích ukázali převážně na silničních a dálničních objektech, jako jsou dálniční mosty a přidružené vodoprávní stavby, kompozitní zábradlí na opěrných stěnách, silniční mosty nebo obslužné lávky. Velký počet realizací na železničních objektech jsme zatím odborné veřejnosti nepředstavovali.

KOMPOZIT VERSUS OCEL
Použití kompozitních prvků na železničních objektech se pomalu stává samozřejmostí a v některých případech vytlačují dřevo nebo ocel. Vlastnosti, pro které jsou u Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) kompozitní prvky požadovány, můžeme podle našich zkušeností shrnout do následujících bodů.

ŽIVOTNOST A ODOLNOST
Životnost a odolnost vůči povětrnostním vlivům umožňuje využít kompozitní rošty na mostní lávky (obr. 1 – železniční most v Chrastavě) nebo také ve vysokohorském prostředí v Harrachově. Kompozitní rošty použité právě při rekonstrukci tratě Liberec – Harrachov umožnily snadné zakrytí prostoru i při nerovnosti skalní stěny, která tvořila jednu stranu obslužné lávky (obr. 2). Pevnost a stabilita kompozitních roštů se nesnižuje ani v mrazech.

TESTOVÁNÍ LÁVEK A ZÁBRADLÍ
Lávky nebo zábradlí prochází testy, které provádí SŽDC. Tyto testy jsou zacíleny na měření pevnostních veličin, ale také na požární odolnosti. Rošty RONN vyhovují požadavkům SŽDC na požární odolnost a mohou se tak bez problému používat i na exponovaných stavbách, jako například železniční most přes Labe v Ústí nad Labem (obr. 3).

BEZPEČNÉ POCHOZÍ VLASTNOSTI
Koleje nemusí nutně být spojeny pouze se SŽDC. Pražský dopravní podnik používá dlouhá léta kompozitní rošty RONN ve vchodech do metra na zakrytí kanálků, ve vozovnách tramvají nebo v posledních měsících při částečné rekonstrukci tratě lanové dráhy na Petřín (obr. 4). Zakrytí kabelových kanálků nebo chodníků v lanové dráze se osvědčilo díky velice dobrým bezpečným protiskluzovým vlastnostem a odolnosti vůči olejům. V neposlední řadě je pro Pražský dopravní podnik důležitý faktor naprostého nezájmu o krádeže, protože kompozitní prvky nejsou vhodné pro zpětný odkup a ani pro zátop díky své nehořlavosti.

ROŠTY S NÍZKOU VÁHOU NA STŘECHU
Použití kompozitních konstrukcí a roštů RONN nemusí být pouze na kolejových objektech. V první i druhé etapě rekonstrukce Hlavního nádraží v Praze se ve spolupráci s firmou Metrostav průběžně instalují kompozitní rošty s protiskluzovou úpravou na obslužné lávky na střechu nad nástupiště (obr. 5). Nízká váha a flexibilita rozměrů snižuje celkové zatížení střechy a umožňuje vyřešit i atypické detaily při montáži.

Kompozitní konstrukční prvky dnes používáme nejen na dopravních stavbách, ale také v chemickém průmyslu, výrazně se uplatňují na vodohospodářských stavbách, v potravinářství, ale také na fasádách domů a jiných stavebních objektech. Firma RONN s týmem odborných projektantů, techniků a montážníků navrhuje a instaluje stovky staveb ročně v České a Slovenské Republice.

Composite Construction Materials within Railway Structures
In the previous articles, we have demonstrated using composite RONN construction elements predominantly within road and highway structures such as highway bridges and the related water management structures, composite railings on retaining walls, road bridges or service overpasses. However, we still have not presented a major part of the structures executed on the railway structures to the professional public.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Obr. 1 – Železniční most v ChrastavěObr. 2 – Rekonstrukce trati Liberec – HarrachovObr. 3 – Kompozitní madlo Ústí nad Labem – StřekovObr. 4 – Praha – lanová dráha na PetřínObr. 5 – Praha Hlavní nádraží – obslužné lávky na střeše nad nástupištěm

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (109x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (70x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (68x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice