KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Tunely    Komplexní řešení nosných systémů pro infrastrukturu

Komplexní řešení nosných systémů pro infrastrukturu

Publikováno: 9.1.2007, Aktualizováno: 27.11.2008 21:54
Rubrika: Tunely
Mezi technicky nejnáročnější typy staveb v dopravní infrastruktuře se řadí dálniční tunely, ve kterých se kladou největší nároky na bezpečnost a spolehlivost provozu. K zajištění bezpečnosti provozu jsou tunely vybaveny řadou technických zařízení v souladu s TP 98 (Technologické vybavení tunelů pozemních komunikací).
Jeden z hlavních důrazů je kladen na bezpečnost při požáru, kdy je nutné po určitou dobu zajistit dodávku elektrické energie (např. pro odvětrávání tunelu). Proto musí vybrané instalované zařízení splňovat požadavky na požární bezpečnost, požární odolnost, která je prověřena u typových výrobků i atypických konstrukcí tzv. spalnou zkouškou.


Detailni pohled na tubus tunela Valik
 
Kabelové nosné systémy
V dálničních a silničních tunelech se používají kabelové nosné systémy pro zavěšení svítidel a vedení silových a datových kabelů. Silové kabely slouží k napájení svítidel, ventilátorů a dalších silnoproudých zařízení tunelu. Kabely pro slaboproud (datové kabely) přenášejí informace z kamerových systémů, měření a regulace, čidel požární signalizace a z rozhlasových
systémů a dalších do řídicího systému dopravy a technologie tunelu.
Nejběžnější způsob realizace kabelové trasy jsou „dva žlaby vedle sebe“, jeden pro silové, druhý pro datové kabely, které jsou zavěšeny v ose tunelu. Tyto systémy musejí splňovat nejnáročnější požadavky na korozní odolnost, požární bezpečnost staveb a vzhledem k mnohakilometrovým délkám též vysokou efektivitu montáže.


Atypicke uchyceni kabelove trasy
 
Požární bezpečnost
Pod pojmem požární bezpečnost konstrukce se rozumí, že v případě požáru po definovanou dobu zůstanou zachovány její mechanické vlastnosti tak, že konstrukce nevyvolají poškození kabelů zásobujících elektrickou energií požárně-bezpečnostní zařízení tunelu. Aby byla požární bezpečnost zaručena, musí mít konstrukce kabelových nosných systémů certifikát protipožární odolnosti.
Na základě těchto požadavků byla provedena spalná zkouška ve zkušební laboratoři Pavus. Vzorek reprezentoval kombinaci konstrukcí kabelových žlabů Wibe společnosti Schneider Electric z dokumentace tunelů Panenská a Valík včetně postižení jejich šikmého upevnění. Po celou dobu zkoušky zůstaly žlaby i závěsy tvarově neporušené, což splnilo podmínky a kritéria pro vydání kladného stanoviska k požární odolnosti zkoušené konstrukce.


Pohled na obe kabelove trasy v tubusu
 
Atypické řešení
Kabelové nosné konstrukce v tunelu Valík jsou řešeny atypickým způsobem. V tomto případě se totiž jedná o nezvykle široký tunel (11,5 m) se dvěma jízdními pruhy a jedním pruhem odstavným a velkou světlou výškou tubusu (8,2 m). Vzhledem k doporučení CIE 2004, světelné studii, průjezdnému profilu a délce byla zvolena varianta se dvěma kabelovými trasami, které jsou zavěšené nad středy jízdních pruhů. Svítidla průjezdního osvětlení jsou včleněna mezi svítidla akomodační, čímž došlo k úspoře kabelových konstrukcí pro průjezdní osvětlení, které je obvykle umísťováno v ose tunelu.


Detail kabelove konstrukce u vjezdu do tunelu
 
Efektivní montáž
Aby se ušetřilo maximum materiálu na „prořezech“ a zkrátily se montážní časy, byly všechny svislé díly závěsů, žlabů předem změřeny z výkresů a na stavbu dodány vyrobené na míru s montážním návodem (pro zrychlení a usnadnění montáže).
Vzhledem k vysokým nárokům na bezpečnost a spolehlivost provozu se klade velký důraz na zajištění spolehlivého napájení elektrickou energií. Splnění náročných kritérií na zařízení pro rozvod a distribuci elektrické
energie společně s vysokou úrovní technické podpory při návrhu a realizaci je zásadní předpoklad pro dodavatele, respektive výrobce.


Detailni pohled na portal dopravniho znaceni
 
Vyjádření zákazníka: „Při realizaci náročných staveb jako jsou tunely Panenská, Libouchec a Valík klademe zvláštní důraz na výběr dodavatelů zařízení a technologií, které jsou klíčové pro jejich provoz. Výběr společnosti Schneider Electric, jako dodavatele veškerých kabelových nosných systémů, se nám potvrdil jako správná volba, a to díky nejvýhodnějšímu poměru kvality, technické podpory a ceny,“ Tomáš Ježek, vedoucí realizace TZB, divize 9 Metrostav.


Tunel Valik
Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Asfaltové vozovky v tunelechAsfaltové vozovky v tunelech (124x)
V současné době je v ČR legislativně umožněno používat do silničních tunelů delších než 1 km pouze vozovky s cementobeto...
Nejdelší železniční tunel Březno v provozu (88x)
Zhruba před rokem byla zprovozněna na železniční trati Praha – Chomutov v traťovém úseku Březno u Chomutova &ndash...
Tunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – IvachnováTunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – Ivachnová (47x)
Společnost OHL ŽS, a. s. realizuje jako vedoucí účastník sdružení se společností VÁHOSTAV-SK, a. s. téměř 15 km dálnice ...

NEJlépe hodnocené související články

Ejpovické tunely – průběh výstavbyEjpovické tunely – průběh výstavby (5 b.)
V závěru loňského roku byly do provozu uvedeny oba ejpovické tunely. Jako první byl dne 15. listopadu 2018 zprovozněn ji...
Tunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – IvachnováTunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – Ivachnová (5 b.)
Společnost OHL ŽS, a. s. realizuje jako vedoucí účastník sdružení se společností VÁHOSTAV-SK, a. s. téměř 15 km dálnice ...
Kolektor Hlávkův mostKolektor Hlávkův most (5 b.)
Kolektory mají v Praze bohatou tradici. Jejich výstavba byla zahájena v roce 1969 a k zásadnímu rozvoji došlo v devadesá...

NEJdiskutovanější související články

Votický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavbyVotický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavby (6x)
Hloubený dvoukolejný tunel Votický má v rámci České republiky hned několik prvenství. S délkou 590 m je nejdelším hloube...
Ejpovické tunely: historie projektové přípravy a současnost výstavbyEjpovické tunely: historie projektové přípravy a současnost výstavby (1x)
V současnosti probíhá realizace nejdelšího železničního tunelu v ČR, z katastru obce Kyšice mezi Ejpovicemi do Plzně. Pr...
Realizace tunelů 4. koridoru Votice – BenešovRealizace tunelů 4. koridoru Votice – Benešov (1x)
Příspěvek popisuje realizaci staveb dvoukolejných tunelů – Tomického I. a II., Olbramovického, Votického a Zahradn...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice