KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Komfort obyvatel zajišťuje v Sedlci u Prahy unikátní protihluková stěna

Komfort obyvatel zajišťuje v Sedlci u Prahy unikátní protihluková stěna

Publikováno: 3.6.2019
Rubrika: Zajímavosti

V dnešní zrychlující se době neustále rostou i nároky na rychlost a hustotu dopravy. Ta však přináší do okolí dopravních staveb i stoupající hladinu hluku a je nutno neustále hledat nová řešení tohoto problému.

Na trati z Prahy do Ústí nad Labem obyvatelé pociťují hluk zvlášť naléhavě v Praze 6 – Sedlci, kde se vlaky pohybují v bezprostřední blízkosti husté rezidenční zástavby včetně mateřské školy. SŽDC v tomto úseku nasadila na omezení hluku celou řadu opatření. Broušení hlav kolejnic, které snižuje valivý odpor, obložení kolejnic pryžovými absorbéry, které tlumí chvění a rezonanci, a samozřejmě instalaci protihlukových stěn. Ty ale musí být konstrukčně uzpůsobeny aktuálním prostorovým podmínkám a profilu trati.

V úseku Praha-Sedlec – Roztoky jde o komplikovaný terén: trať je obklopena prudkými srázy a je zde několik mostních konstrukcí. SŽDC ve spolupráci s generálním dodavatelem Skanska a. s. vsadila tedy hned na tři druhy protihlukových stěn.

U první traťové koleje je realizována protihluková stěna noba+ tvořená ocelovými nosnými sloupky a lehkými sendvičovými panely s absorbérem z recyklované pryže a lisované netkané textilie. Stěna má výšku dva metry a zejména z estetických důvodů je její horní část průhledná. Protihlukový panel vyráběný společností mmcité+ a. s. dosahuje špičkových akustických parametrů A4.

Na mostě přes místní pozemní komunikaci jsou nainstalovány průhledné protihlukové stěny. Tyto panely jsou montovány do ocelových sloupků uchycených na betonové mostní konstrukci.

Nejzajímavější je ale unikátní nízká protihluková stěna loba. Vzhledem ke své výšce nevstupuje rušivě do estetiky železnice a umisťuje se do bezprostřední blízkosti kolejí, takže je v pohlcování hluku velmi účinná. Clona je opatřena speciálním nátěrem proti korozi a vandalismu.

„Jedná se o zcela novou koncepci, kdy je možné v případě potřeby clonu sklopit ve směru od koleje. Toho lze využít například při opravných a údržbových pracích železničního svršku nebo při přepravě mimořádných zásilek s překročenou ložnou mírou, případně při odstraňování následků mimořádné události v drážní dopravě,“ uvedl ředitel Stavební správy západ SŽDC, Petr Hofhanzl.

Systém protihlukové clony loba dodává bílovická společnost mmcité+, která věří, že takové řešení je vhodný doplněk do zastavěných aglomerací a urbanisticky citlivých míst.

„Sklopná protihluková clona obstála v náročných zátěžových testech a nyní jsme ji poprvé v ČR instalovali u vlakové zastávky Sedlec. Její předností je, že umožňuje jako jediná umístění velmi blízko ke koleji a je výrazně nižší než běžné protihlukové stěny. Přitom značně snižuje hlučnost a zároveň nenarušuje estetické vnímání železniční trati a jejího okolí. Věříme, že se v praxi osvědčí a rozšíří se v celé ČR,“ říká Jakub Březina ze společnosti mmcité+.

Zajímavým aspektem nových protihlukových stěn firmy mmcité+ je jejich ekologičnost. Protihluková stěna noba+ má absorbér z lisované pryže, takže na 1 m2 jsou recyklovány čtyři pneumatiky a nízká protihluková stěna loba má jádro z PET recyklátu.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
Komfort obyvatel zajišťuje v Sedlci u Prahy unikátní protihluková stěnaKomfort obyvatel zajišťuje v Sedlci u Prahy unikátní protihluková stěnaKomfort obyvatel zajišťuje v Sedlci u Prahy unikátní protihluková stěna

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (173x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (81x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (76x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice