Kilometr cyklostezky v Praze stojí od tří do 100 milionů korun
Rubrika: Cyklostezky
Výstavba jednoho kilometru cyklostezky v Praze stojí od tří do více než stovky milionů korun. Vyplývá to z údajů, které dnes novinářům poskytl pražský cyklistický koordinátor Pavel Polák. Záleží na vybavení stezky i povrchu, nejdražší jsou cyklostezky na mostních konstrukcích. Levnější jsou vyhrazené pruhy na silnicích, jejichž cena může začínat zhruba na 260 000 korun.
Za obyčejnou cyklostezku město zaplatí zhruba tři až pět milionů korun za kilometr. Náklady se navyšují tehdy, pokud je potřeba doplnit dopravní značení, kanalizační vpusti, zábradlí, obrubníky či osvětlení. Cena se tak může vyšplhat na desítky milionů korun za kilometr. Zatímco stezka na Rohanském ostrově stála tři miliony za kilometr, cesta po náplavkách vyšla na 5,5 milionu korun za kilometr a trasa mezi Pelc Tyrolkou a Kolčavkou na téměř 25 milionů korun.
Pokud stezka vede po mostní konstrukci, může se její cena pohybovat až mezi 105 a 175 miliony korun za kilometr. Například zavěšená lávka pod Pražským okruhem mezi Komořany a Lahovicemi stála v přepočtu na kilometr přes 118 milionů korun.
Výrazně levnější jsou opatření na současných silnicích, především vyhrazené jízdní pruhy. Za takovéto opatření zaplatilo město na Štefánikově mostě zhruba 261 000 korun za kilometr, za stejný úsek pak v Pobřežní ulici asi 680 500 korun, ve Vršovické pak 1,215 milionu korun.
Výstavbu cyklostezek a cyklistických pruhů podle Poláka často komplikují majetkové vztahy. Například dokončení zavěšené lávky pod Pražským okruhem mezi Komořany a Lahovicemi blokují výkupy pozemků, přes které by měla vést nájezdová rampa. Majitelé podle Poláka nechtějí prodat městu pouze část pozemku, ale celou parcelu. Praha proto nyní hledá investora, který by pozemek odkoupil a vybudoval na něm například restauraci nebo cykloservis. Část by pak poskytl Praze na stavbu rampy.
Obdobný problém má Praha se záměrem propojit cyklostezku v Troji až do středočeských Klecánek. U hranice Prahy podle Poláka existuje pozemek, který vlastní italští majitelé. "Jedná se nám o 28 metrů, přes které bychom potřebovali projíždět. Majitelé ale nejsou k zastižení," poznamenal Polák.
Kvůli majetkovým vztahům se dlouhodobě řešila také stezka pod Vítkovem, kde část pozemků patřila Správě železniční dopravní cesty. Ta byla letos zkolaudována a na začátku června otevřena.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.