Kácením stromů pro nové nádraží v Brně se bude opět zabývat soud
Rubrika: 2010
Úřady v Brně čelí už podruhé žalobě ekologické organizace Děti Země za to, že za vykácení zhruba 500 stromů kvůli stavbě odstavného nádraží neuložily investorům povinnost náhradní výsadby. První spor s městskou částí Brno-jih ekologové vyhráli a soud rozhodnutí o kácení zrušil. Magistrát ale později řízení o kácení stromů zastavil, protože rozsudek padl až po jejich vykácení. Brněnská veřejnost tak přišla o 11 milionů, které investor ušetřil, když žádné stromy nevysadil, řekl dnes ČTK Miroslav Patrik ze sdružení Děti Země.
Kvůli stavbě odstavného nádraží v jižní části města vykáceli v říjnu 2007 dělníci bezmála 500 vzrostlých topolů, bříz a javorů. Ekologové se soudně dožadují toho, aby bylo písemně stanoveno, že Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vysází v této lokalitě minimálně tisícovku nových stromů. K tomu se podle Patrika správa zavázala, nestalo se tak ale písemně, a výsadba tak není vymahatelná.
Původní rozhodnutí o kácení z října 2007 povinnost náhradní výsadby neobsahuje. "V tom druhém ze srpna 2009 začali úředníci městské části Brno-jih tvrdit, že když soud v lednu 2009 zrušil rozhodnutí o kácení stromů až po jejich vykácení, tak se musí řízení zastavit, neboť odpadl důvod ho dále vést," řekl Patrik. Brněnský magistrát se s tímto výkladem ztotožnil a odvolání Dětí Země v listopadu 2009 zamítnul. Ekologové se proto opět obrátili na soud.
"Je zcela absurdní, aby se kvůli stavbě vykácely stromy a pak se po investorovi za tuto ekologickou újmu nepožadovala patřičná náhradní výsadba," dodal Patrik, podle kterého měla SŽDC vysázet alespoň tisícovku nových stromů v hodnotě vykácených.
Stavba první části odstavného nádraží pro opravy a čištění vlakových souprav za 2,87 miliardy korun začala v říjnu 2007 a má skončit v květnu letošního roku. Odstavné nádraží souvisí s rozsáhlým projektem rekonstrukce železničního uzlu v Brně, který počítá s výstavbou nového hlavního nádraží asi 800 metrů jižně od stávající polohy.
Projekt s rozpočtem kolem 20 miliard korun nabral již několikaleté zpoždění. V současné době běží obnovené řízení pro územní rozhodnutí, které soud na počátku minulého roku zrušil. SŽDC navíc požádalo jihomoravský kraj o výjimku z ochrany práv chráněných živočichů, což může řízení opět prodloužit. Stavět se tak nezačne dříve než v polovině příštího roku.
Stále více je proto ohrožena šance na získání zhruba osmi miliard korun z evropských fondů, dotace lze totiž čerpat nejpozději do roku 2013. Stavba přitom měla začít podle původních plánů už v roce 2006 a skončit v roce 2015.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.