KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Kabely v metru odolají ohni i ledu

Kabely v metru odolají ohni i ledu

Publikováno: 17.6.2019
Rubrika: Zajímavosti

Metro v Oslu je páteřní dopravní linkou norského hlavního města. Co se týče kabeláže, provozovatelé spoléhají na bezpečné řešení made by LAPP. Kabely pro podzemní dráhy musí odolávat extrémním podmínkám. LAPP Norsko dodalo napájecí kabel pro Oslo T-bane, který zůstává pružný i v norském mrazu a zároveň chrání před požárem a hlodavci.

S 268 000 pasažéry za den je podzemní železniční systém T-bane druhým nejpopulárnějším způsobem dopravy v Oslu. Metro v Oslu je známé tím, že je jedním z nejmodernějších na světě. Vlaky jezdí na 6 linkách s celkovým počtem 101 stanic a sítí dlouhou 86 km.

Na technické vybavení vlaků a infrastrukturu klade provozovatel nejvyšší nároky - například v kabeláži usměrňovacích stanic, které převádějí střídavý proud z veřejné sítě na stejnosměrný proud pro pohony vlaků. "V případě nehody je životně důležité, aby se vlaky především dostaly z tunelu," říká Lars Nilsen, produktový manažer společnosti LAPP Norsko. "Zákazník požadoval naprosto spolehlivé řešení - a my jsme ho dodali."

Protipožární ochrana

Řešením, o kterém mluví Lars Nilsen, je výkonný kabel, dvojitě izolovaný a ohnivzdorný, který vydrží prakticky každé představitelné zatížení. V závislosti na zapojení může měděným vodičem s průřezem 400 mm2 proudit až 1270 ampérů. Protipožární ochranu tvoří obal se dvěma vrstvami slídové pásky. Dvě vrstvy, které izolují vodič, jsou propojeny. Díky tomu jsou vhodné pro široký rozsah teplot.

K zamezení úniku elektromagnetických impulzů ven je izolace pokryta ještě stínicí vrstvou s průřezem 30 mm2. Nad touto vrstvou je podobně zesítěný plášť ze speciálního polymeru EVA. Díky tomuto propracovanému opláštění je kabel 44 mm tlustý a váží neuvěřitelných 4 730 kg/km - skutečně těžká váha. Měděný vodič je dobře chráněn uvnitř a kabel nešíří oheň. Tím je zajištěno, že kabeláž zůstane funkční i v případě požáru. Vozidla metra mohou být stále napájena elektřinou a vyjet z tunelu.

Kromě toho kabel neobsahuje halogeny a zabraňuje úniku kouřových emisí. Nevytváří toxické plyny a je certifikován dle norem NES 02-713 a NFC 20-454. To je důležité v případě, že je kolej zablokována a vlak nemůže opustit tunel. Pokud by k tomu došlo, pasažéři by byli evakuováni z tunelu, aniž by vdechovali kouř nebo dráždivé výpary.

Tyto požadavky samozřejmě platí nejen pro kabel, ale také pro upevňovací prvky. Pro tento účel byly vyvinuty ohnivzdorné kabelové spoje. Kabely a spojovací prvky tak vydrží požár a mohou zásobovat vlaky elektřinou.

Funkce protipožární ochrany však nebyly pro vývojáře v LAPP jedinou výzvou. Skutečnost, že kabel pro metro má být obzvláště pružný i v zimě, vývoj ještě zkomplikovala. Koneckonců, norský vzduch nezmrazí jen vodu a prsty, ale i plasty - pod vlivem mrazu ztuhnou a jsou křehké. „Pokud chcete v mrazu rozmotat velmi pevný kabel, musíte ho nejprve předehřát, což ztěžuje instalaci“ vysvětluje Lars Nilsen.

Byl tedy požadován kabel, který je možné ohýbat i v extrémně mrazivých podmínkách. Výsledkem je kabel, který zůstává ohebný s malým poloměrem ohybu o velikosti šestinásobku vnějšího průměru i při teplotách pod minus 20 °C. Je důležité, aby plášť na vnější straně ohybu neměl žádné příčné trhliny. Kabel je určen pro provoz v teplotním rozsahu od -40 °C do +90 °C.

Ochrana proti hlodavcům

Jakmile je kabel uložen na místě, není zdaleka imunní proti dalšímu poškození. Krysám plastové pláště kabelů velmi chutnají, takže kabely musí být proti hlodavcům chráněny. Z tohoto důvodu se pod plášť vkládá ještě páska ze skleněných vláken, aby byl kabel chráněn před hlubším poškozením hlodavci.

Kvalita produktů LAPP nezůstala bez povšimnutí zákazníka. S provozovatelem Sporveien Oslo podepsala nedávno společnost LAPP Norsko druhou rámcovou smlouvu. Pro LAPP Norsko je to ocenění: „Musíme dělat svou práci opravdu dobře. Tím myslím také dodací lhůty. LAPP v Drammenu má vždy kabel na skladě. Koneckonců, T-bane je životní tepnou pro místní obyvatele Osla a je naší povinností postarat se, aby fungovala.“

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
Metro v Oslu, linka T-bane - životní tepna hlavního města Norska Oslo. (Zdroj: Getty Images)Montáž kabelů LAPP do metra v Oslu

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (179x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (120x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (114x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice