Jižní trasa pro silnici R35 na Pardubicku nakonec vyhrála
Rubrika: Aktuality
Budoucí rychlostní silnice R35 povede v Pardubickém kraji definitivně takzvanou jižní variantou. Dopravní odborníci ji upřednostnili před severní trasou, prohlásil náměstek hejtmana Pardubického kraje Roman Línek.
Línek představí závěry dopravní studie, která měla prověřit optimální trasování silnice v úseku od Zámrsku do Dětřichova u Moravské Třebové, na tiskové konferenci v Praze. 'Prezentací před zástupci Ředitelství silnic a dálnic chceme podpořit, aby se výstavba silnice vrátila zpět do priorit vlády a byly na ni peníze,' uvedl Línek. Kvůli nejistotě, kudy silnice povede, ministerstvo dopravy loni v říjnu vyškrtlo úsek R35 ze seznamu svých priorit do roku 2009.
Výsledky dopravní studie budou ještě schvalovat zastupitelé Pardubického kraje 21. února 2008. 'Názor rady, která má třípětinovou podporu v zastupitelstvu, je ale pro jižní variantu, která je skutečně optimální,' řekl Línek.
Dopravní studie hodnotila trasování silnice podle čtyř hledisek - technická a dopravně inženýrská kritéria, územně technická kritéria, ekonomická a legislativní kritéria a kritéria vlivu na životní prostředí a obyvatelstvo.
'Firma posuzovala celkem 14 různých kombinací, které zahrnovaly původní severní a jižní trasy a také jejich různá propojení. Studie řešila také přivaděče a mimoúrovňová křížení. Vše bylo konzultováno i s obcemi a občanskými sdruženími,' uvedl krajský radní pro dopravu Ivo Toman.
Mimoúrovňová křížení a trasování přivaděčů směrem na Ústí nad Orlicí, Žamberk a Lanškroun se budou ještě prověřovat a upravovat. Studie ukázala také nutnost připravovat trasy přivaděčů v návaznosti na plánované investice, například na silnice R43 a I/43.
Jižní variantu rychlostní silnice R35 kolem Litomyšle a Svitav schválil Pardubický kraj ve svém územním plánu již koncem roku 2006. Rozhodnutí předcházel velký tlak občanských sdružení, ekologů i ministerstev dopravy a životního prostředí, aby kraj upustil od původně preferovaného vedení komunikace severní cestou blíže k České Třebové a Ústí nad Orlicí. Tato varianta by byla podle odpůrců nákladnější, složitější pro výstavbu a více by poškodila životní prostředí.
Zdroj: archii.cz