Jihomoravský kraj trvá na původních trasách kontroverzních silnic
Rubrika: 2010
Jihomoravský kraj i přes protesty aktivistů trvá na původních trasách stavby kontroverzních silnic. Silnice R43 z Brna na Svitavy by tak měla vést přes Bystrc a silnice R52 na Vídeň přes Nové Mlýny. Silnice takto hodlá zakreslit do nového krajského územního plánu. Zastupitelé mají zadání územního plánu schválit tento týden, řekl dnes novinářům krajský radní David Macek (KDU-ČSL).
Na územním plánu se pak bude pracovat. Dokument samotný chce kraj v březnu projednat s veřejností. V červnu by ho mohli schválit zastupitelé, příští rok v létě by dokument mohl vejít v platnost.
Nejbouřlivější diskuse o přípravě nového územního plánu se podle Macka v uplynulých měsících vedly v Kuřimi. Tamní radnice několik let prosazuje jižní obchvat města, který podle ní na rozdíl od severního návrhu Ředitelství silnic a dálnic sníží dopravu v centru města. Kuřimský obchvat je se stavbou silnice R43 provázán, v budoucnu má propojit tuto rychlostní silnici se současnou hlavní spojnicí Brna se severem kraje I/43.
Macek nakonec požadavek Kuřimských odmítl. Podle něj je trasa R43 počítající se severním obchvatem natolik rozpracovaná, že změna by výrazně oddálila stavbu rychlostní silnice. Obce na sever od Brna přitom po její stavbě volají. Pomůže například Velkým Opatovicím a okolí, které kraj nedávno zařadil mezi tři strukturálně nejpostiženější části kraje.
Radní odmítl i takzvanou variantu R43 Boskovickou brázdou, jíž prosazují některá občanská sdružení. Nesplnila by prý svou roli dopravně. "Byla by to, když to zvulgarizuji, jakási spojka mezi Kuřimí a Ivančicemi," uvedl. Zdůraznil, že dopravní inženýři po tlaku Bystrckých návrh silnice překreslili a přes městskou část by silnice měla vést v tunelu. "Sídlišti Bystrc to umožní, aby srostlo. Tak jako je dnes rozděleno touto dálnicí, tak tím, že to bude zakryto, nahoře může být park a sídliště bude vytvářet jeden celek," popsal.
Velký odpor čeká Macek také od starostů Ostopovic, Nebovid, Moravan, Želešic, Modřic, Troubska a Brna-Bosonoh, jimž se nelíbí takzvaná jihozápadní tangenta. V budoucnu má propojit dálnici D1 s novým dálničním spojením na Vídeň. "Otevřeně mi řekli, že se budou bránit všemi dostupnými prostředky," řekl Macek. Očekává tak, že chystaný krajský územní plán starostové napadnou u soudu. Lidsky prý jejich postoj chápe, jak však řekl, dopravní stavby někudy vést musí. Podle něj závisí na projektantech, aby nové silnice ovlivnily život lidí bydlících v okolí co nejméně.
Z variant na kraji vybrali v šesti dopravních stavbách. Dvě představují úseky R43 - v obou případech na kraji zvolili dlouho prosazovanou německou trasu. Další se týká R52 na Vídeň; neuspěl požadavek některých starostů, aby dálniční spojení s Rakouskem zajišťovala současná dálnice D2. U R55 z Břeclavi na Hodonín a Uherské Hradiště podporují kraj i samosprávy severní trasu, která kopíruje železnici, neuspěla jižní trasa. U jihozápadní tangenty v Brně - spojnice dálnice D1 s dálničním tahem na Vídeň - uspěla modřická varianta. Poslední stavbou, kde kraj hledal variantu, je obchvat Rosic u Brna. Zvítězila jeho severní varianta.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.