Jihomoravský kraj projedná trasy kontroverzních silnic příští rok
Rubrika: 2010
O kontroverzních dopravních stavbách, které mají v budoucnu protnout Jihomoravský kraj, budou moci lidé s odpovědnými úředníky začít diskutovat začátkem příštího roku. Jihomoravský kraj chce v tomto termínu zahájit veřejné projednání nového krajského územního plánu, takzvaných zásad územního rozvoje. Dokument má podle plánu kraje vstoupit v platnost v polovině roku 2011, řekl dnes novinářům radní David Macek (KDU-ČSL). Zákon jako limit pro platnost dokumentu dává konec roku 2011.
Nový krajský územní plán má ukončit diskuse o tom, kudy povedou kontroverzní dopravní stavby, hlavně silnice. Například u silnice R43 z Brna do Pardubického kraje prosazoval kraj vždy v minulosti její vedení v původní trase přes sídliště Bystrc. Zástupci samosprávy trasu obhajovali dopravní výhodností. V Bystrci navíc silnice má vést v tunelu a místem, kde vede čtyřproudá silnice už dnes.
V územním plánu má být zakreslena i definitivní trasa dálniční spojnice Brna s Vídní. Kraj prosazuje trasu přes novomlýnské nádrže a Mikulov, proti jsou některé okolní obce i četná občanská sdružení.
Přípravu územního plánu členové různých občanských sdružení dlouho kritizují. Například Petr Firbas ze sdružení v Brně-Kníničkách nedávno zdůraznil to, že kraj za deset let své existence pořídil jediný regionální územní plán. "A ten jediný, který pořídil, mu zrušil Nejvyšší správní soud," uvedl.
Macek dnes kritiku odmítl. "To nebylo vinou Jihomoravského kraje, ale vinou ministerstva životního prostředí, které v projednávání neuplatnilo, co uplatnit mělo," řekl k soudnímu rozhodnutí. Sám si jako radní, který dostal na starost územní plánování před několika týdny, vytkl komunikaci s občanskými sdruženími jako cíl. Přijal tak například už petici s 37.000 podpisy proti R43 přes Bystrc, i když dnes měl k dokumentu dílčí výhrady. Většinu podpisových archů prý dostal v kopii, mezi podepsanými navíc byli i obyvatelé Náchoda či jižních Čech. Podivil se, zda mají k R43 co říct.
Jednal prý i s Kuřimskými, kteří do nového územního plánu chtějí prosadit jižní trasu městského obchvatu, ne severní, kterou obhajuje Ředitelství silnic a dálnic ČR. Podle Macka se po komunálních volbách mají obrátit na krajský odbor dopravy. I když tam prý měli záležitost řešit dávno.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.