KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Jen přihlížet tragickým pádům nebo ukotvit budoucnost kvalitněji?

Jen přihlížet tragickým pádům nebo ukotvit budoucnost kvalitněji?

Publikováno: 8.11.2018
Rubrika: Zajímavosti

Pojďme udělat maximum proto, abychom upřednostňovali řešení, která zůstanou kvalitní co nejdéle, která ušetří energii, čas i lidské životy. Budoucnost mnohdy zatěžuje a zkouší stavby víc, než si umíme ve fázi projektování představit. Proto nešetřeme na nepravém místě, naše děti bychom nám to nemusely snadno odpustit.

Kotvy pro trvalé upevnění (např. fasád, zábradlí, či technologických instalací…) se opět zlepšují. ETA 11/0288 evropské technické schválení platí pro stálé a kvazi stálé zatížení. Hodnoty únosnosti pro jednotlivé způsoby zatížení jsou stanoveny na základě CEN_TS 1992‑4:2009.

POKUD TO MÁ BÝT TRVALÉ, TAK TO ZABETONUJTE!

Pro seismické zatížení jsou určeny jak vlnové kotvy, tak patkové kotvy. Součástí výrobku musí vždy být trvalé označení, jak je kotva instalována, jaký je povolený utahovací moment a jak je orientována přídavná výztuž.

Charakteristické hodnoty únosnosti kotev DB682 velikosti Rd12 – 30, třídy pevnosti 5.6, 8.8, A4‑50, A4‑70 pro případ vytržení (PULLOUT) při seismické kategorii C1 a C2 pro beton s trhlinkami C 20/25 – C 50/60 jsou v rozmezí (31,2–259,2 kN). Samotná velikost kotev zvyšuje logicky únosnost proti vytržení, nicméně podstatný vliv na zvýšení únosnosti proti vytržení má hlavně lepší třída betonu.

Charakteristické hodnoty únosnosti kotev DB682 velikosti Rd12 – 30, třídy pevnosti 5.6, 8.8, A4‑50, A4‑70 pro případ smyku (SHEAR LOAD) při seismické kategorii C1 a C2 pro beton s trhlinkami C 20/25 – C 50/60 jsou v rozmezí (15,5–129,6 kN). I v tomto případě zatížení hraje velikost kotvy rozhodující vliv. Dalším parametrem, který umožní využít kotvu na maximum, je vzdálenost kotvy od kraje a správně orientované přídavné vyztužení.

Přesný návrh, který zohlední množství a druh výztuže, okrajové vzdálenosti kotev, třídu betonu a konkrétní zatížení zpracovává Freeware PFEIFER SUITE.

NOVÁ ETA 09/201 PRO KOTEVNÍ KOLEJNICE JTA

Dalším způsobem, jak kotvit fasády, zábradlí a stroje do betonu jsou kotevní kolejnice JTA s podélnou možností rektifikace. Tento způsob kotvení je v západní Evropě již standardem. Jeho užívání je v Německu, Rakousku, Francii a Anglii 10× větší než v České republice. Právě proto s každým rokem přichází legislativa i výrobci s inovacemi. Od 18. 6. 2018 rozšiřujeme systém kotevních kolejnic JORDAHL® JTA:

  • Nová ETA 09/0338 (Evropské technické posouzení) má platnost bez omezení. Na rozdíl od Evropského technického schválení, které má vždy časově omezenou platnost.
  • Při výpočtu únosnosti se nově musí uvažovat s válcovou pevností betonu namísto krychelné. To má za následek snížení únosnosti výrobků, a tím zvýšení bezpečnosti při užívání.
  • Vrubové šrouby JKB a JKC při použití do kotevních kolejnic válcovaných za tepla JTA W 40/22 a JTA W 50/34 jsou nově zařazeny do ETA.
  • Zvyšuje se únosnost za tepla válcovaných kotevních kolejnic v jejich ústí (Annex C1 a C4).
  • Lepší únosnosti kotevních kolejnic JTA při požáru R30/60/90 a 120; únosnost u kotevních kolejnic válcovaných za tepla vzrostla až o 90 %. Rozlišuje se únosnost při požáru šroubů a samotných kolejnic podle druhu, tedy velikosti.
  • Dynamické účinky se uvažují na základě charakteristických hodnot. Úroveň bezpečnosti lze nyní určit individuálně v závislosti na konkrétní aplikaci.

Tyto nové vlastnosti doplňují již velmi komplexní paletu produktů JTA, které jsou určeny nejen pro statické, ale i dynamické zatížení. Trendem je druh kotevních kolejnic JXA‑PC W (29/20, 38/23, 53/34, 64/44) určených pro použití v nejnáročnějších provozech jakou jsou elektrárny, chemičky, mosty apod. Jsou schopny přenášet extrémní dynamické, únavové zatížení a zatížení výbuchem. Toto zatížení může být způsobeno např. zemětřesením, záplavami, explozemi, požárem, či pádem letadla.

ZKOUŠKY ÚNOSNOSTI

Únosnost se stanovuje na základě série zkoušek, kdy je kotevní kolejnice osazena do konstrukce, mechanicky se vytvoří trhlina velikosti do 1,5 mm a teprve potom jsou testovány únosnosti. Tyto kotevní kolejnice mají své únosnosti (11,2 – 37,8) ve všech směrech díky delším kotevním trnům, použité žebírkované oceli, mohutnosti a tvaru kolejnice a hlavně zazubení šroubů a kolejnic.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Canary Wharf, Velká BritánieCanary Wharf, Velká BritánieKotvy PFEIFER DB‑Anker jsou vhodné i pro tenkostěnné prvky. Mohou být použity i v seizmicky aktivních oblastech.Kotvy PFEIFER DB‑Anker jsou vhodné i pro tenkostěnné prvky. Mohou být použity i v seizmicky aktivních oblastech.Prostředí programu JORDAHL® EXPERT i s možností návrhu dvojice kotevních kolejnic JORDAHL® JTAJORDAHL® kolejnice k upevnění zábradlí zajišťují spolehlivé a rychlé připevnění zábradlí na čelní stranu betonové desky.

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (189x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (90x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (72x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice