KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Ing. Dr. Jan Blažek – zapomenutý odborník

Ing. Dr. Jan Blažek – zapomenutý odborník

Publikováno: 6.5.2016
Rubrika: Zajímavosti

V dubnu tohoto roku uplynulo 50 let od úmrtí Ing. Dr. Jana Blažka, našeho předního odborníka v oboru železobetonových staveb. Rád bych tedy v následujících řádcích připomněl jeho osobnost.

Při přípravě výstavy o stavbě jednoho z našich nejkrásnějších mostů, který se klene přes údolí řeky Vltavy v Podolsku, jsem v mnoha archivních dokumentech narazil na jeho jméno. Jak jsem následně zjistil, na dnes již zcela zapomenuté jméno.

Ing. Dr. Jan Blažek se narodil 3. 8. 1891 v obci Jeřmanice nedaleko Liberce. Vystudoval staroměstskou reálku (maturita v roce 1909) a Vysoké učení technické v Praze.
Obor stavebního inženýrství absolvoval v roce 1914. Následně byl povolán do vojenské služby jako dělostřelecký důstojník. Další vojenská služba v Československé armádě oddálila dokončení studií až do roku 1920, kdy složil II státní zkoušku. Od roku 1920 pracoval u firmy Hollmann&Babuška na stavbě průmyslových budov, hangárů a mostů. U této firmy byl zaměstnán do roku 1926, kdy s Ing. Václavem Divišem založili vlastní stavební firmu. Tato firma se podílela na mnoha stavebních zakázkách.

Asi nejznámější stavbou je věžový vodojem se světelným majákem v Praze Kbelích realizovaný v letech 1927 – 1928. Dále můžeme jmenovat hangáry pro letadla na letišti v Praze – Kbelích, základové práce pro novostavbu budovy Ministerstva financí nebo železobetonovou konstrukci nové budovy Úrazové pojišťovny dělnické, realizovanou ve sdružení s firmou Skorkovský. Již v této době se Ing. Dr. Jan Blažek věnoval projektům železobetonových konstrukcí budov a mostů.

V roce 1929 založil pro potřeby své nově vzniklé projekční kanceláře pokusnou laboratoř. V této laboratoři propracoval a uvedl v praxi metody nepřímé experimentální statiky profesora G. E. Beggse z Princetonské univerzity. Je nespornou zásluhou Ing. Dr. Jana Blažka, že metoda byla po prvních nezdarech úspěšně zavedena v praxi. Následně tuto metodu více než 30 let úspěšně rozvíjel. Dnes již nepoužívaná metoda nese i jeho jméno – metoda Beggs – Blažek.

Ve stejné době se Ing. Dr. Blažek věnoval i projektování železobetonových a ocelových mostů. V tehdejším Československu to bylo asi 30 mostů. Jmenovat můžeme již zmiňovaný most přes Vltavu v Podolsku, most přes Moravu v Hodoníně nebo most přes Latoricu v Čopu. Pro Írán (Persii) vyprojektoval několik mostních konstrukcí a železobetonové konstrukce elektráren v Teheránu a Chahi. Pro Jugoslávii generální projekt mostu soustavy Melanovy přes řeku Taru o celkové délce 293 metrů. Spolupracoval na projektu mostu přes Schwandbach u Bernu ve Švýcarsku a mnoha dalších stavbách v Polsku, Litvě nebo Afganistánu.

Ve své speciální laboratoři za pomoci celuloidových modelů metodou nepřímé experimentální statiky prověřoval konstrukce Jiráskova mostu v Praze, obloukového mostu přes řeku Ohři v Lokti, železničních mostů na trati Banská Bystrica – Dolná Štubňa nebo ocelového mostu přes Labe v Ústí nad Labem navrženého dalším dnes již zapomenutým odborníkem prof. Josefem Melanem a mnoha dalších konstrukcí.

Jeho zásluhou došlo k dílčímu posunu a přeprojektování plánované mostní konstrukce v Podolsku. Na jeho návrh byla postupně zvětšena šířka vozovky mostu z 5,5 m na 6,5 m. Pro stavbu vypracoval podrobnou stavební dokumentaci a v době výstavby mostu dlel velmi často na staveništi. Při betonáži hlavní klenby byl na staveništi přítomen nepřetržitě od 27. 10. 1939 – do 15. 12. 1939.

Po zahájení přípravy stavby naší dálnice spolupracoval s Generálním ředitelstvím stavby dálnic na přípravě stavby velkých železobetonových obloukových mostů a dalších mostních konstrukcí. V několika případech byly dle jeho návrhu upravovány již schválené projekty, ve kterých objevil někdy větší a někdy menší konstrukční chyby. V případě mostu přes údolí Šmejkalky u Senohrab se jednalo o zesílení oblouků mostu z původně plánovaných 65 cm ve vrcholu na 120 cm. 

Po roce 1945 věnoval své zkušenosti rozvoji našeho stavebnictví. Svou laboratoř umístil do Ústavu stavebních hmot a konstrukcí a věnoval se pedagogické činnosti. Byl školitelem mladých vědeckých aspirantů, kterým předával svoje zkušenosti. Byl též oponentem mnoha kandidátských a doktorských prací. Předsedal zkušební komisi při závěrečných státních zkouškách na stavební fakultě ČVUT pro směr konstruktivně – dopravní.

Za mimořádné pracovní úsilí bylo Ing. Dr. Janu Blažkovi propůjčeno státní vyznamenání ,,Za vynikající práci“.

Ing. Dr. Jan Blažek zemřel 9. 4. 1966 v Praze.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Ing. Dr. Jan BlažekSilniční most v Hodoníně po dokončení (1934)Skruž pro mostní oblouk Jiráskova mostu v Praze (28. 5. 1931)

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (113x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (76x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (71x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice