KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    „Informovanost i zájem o BIM rostou rok od roku řádově“

„Informovanost i zájem o BIM rostou rok od roku řádově“

Publikováno: 8.6.2017
Rubrika: Zajímavosti

uvedl v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE Ing. Petr Matyáš, jeden z partnerů architektonické a projekční kanceláře di5 architekti inženýři s. r. o.

Začátkem listopadu 2016 schválila Vláda ČR pod č. j. 1353/16 usnesení „Význam metody BIM (Building Information Modelling) pro stavební praxi v České republice a návrh dalšího postupu pro její zavedení“, jehož předkladatelem byl ministr průmyslu a obchodu. Co konkrétního bude v ČR v oblasti BIM následovat? Jaké konkrétní návrhy zavádění BIM ministerstvo uvažuje realizovat v praxi?
To je spíše otázka na ministerstvo průmyslu a obchodu. My se s kolegy z CZ BIM snažíme spolupracovat s ministerstvem na přípravě materiálu pro vládu. Obsahem dokumentu budou jednotlivé postupné kroky zavádění BIM.

Čekají povinné změny pouze projektanty nebo i jiné profese?
Problematika BIM se týká všech zúčastněných na procesu výstavby a provozu budov, včetně výroby materiálů a výrobků pro stavby. Výhledově bychom rádi digitalizovali i veřejnoprávní projednání staveb.

Asi nejvíce zkušeností s BIM mají v ČR architekti a projektanti. Další vlaštovky zaznamenáváme například u dodavatelů opláštění nebo facility managerů, kteří s BIMem začínají pracovat rovněž více. Jaké je podle Vás obecné povědomí o možnostech BIM mezi odbornou veřejností?
My se pohybujeme především mezi firmami a investory, kteří BIM znají a vědí, co očekávat a požadovat. Vídáme se na projektech, konferencích atd. Dá se tedy říci, že žijeme v jakési BIM bublině. Dle průzkumů, které byly zpracovány napříč trhem, to tak slavné není a je před námi i spoustu práce v oblasti osvěty. Nicméně i podle účasti
na konferencích se dá říci, že informovanost i zájem rostou rok od roku řádově.

Co brání BIM v ČR masivnějšímu rozvoji?
Jednotná pravidla a málo ochoty změnit zavedený způsob práce. Dnes se většina firem dívá na data pouze ze svého úhlu pohledu. Ve chvíli, kdy budeme mít jednotnou strukturu dat, přijde etapa, kdy budeme řešit optimalizaci jednotlivých procesů (činností). Digitalizace stavebnictví je jednak o samotných datech, ale hlavně o práci s nimi. O změny v dodavatelských systémech atd. Až budeme v této etapě, tak teprve tehdy se začnou ukazovat benefity BIM.

Je tedy docela možné, že v blízké době BIM může zcela nahradit klasickou papírovou formu přípravy a následného provozu projektu?
K tomu určitě dojde. Tak jako dnes pro komunikaci nepoužíváme telegramy a dopisy, ale emaily a pdf dokumenty, budeme ve stavebnictví používat elektronickou formu dokumentace. Tou elektronickou formou bude například ifc, obdoba pdf v oblasti BIM.

Každá mince má dvě strany. Má BIM kromě přínosů rovněž nějaká negativa, o kterých se příliš nemluví? Je například zneužitelný? Má nějaká kapacitní omezení?
Největším problémem BIM je jeho neuchopitelnost, to že zasahuje všechny oblasti od přípravy staveb, veřejnoprávního projednání, výběrových řízení, výstavby a provozu stavby. Každý ze zúčastněných vidí BIM někde jinde. BIM samozřejmě zasahuje i do celé problematiky „smart city“. Největší a asi jediné „kapacitní“ omezení je v lidech, v jejich ochotě pracovat jinak, v otevřenosti k diskuzi a ke snaze najít nejlepší způsob, jak digitálně pracovat.

Můžete čtenářům blíže představit aplikaci BIM.Point?
Když jsme přesvědčovali naše klienty o užitečnosti přípravy projektů v BIM o výhodách, které jim to přinese zejména v provozu staveb, žádali nás o doporučení softwaru, který mohou využít. Doporučili jsme jim celou radu programů určených pro facility management. Nicméně i poměrně velkým klientům připadala tato řešení zbytečně velká a drahá. Chtěli software, který jim umožní využívat BIM model, bude bez instalace, bez nutnosti určit, kdo ve firmě s tímto nástrojem bude pracovat, bude na open BIM řešení a umožní jim vést si nad modelem vlastní databázi informací. Tak jsme pro ně takový software vytvořili.

BIM.Point je web, cloudový nástroj, k jeho používání stačí běžný web prohlížeč (Microsoft Explorer, Chrome). Umožňuje tabulkový přístup k veškerým informacím v BIM modelu. Informace je možné třídit, vyhledávat, exportovat. BIM.Point má širokou podporu pro práci s přílohami, umožňuje vytvářet vlastní databázi tvořenou přílohami (revizními zprávami, protokoly apod.). Další předností BIM.Pointu je i možnost uložení vlastních nastavení a široká možnost personalizace. Pro naše klienty je také důležité mít řešení založené na open BIM technologii.

Jaká je v případě zájmu stavební firmy finanční náročnost implementace, správy a provozu BIM?
To je velice těžká otázka. Záleží plně na rozhodnutí firmy, do jaké míry chce digitalizovat jednotlivé procesy. Jak moc chce BIM využívat a v jakých oblastech. Nicméně nejdražší a nejtěžší je práce s lidmi a jejich ochota učit se nové postupy. Chuť přemýšlet nad tím, jak svou práci zlepšit, je základ implementace BIM. Naše zkušenost je podobná jako zkušenosti kolegů ze zahraničí. Pokud chci efektivně začít, je potřeba vystřelit ze startovní pistole a změnu realizovat v celé firmě najednou. Jiné postupy jsou delší a bolestivější.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Ing. Petr Matyáš

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (109x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (70x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (68x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice