Informace o stavbách budou na webu, uchazečů může být víc
Rubrika: 2010
O státních zakázkách na nové silnice či jejich opravy by se podle dnešní Mladé fronty Dnes (MfD) mělo nově dozvědět více uchazečů, protože potřebné informace budou dostupné na internetu. Větší konkurenční boj by pak mohl snížit výslednou částku, za kterou se bude stavět. Nyní se o státních zakázkách dovídala jen hrstka vybraných nebo ti, kteří pravidelně zkoumali úřední desku Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) v Praze-Kačerově, uvádí MfD.
"Vše teď bude na internetu," řekl deníku šéf ŘSD Alfred Brunclík, který nicméně dosavadní výběr firem hájí. MfD píše, že dosud se velká část zakázek, především malé do 20 milionů korun, objevily veřejně jen na úřední desce v budově v Praze a dozvědělo se o nich i pět firem, které ŘSD běžně oslovilo a z nich následně vybralo nejlevnější nabídku. Firmy, které získaly od ŘSD téměř výhradně jen zakázky přes tuto omezenou soutěž, mají podle svých ekonomických výsledků největší marži, píše MfD.
Deník poukazuje na to, že do soutěže se mohl i dosud přihlásit kdokoliv, ale často o tom nevěděl: nedalo se předpokládat, že například severomoravští stavbaři budou pravidelně jezdit obhlížet úřední desku v Praze. Brunclík nicméně dosavadní výběr firem hájí. "Je výrazně rychlejší než otevřené řízení, které mohou účastníci prodlužovat napadením u antimonopolního úřadu," vysvětlil.
Užší řízení používá ŘSD podle Brunclíka hlavně na opravy silnic. Za tři roky tak stát utratil přes sedm miliard korun.
Brunclík má vysvětlení i pro vysoké marže některých firem, které přesahují dvacet procent. Podle něj jsou tyto firmy efektivnější než některé nadnárodní stavební koncerny a nemají takové náklady na administrativu.
MfD připomíná, že ŘSD má zatím od ministra dopravy Víta Bárty zaražené vypisování dalších soutěží, ale příští týden chce prosadit první balík soutěží na některé nutné opravy silnic.
Šéf ŘSD chce změnit i systém zadávání velkých zakázek. Namísto soutěží pro velké stavební firmy, které fungují často spíše jen jako „přerozdělovači“ práce s patřičným ziskem pro menší stavbaře, chce zavést systém projektového managementu. Zakázku na stavbu dálnic by tak získala nestavební firma, která by si najímala na jednotlivé stavební objekty specializované firmy. Brunclík odhaduje, že by se tak dala ušetřit zhruba desetina nákladů na nové stavby.
Brunclík MfD také řekl, že v rámci úspor ŘSD bude propuštěna pětina lidí, tedy zhruba 200 úředníků. Stavitelé dálnic výrazně omezí i poradenské služby – místo letošních 175 milionů dostanou firmy za rady ohledně silnic jen 60 milionů korun.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.