Hranice si už v listopadu oddechnou: Stavba dálnice D47 z Lipníku do Bělotína finišuje
Pouhé tři měsíce dělí od otevření nový, více než patnáct kilometrů dlouhý úsek dálnice D47 z Lipníku nad Bečvou do Bělotína. Na stavbě, která významně ulehčí provozu na stávajících silnicích, jsou již dokončené veškeré nosné mostní konstrukce, v těchto dnech probíhá pokládání povrchu vozovky. Stavbu za 7 miliard korun provádí sdružení vedené společností Skanska DS od počátku roku 2005 do listopadu 2008. Investorem je Ředitelství silnic a dálnic ČR, finanční prostředky poskytl Státní fond dopravní infrastruktury.
„Celý úsek šestipruhové dálnice odvede tranzitní dopravu z přetížených Hranic, oddychnou si i obce Drahouše a Slavíč. V tuto chvíli stavíme zhruba šest kilometrů protihlukových stěn a máme hotové cementobetonové povrchy asi na 80 procentech vozovky. Pro řidiče dálnici zprovozníme v listopadu,“ říká manažer projektu Aleš Novák ze Skanska DS.
Několika částmi více než patnáctikilometrového úseku provedl zástupce médií Aleš Novák,manažer projektu ze Skanska DS.
Projekt v celkové délce 15,588 km začíná na sever od Lipníku nad Bečvou, pokračuje mezi obcemi Milenov a Hrabůvka, severně míjí město Hranice a napojuje se na obchvat Bělotína, odkud motoristé budou pokračovat po rychlostní silnici R48 na Frýdek Místek a Český Těšín nebo po silnici I/47 na Fulnek.
Na trase vzniká 25 mostů, čtyři dálniční mimoúrovňové křižovatky a zhruba 2,5 km dlouhý přivaděč Bělotín, kterým je D47 napojena na rychlostní silnici R48 do Českého Těšína. Nejvýznamnějšími inženýrskými objekty jsou dvě mostní estakády a zahloubený přesypaný dálniční podjezd u obce Hrabůvka, který převádí přes dálnici Uhřínovský potok a silnici III. třídy.
„Do listopadu musíme také dokončit dopravní značení, kladení monolitických příkopů kolem vozovek, terénní a vegetační úpravy a zatravnění,“ dodává Aleš Novák ze Skanska DS.
Základní údaje:
Název projektu: Dálnice D 47, stavba 4704 Lipník nad Bečvou – Bělotín
Investor: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Místo: Olomoucký kraj
Zhotovitel: Sdružení D4704, vedoucí Skanska DS, člen Strabag
Projektant: SHB
Doba výstavby: listopad 2004 (zahájení přípravných prací) – listopad 2008
Cena projektu: 7,01 miliardy korun bez DPH
30 metrů široká mostovka šestipolové eskakády byla betonována metodou výsuvné skruže.
Detail na pilíř a mostovku nejdelší, 500metrů dlouhé estakády.
Architektonicky a funkčně velice zdaříly přesypaný dálniční podjezd, který převádí přes dálnici Uhřínovský potok a silnici III. třídy.
Úprava okolního terénu. Jen na protihlukové zdi bylo využito 50 milionů korun z rozpočtu.
V době návštěvy probíhaly intenzivní práce na hydroizolaci vozovky estakády.
Pokládka hydroizolace.
Přítomní kameramani a fotografové mohli využít prohlídku budoucí dálnice i z ptačí perspektivy.
Dálnice, jejíž výstavba prakticky začala v roce 2005, se vine krajinou pod Oderskými vrchy jako had.
Projekt v celkové délce 15.588 metrů začíná severně od Lipníku nad Bečvou.
Šest pruhů je v rámci českých dálnic prvoplánovitě použito vůbec poprvé.
Vpravo dole pohled na půl kilometrů dlouhou estakádu.