KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Hodnocení korozních vrstev materiálů plechů z dolních pásnic silničních a železničních mostů v ČR

Hodnocení korozních vrstev materiálů plechů z dolních pásnic silničních a železničních mostů v ČR

Publikováno: 15.6.2010, Aktualizováno: 16.6.2010 08:39
Rubrika: Zajímavosti

V letech 2008-2009 byl společností MOTT MACDONALD Praha, spol. s r. o. řešen pro ministerstvo dopravy v programu „Bezpečná a ekonomická doprava“ výzkumný úkol  1F82C/012/910 „Hodnocení zbytkové životnosti hlavních ocelových částí mostních konstrukcí z ocelí se zvýšenou odolností proti atmosférické korozi.“ V rámci tohoto projektu bylo v laboratořích společnosti materiálový a metalurgický výzkum s. r. o. provedeno hodnocení korozních vrstev materiálů plechů z dolních pásnic silničních a železničních mostů v ČR [1].

V tomto článku jsou shrnuty výsledky vizuálního a elektronomikroskopického hodnocení korozních vrstev dvou vzorků plechů z dolních pásnic vyrobených z oceli ATMOFIX B. Oba vzorky pochází z míst nad mostním ložiskem, tj. za aktivní oblastí namáhanou staticky. Vzorek označený „A“ pochází z mostu s tramvajovou dopravou, rok výroby 1983. Údržba vedlejšího mostu pozemní komunikace je v zimním období prováděna posypem solí. Vzorek označený „B“ pochází z mostu pozemní komunikace, rok výroby 1986. Zimní údržba vozovky je prováděna posypem solí. Elektronomikroskopický rozbor korozních vrstev obou povrchů vzorků byl zaměřen na hodnocení necelistvostí zasahujících z korozní vrstvy do základního materiálu.

VIZUÁLNÍ HODNOCENÍ KOROZNÍCH VRSTEV
Fotodokumentace vzhledu dodaných vzorků je uvedena na obr. 1 a obr. 2.

Na horní i dolní straně vzorku „A“ bylo pozorováno pouze plošné korozní napadení. Na horní i dolní straně vzorku „B“ bylo pozorováno plošné korozní napadení s občasným výskytem korozních důlků.

ELEKTRONOMIKROSKOPICKÉ HODNOCENÍ KOROZNÍCH VRSTEV
Korozní vrstva na horním povrchu vzorku „A“ je hladká, lokálně značně popraskaná (obr. 3). Korozní vrstva dolního povrchu je rovněž popraskaná, není však hladká, ale je tvořena různorodými shluky korozních produktů (obr. 4).

Korozní vrstva na horním povrchu vzorku „B“ je hladká, lokálně značně popraskaná s občasným výskytem korozních důlků (obr. 5). Stejně jako u vzorku „A“ je korozní vrstva dolního povrchu vzorku „B“ popraskaná a je tvořena různorodými shluky korozních produktů (obr. 6).

HODNOCENÍ MIKROSTRUKTURY POMOCÍ SVĚTELNÉ MIKROSKOPIE
Mikrostruktura obou vzorků byla vyhodnocována u obou vzorků jak pod horním a spodním povrchem, tak i v ¼ a ½ tloušťky vzorku.

Mikrostruktura materiálu vzorku „A“ je jemnozrnná feriticko-perlitická s jemným precipitátem vyloučeným převážně po hranicích zrn. Mikrostruktura materiálu vzorku „B“ je rovněž jemnozrnná feriticko-perlitická avšak výskyt jemného precipitátu byl pozorován převážně ve feritických zrnech. Oduhličení povrchové oblasti nebylo ani u vzorku „A“ ani u vzorku „B“ zjištěno. Výskyt středové vycezeniny nebyl pozorován ani u vzorku „A“ ani u vzorku „B“. V neleptaném stavu byl v obou vzorcích pozorován výskyt protvářených sulfidických vměstků, řádkovitých oxidů a částic karbonitridů vyloučených po celém průřezu.

ELEKTRONOMIKROSKOPICKÉ HODNOCENÍ PŘÍČNÉHO ŘEZU POVRCHU VZORKŮ
Na příčném řezu horního povrchu vzorku „A“ nebyly zjištěny korozní mikrotrhliny či jiné necelistvosti zasahující do kovové matrice. Na příčném řezu dolního povrchu byl v kovové matrici těsně pod korozní vrstvou zjištěn výskyt korozních důlků a necelistvostí typu mikrotrhlin, které se šíří podél hranic zrn a zasahují do hloubky několika desítek mikrometrů (obr. 7).

Na příčném řezu horního povrchu vzorku „B“ byly v kovové matrici pod korozní vrstvou zjištěny necelistvosti typu mikrotrhlin, které se přednostně šíří podél hranic zrn (obr. 8). Na příčném řezu dolního povrchu vzorku „B“ však nebyl v kovové matrici těsně pod korozní vrstvou zjištěn výskyt korozních důlků a necelistvosti typu mikrotrhlin.

ZÁVĚR
Na základě výsledků vizuálního a elektronomikroskopického hodnocení korozních vrstev horního a dolního povrchu dvou vzorků materiálu z dolních pásnic silničních a železničních mostů v ČR lze konstatovat, že:

  1. Oba sledované povrchy (horní a dolní) hodnocených vzorků jsou korozně napadeny, přičemž morfologie korozní vrstvy horního a dolního povrchu mají rozdílný charakter.
  2. Mikrostruktura obou vzorků byla tvořena směsí feritu a perlitu.
  3. Vzorek „A“ vykazoval necelistvosti typu mikrotrhlin v kovové matrici těsně pod korozní vrstvou pouze na dolním povrchu. U vzorku „B“ byly pozorovány mikrotrhliny v kovové matrici těsně pod korozní vrstvou pouze na horním povrchu.
  4. Mikrotrhliny v kovové matrici těsně pod korozní vrstvou se přednostně šířily podél hranic zrn a zasahovaly do hloubky několika desítek mikrometrů.

LITERATURA:
• ROŽNOVSKÁ, G.-MATOCHA, K.: Vazba korozních vrstev a mikrestruktury materiálů plechů z dolních pásnic silničních a železničních mostů v ČR. materiálový a metalurgický výzkum s. r. o., Technická zpráva č. T-1/2010, Ostrava, leden 2010

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Obr. 1a – Fotodokumentace vzhledu vzorku „A“ - horní povrchObr. 1b – Fotodokumentace vzhledu vzorku „A“ - dolní povrchObr. 2a – Fotodokumentace vzhledu vzorku „B“ - horní povrchObr. 2b – Fotodokumentace vzhledu vzorku „B“ - dolní povrchObr. 3 – zv. 400xObr. 4 – zv. 400xObr. 5 – zv. 350xObr. 6 – zv. 350xObr. 7 – Příčný řez dolního povrchu vzorku „A“Obr. 8 – Příčný řez horního povrchu vzorku „B“

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (212x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (89x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (85x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice