Fakulta dopravní ČVUT v Praze oslavila 15 let svého děčínského pracoviště
Rubrika: 2010
Patnácté výročí své existence v Děčíně oslavil 30. září 2010 Ústav pro bakalářská studia Fakulty dopravní ČVUT v Praze odbornou konferencí a zahájením výstavy „Děčín – město dopravy“.
Odbornou konferenci, která probíhala ve velkém sále děčínské vysokoškolské koleje Zámecká Sýpka, zahájil rektor ČVUT prof. Ing. Václav Havlíček, CSc. Ve svém příspěvku zdůraznil, že pracoviště v Děčíně má velmi dobrou úroveň díky tomu, že je součástí jedné z nejkvalitnějších technických univerzit v Evropě, a právě kvalitní vysoké školy by měly zřizovat svá regionální pracoviště, aby byla zaručena vysoká úroveň studia a vědecké práce.
Účastníky konference pozdravil také děkan Fakulty dopravní prof. Dr. Ing. Miroslav Svítek, který zdůraznil dobrou spolupráci s městem Děčínem. To se projevilo v letošním roce zejména tím, že byla prodloužena nájemní smlouva VŠ koleje Zámecká Sýpka do roku 2025, což zaručuje dobré podmínky pro rozvoj zdejšího pracoviště. V úvodní části vystoupil rovněž prorektor pro rozvoj prof. Ing. Petr Moos, CSc., který v roce 1995, v době vzniku děčínského pracoviště, jako děkan tento projekt velmi podporoval a dodnes ho považuje za velice cenný. Konference byla věnována dopravě a to jak z hlediska historického vývoje na Děčínsku, tak aktuálním otázkám současnosti.
Výstava s dopravní tématikou byla zahájena za přítomnosti primátora Ing. Vladislava Rašky, který nad ní převzal záštitu. Výstava ukazuje především historické souvislosti vzniku významného dopravního uzlu v Děčíně, který byl již odedávna městem, jež silně ovlivňovala možnost obchodu po řece Labi. A poprvé to mělo příznivý dopad na ekonomickou prosperitu města v 16. století, kdy čeští kupci dokázali právě po Labi obchodovat s místním zbožím až v Hamburku. Skutečný dopravní význam má ale Děčín od století devatenáctého. V té době zde vznikla důležitá železniční křižovatka, která zároveň znamenala rozvoj průmyslu především na levém břehu Labe v obci Podmokly.
Vznikla tak významná dopravní cesta, tvořená železniční a vodní dopravou, doplněná o překladiště v Loubí. Především díky přepravě uhlí měla během 20. století velký význam, na jeho konci však důležitost se změnami ve struktuře průmyslu České republiky poklesla. Výstava se věnuje i budoucnosti, a tak je zakončena jednak plány na výstavbu jezu v Prostředním Žlebu a jednak variantami dálničního přivaděče, který má spojit Děčín s dálnicí D8. Poslední varianta předpokládá stavbu tunelu skalnatým masivem Pastýřské stěny, čímž se vyhne obytné zástavbě města. Oproti předchozí variantě, která počítá s využitím tělesa již nevyužívané železniční tratě, tzv. Kozí dráhy, je ale o cca 1,2 mld. Kč dražší.
Vernisáž uvedl primátor města Děčína Ing. Vladislav Raška, který především zdůraznil důležitost pracoviště FD ČVUT v Děčíně. V jejím závěru předal děkan FD ČVUT medaile F. J. Gerstnera Ing. Josefu Holubovi, PhDr. Jiřímu Královi a Ing. Miroslavu Tesařovi jako výraz ocenění jejich spolupráce jednak při vzniku děčínského pracoviště a jednak v průběhu jeho patnáctileté činnosti.
Podrobnější informace na www.decinmestodopravy.cz.
Faculty of Transportation of CTU in Prague Celebrated its 15th Anniversary of the Děčín Branch
The 15th anniversary of its existence in Děčín was celebrated on 30th September 2010 at the Insttute for the Bachelor´s studies at the Faculty of Transportation of CTU in Prague with a professional conference and by launching the exhibition „Děčín – the town of transportation“. The event took place in the major hall of the Děčín campus Zámecká Sýpka.