EU míří k dohodě, aby kamiony platily i za hluk a znečištění
Rubrika: 2010
Země Evropské unie jsou blízko dohody, že by kamiony měly platit nad rámec běžného mýta také za hluk či znečišťování životního prostředí. Podle dnešního vydání týdeníku European Voice by státy EU již příští týden v Lucemburku měly po dvou letech neshod dosáhnout v této citlivé věci dohody.
Původní odhady počítaly s tím, že by za škody na životním prostředí kamiony platili kolem čtyř až pěti eurocentů za kilometr, tedy zhruba jednu až 1,20 Kč. Nová pravidla by se měla vztahovat na všechny dálnice v EU. Právě tento bod patřil v minulosti při jednáních k těm nejproblémovějším.
Pokud norma projde, pak by to podle expertů byla v jistém smyslu revoluce, protože současné unijní právo zakazuje, aby se do mýtného či obdobných poplatků promítaly i škody na životním prostředí. Vůbec poprvé by se tak v evropském právu týkajícím se nákladní dopravy podle týdeníku uplatnilo pravidlo "kdo znečišťuje, platí".
Evropská komise, která návrhy pravidel připravila, odhadla, že silniční doprava je příčinou 75 procent škodlivých emisí z dopravy. Dopady silniční dopravy se odhadují na 100 miliard eur.
Původně se mělo platit také za zácpy, protože Brusel odhadl, že ztráty a dopady spjaté se zácpami, za nimiž prý ze čtvrtiny stojí kamiony, přinášejí dodatečné náklady kolem 1,1 procenta HDP EU. V tomto směru se ale původní návrh zřejmě zmírní. Úřady sice budou moci navýšit mýtné ve špičce, avšak pouze za předpokladu, že mimo ni ho sníží.
Změny proti původnímu návrhu se mají týkat i toho, že by peníze získané za škody na životním prostředí nemusely nutně jít do projektů na "zezelenění" dopravy. V tomto směru je ale možné čekat odpor od Evropského parlamentu, jehož souhlas je ke vstupu v platnost potřeba.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.