KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Efektivní technologie oprav vozovek a monitorování mostů

Efektivní technologie oprav vozovek a monitorování mostů

Publikováno: 31.7.2018
Rubrika: Zajímavosti

Údržby a opravy sítě pozemních komunikací v České republice představují velký problém, který se stále nedaří řešit, tak jak by se řešit měl. Hlavní vinu se dá hledat v chybějících finančních prostředcích. Na to navazující absenci jednotného systému hospodaření s vozovkami, který by umožňoval zejména technologicky, ale i ekonomicky správný výběr údržby vozovky, který jí zajistí potřebnou životnost. Stoupající tlak na zvýšení ochrany životního prostředí přináší potřebu vymýšlet nové technologie v oblasti výstavby, ale i údržby a oprav vozovek pozemních komunikací.

Mezi technologie, které nám prodlužují životnost krytových vrstev a snižují ekonomické náklady, patří tenkovrstvé povrchové úpravy. Více prozrazuje ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraj Miroslav Němec: „Ta pozornost je soustředěna na výrazné zvýšení kvality asfaltového pojiva, aby bylo dosaženo větších sil díky stmelení jednotlivých zrn v asfaltové směsi. Nebo se dají do té směsi použít výztuže, ať už to jsou různé fólie, mříže, mikrovlákna nebo nanotechnologie.“ Mezi efektivní způsoby oprav vozovek patří nátěrové technologie používané k zacelení trhlin, zlepšení protismykových vlastností povrchu za sucha a mokra, případně snížení hlučnosti. Můžeme zde také zařadit tenké asfaltové koberce se schopností snižovat hladinu hluku z dopravy. Jedná se o technologii, která představuje úpravu s konstrukční tloušťkou do 25 mm. Cílem této aplikace je především zlepšení protismykových vlastností a uzavření narušeného povrchu vozovky. Velmi efektivní pro používání, a to i budoucí, se jeví využívání výstužného systému do asfaltu GlasGrid GG ze skelných vláken, které po zhutnění dosahují tloušťky 40 mm. Uvedený systém je dále vyvíjen s předpokladem, že se zařadí mezi tenkovrstvé úpravy s tloušťkou živičné směsi po zhutnění na polovinu, tedy 20 mm. Velkou výhodou je, že toto skelné vlákno se dá frézovat, chová se tedy jako další použitelný materiál. Skelné vlákno má výborné fyzikálně mechanické vlastnosti.

Jedno z nejtěžších je sledování stavu mostů. „U silničních mostů se musí majetkoví správci hlouběji zabývat technickým stavem. Ty nároky na diagnostiku mostů jsou výrazně vyšší, než kdykoli před tím. Z těchto důvodů se jde podrobněji do posuzování únosnosti konstrukce. K tomu se využívají nejmodernější technologie pro diagnostiku, zejména u přepjatých mostů, kde dříve technické možnosti změření zbytkového napětí v lanech a kontinuitu profilu lan. Dneska tyto technologie existují,“ dodal Miroslav Němec k současné situaci. K monitorování stavu mostů lze použít moderní metodu Structual Health Monitoring. Správa a údržba Pardubického kraje toto použila na monitorování nejdelší konstrukce, která měří 170 metrů a tou je most Pavla Wonky v Pardubicích. Jedná se o nejstarší předepjatý most v České republice. Ten je velice významnou stavbu z hlediska jak polohy, tak i používání. Tento most prošel od padesátých let, kdy byl vybudován, dvěma rekonstrukcemi. U této metody se jedná o spojení informací o mostu z různých zdrojů, kterými jsou: původní projekt, informace získané při rekonstrukci, výpočtové modely mostu a on-line měřená data o aktuálním stavu. Veškerá data se vyhodnocují v dohledovém centru. Mezi měřící prvky jsou optická vlákna, která mají životnost desítky až stovky let bez ztráty užitných vlastností. Je důležité, že signály přenášené v optických vláknech nelze elektromagneticky rušit a nejsou napájeny elektrickým napětím. Data lze přenášet na vzdálenost až 40 km běžným telekomunikačním kabelem. Vše zaručuje vysokou stálost parametrů měření a přesnost. Měřená data jsou online skrze predikční model interpretována do podoby jasného výstupu. Výstupy jsou ve zjednodušeném schématu. Zadavatel dostává pravidelné reporty o stavu mostu. Je velkou výhodou, že díky této metodě se dá předcházet důsledkům vad působících na konstrukce. Tato varianta je levnější, než následná řešení důsledků. Také se dá říci, že SHM umožňuje využívat mosty i za jejich projektovou životností v plném rozsahu. Dále plánovat jejich údržbu a opravy. Monitoring mostu Pavla Wonky zajišťuje firma Bohemian Technology Group s. r. o.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Efektivní technologie oprav vozovek a monitorování mostů (ilustrační fotografie)

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (109x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (70x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (69x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice