KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Dvacet let zkušeností se sanacemi inženýrských staveb v ČR

Dvacet let zkušeností se sanacemi inženýrských staveb v ČR

Publikováno: 15.4.2013
Rubrika: Zajímavosti

Společnost Sika CZ, s. r. o. je dceřinou společností švýcarského výrobce specializovaných stavebních hmot Sika AG a na českém trhu působí od roku 1993. Ale již mnohem dříve se využívaly sanační materiály od společnosti Sika na stavbách v Československu. Dlouhodobé zahraniční know-how nejen v oblasti sanací inženýrských staveb, ale i chladících věží, vodních děl a dalších, začalo od počátku 90. let využívat stále více firem a investorů.

Dnes společnost Sika představuje dodavatele kompletních a prověřených řešení na opravu, ochranu a izolaci mostních a tunelových objektů a od roku 2010 vyrábí sanační malty ve výrobním závodě v ČR. Při sanaci konstrukcí, zvláště v dopravním a energetickém stavitelství, je na prvním místě kvalita a trvanlivost materiálu a prováděných prací. Po 20 letech se také můžeme podívat, jak reálně tyto základní požadavky odpovídají skutečnosti. Z velkého počtu referencí, které se za tu dobu podařilo získat, lze vybrat objekty, u kterých se vyplatí zastavit a sledovat stav opravovaných konstrukcí po určité době provozování. Snadno se tak dají identifikovat problémová místa a stanovit možné příčiny degradace na dříve opravených mostních dílech a poučit se z minulých chyb. Reference nabízejí i pohled na životnost sanací a potvrzují funkčnost používaných technologií Sika. Souhrn staveb v tomto článku má současně nabídnout poučení z nasbíraných zkušeností a získat přehled o životnosti opravovaných konstrukcí.

MOST V KÁRANÉM
Železobetonový obloukový most přes Jizeru v Káraném byl postaven v letech 1935 – 36. Oprava proběhla v roce 1996.

Způsob sanace
Cílem opravy bylo zastavení koroze a zvýšení krycí vrstvy výztuže a celoplošná ochrana nátěrem. Sanace byla provedena za sucha stříkaným torkretem SikaCrete® Gunit-133 na připravený podklad a to v době, kdy torkrety nebyly považovány za vhodný způsob oprav. Celoplošně byl most natřen ochranným epoxidovým nátěrem Sikagard®-76 (dnešní Sikagard® Wallcoat).

Popis stavu
Stáří opravy je 17 let a po této době je celkový stav nosných prvků velmi dobrý. Místa s torkretem zvýšeného krytí výztuže jsou stále bez koroze, lokálně s trhlinami. Avšak nefunkční hydroizolace dilatačních spojů způsobuje korozi nosných prvků. Lokální vysprávky plní svoji funkci a nátěr stále funguje jako ochrana proti kondenzátu nad vodní hladinou.

Zhodnocení
Za sucha stříkané sanační malty jsou plnohodnotnou náhradou betonu a v kombinaci s ochranným nátěrem tvoří spolehlivý způsob opravy. Po 17 letech vykazuje most pouze lokální poškození na opravovaných plochách a to zejména v místech nefunkční izolace dilatací.

MOST PŘES ŽELIVKU - SOUTICE
Železobetonový most klenoucí se přes řeku Želivku je tvořen předepnutými prefa nosníky tzv. „Ševčík“. Ty vykazovaly na spodním líci nulové krytí výztuže, která sloužila pouze jako distanční tělesa armatury a tyto výztuže velice záhy korodovaly a otevíraly povrch betonu. Nosníky byly poškozeny korozí výztuže na bocích. Sanace byla provedena v létě roku 1994.

Způsob sanace
Vzhledem k nemožnosti odstranění přivařených distančních výztuží bylo přistoupeno k jejich pasivaci epoxicementovým ochranným nátěrem SikaTop®-110 Armatec®. Boky nosníků byly sanovány lokálně, ručně nanášenou maltou SikaTop®-122SP na cementový spojovací můstek. Požadavek na lokální zvýšení krytí výztuže na spodním líci nosníků zde bylo s výhodou provedeno pomocí nikoli malt, tzv. hrobečků, ale nátěrového protikarbonatačního systému Sikagard® Betonimmun System – třívrstvý trhliny překlenující nátěrový systém. Celoplošně byl most natřen dvouvrstvým nátěrem Sikagard®-550W.

Popis stavu
Po devatenáctiletém provozu nevykazuje most žádné vady na opravách prováděných v roce 1994. V polích nad vodní hladinou jsou viditelné známky úbytku dvouvrstvého ochranného nátěru, jehož životnost už dříve uplynula. Most vykazuje vady způsobené chybně provedenými detaily zejména u zábradlí, podobně jako u předchozího objektu, a u odvodnění opěr.

Zhodnocení
Třívrstvý silnovrstvý Sikagard® Betonimmun System spolehlivě a dlouhodobě nahrazuje krytí výztuže umístněné přímo, nebo těsně pod povrchem, a může být použit místo sanačních malt, pokud nepožadujeme statickou náhradu.

Na starších referencích lze ukázat, že životnost správně provedené sanace může přesáhnout i více než 20 let, ale pouze tehdy, pokud je zvolena vhodná ochrana. Pro volbu vhodné ochrany využívejme zkušeností, které jsme nashromáždili a poučme se o životnosti těchto ochranných technologií.

Trvanlivou ochrannou technologií je třívrstvý nátěrový Sikagard® Betonimmun System, který se v ČR velmi osvědčil. Technologií, která se dle zahraničních zkušeností jeví jako velmi slibná, avšak v ČR stále ještě nedoceněná, je silanová hydrofobní impregnace – Sikagard®-705L. Tato neviditelná, na podklad nenáročná, ochranná technologie nabízí životnost 20 let a účinně brání vnikání chloridů do betonu s trhlinami do 0,4 mm.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Most v Káraném – pohledMost v Káraném – nosné prvkyMost přes Želivku – SouticeMost přes Želivku – podhled

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (109x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (70x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (68x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice