KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Dvacet let na stavbě silnic a mostů

Dvacet let na stavbě silnic a mostů

Publikováno: 18.5.2012
Rubrika: Zajímavosti

Společnost SaM silnice a mosty a. s. oslavila v loňském roce 20 let na českém trhu stavebních prací. Provádí novostavby a rekonstrukce komunikací a mostů, ocelové konstrukce či mostní provizoria. Jen v roce 2011 společnosti Skupiny SAM realizovaly stavby za 650 milionů korun. V jubilejním roce 2011 se skupina významně podílela na stavbě několika velkých projektů.

PŘELOŽKA SILNICE I/9 - MÚK SOSNOVÁ
Stavba, na níž se SaM podílela objemem 368 milionů korun, je součástí obchvatu České Lípy (její první etapou) a řeší zkapacitnění silnice I/9 mezi Českou Lípou a Novým Borem.

Společnost SaM silnice a mosty a. s. prováděla velkou část stavebních prací a také většinu největšího mostního objektu – most SO 201 – Estakáda přes trať ČD, místní komunikaci a větev MÚK.

Most má deset polí o rozpětích 21 + 3 × 30 + 36 + 2 × 30 + 36 + 32 + 24 celkem 299 m, je založen plošně a částečně na velkoprůměrových pilotách profilu 1,2 m. Výška mostu nad terénem je cca 12 m. Estakáda je monolitická konstrukce, spojitý nosník, podélně předepjatý. Příčný řez je deskový. Pilíře jsou masivní železobetonové. Příčný řez je oválný s nikami na delších stranách, v horní části je pilíř rozšířený. Pilíř, nacházející se v těsné blízkosti trati ČD, je atypický. Ve spodní části dříku je vodící práh délky 17,5 m pro zmírnění účinků nárazu vlaku do pilíře při havárii. Výraznou komplikací výstavby bylo 5 linek vedení VN a VVN křižující v bezprostřední vzdálenosti budovanou estakádu. Izolace mostovky je stěrková. Konstrukční vrstvy vozovky jsou asfaltové. Na mostě je namontován silniční záchytný systém, ocelové zábradlí.

Silniční objekty – soubor komunikací řeší mimoúrovňovým křížením napojení estakády na cíle. Část trasy hlavní komunikace je vedena ve skalním výlomu. Svahy jsou ochráněny tížnými gabionovými zdmi v kombinaci se štětovnicemi. Celková plocha asfaltových vozovek 29 340 m2.

Opěrné zdi – železobetonová úhlová zeď přiléhající větvi V4 délky 83,6 m, plošně založená s římsou a zádržným systémem, protihlukovou stěnou, tížné gabionové zdi délky 72,5 m.

Protihlukové stěny z prvků z recyklovaných plastů jsou usazené do ocelových sloupků, kotvených do monolitických patek tlumící hluk od autodromu v Sosnové a od silnice I/9. Celková délka 636 m, výška 3 m. Dále byly provedeny přeložky kanalizací, vodovodů a ostatní inženýrské objekty.

  • Investor: ŘSD ČR, správa Liberec
  • Objednatel: Viamont DSP a. s. Ústí nad Labem
    Rekultivace Ústí nad Labem s. r. o.
  • Projekt: Pontex s. r. o. Praha
  • Termín výstavby: 04/2009 – 06/2012

REGENERACE KŘINICKÉHO NÁMĚSTÍ V KRÁSNÉ LÍPĚ
Vlastní náměstí je rozděleno křižovatkou na silnici II/263 na přibližně třetinové celky. Povrchy ploch jsou provedeny v kombinaci žulových a betonových materiálů. Vytvořilo se rozdělení na pojezdové, pochozí a parkovací plochy. Kombinace barev a materiálů povrchu je základním plošným výtvarným prvkem celého náměstí a dotváří kontrast pro drobnou architekturu. Nedílnou součástí úprav je přeložení stávajících kamenných schodišť. Vysázená nízká zeleň respektuje maximální výškourozhledové poměry na křižovatce.

Stávající lípa zůstává dominantním prvkem náměstí. Řeka Křinice, probíhající pod náměstím ve směru V– Z, je nově zastropena v místě příjezdu na parkoviště. Tuto říčku připomíná v části jejího toku imitace koryta vytvořená v dlažbě. Výtvarné dílo akademického sochaře Herberta Kiszy sestává ze čtyř soch vyobrazujících čtyři živly. Sochy z pískovce jsou součástí upraveného prostoru, jehož středem je kamenný mostek připomínající původní most přes říčku Křinici.

Městský mobiliář je nedílnou součástí parteru náměstí. Navržený druh a jednotný styl je doplněn sjednocující tmavě červenou barvou. Barevný akcent je v protikladu s barvou dlažeb. Zvolené prvky byly účelně rozmístěny do konfigurací odpovídajících charakteru prostoru a druhu využívání. Výtvarným motivem kašny je jednoduchý osmiúhelníkový tvar v žulovém provedení. Ovládání vodních trysek je pomocí elektroniky a speciálního softwaru. Vodní hladina je podsvětlena, dále je provedeno nasvícení lípy, výtvarného díla a dalších prostor. V ploše imitace řeky Křinice jsou světla zapuštěná. Stavba získala titul „ČESKÁ DOPRAVNÍ STAVBA roku 2010“.

  • Investor: Město Krásná Lípa
  • Projekt: Ing. arch. Pavel Cerha, Ing. arch. Eva Cerhová
  • Realizace: duben 2009 – červen 2010
  • Zhotovitel: SaM silnice a mosty Děčín a. s.
  • Cena díla: 29,442 milionů korun bez DPH

Financováno za přispění Evropského fondu pro regionální rozvoj (24,668 milionů korun).

MĚLNÍK, REVITALIZACE NÁMĚSTÍ MÍRU
Základní koncept řešení náměstí vychází ze dvou cílů: obnovit historický charakter náměstí a současně zpříjemnit pobyt obyvatelům města i jeho návštěvníkům. Počítá se s využitím k trhům, kulturním akcím, vinobraní.

Dominantním povrchem je dlažba – celkem 7 480 m2 s vyžitím různých druhů kamene, velikosti, barevnosti a také tvarů. Byla použita drobná mozaika, velké čedičové kostky, kostky ze žuly, šedá a okrová drobná kostka, odseky, kamenné desky. Mělník je městem soutoku řek Vltavy a Labe. Symbol vlny se objevuje na komunikacích a plochách náměstí v podobě dlažby ve vlnové vazbě. Na náměstí je tento princip prezentován v podobě výrazné vlny ze žulových odseků pod alejí stromů.

Dalším ze záměrů revitalizace náměstí je zvýraznění studny, která se nachází v jeho těžišti. Dnes uzavřená historická studna, dříve jediný zdroj pitné vody ve městě. Je to nejširší studna v ČR o průměru 4,5 metru. Ze studny jako středu se v podobě kruhů a od ní šíří radiálně jako kruhy na vodě po celém náměstí. Kruhy jsou z dlažeb různých typů a barevnosti pro zdůraznění plastičnosti vln.

Studna je vyznačena bronzovým prstencem s nočním nasvícením s nápisem o její historii a zakryta sklem s pískováním symbolizujícím odlesky na hladině.

Ve středu náměstí kolem studny je prstenec vyrobený z LED diod zalitých do průsvitné hmoty. Podél severovýchodní strany náměstí jsou v chodníku nainstalovány zemní LED svítidla k nasvícení fasád domů – pilířů podloubí. Součástí nasvícení je také osvětlení stromů. V rámci stavby byly realizovány zásuvkové rozvody.

  • Investor: Město Mělník, příspěvek Regionálního
  • operačního programu Střední Čechy
  • Realizace: květen 2011 – prosinec 2011
  • Projekt: Pontex s. r. o. Praha
  • Ing. arch. Petra Zajíčková
  • Investiční náklad: 17,395 milionů korun

Twenty Years with Construction of Roads and Bridges
In its twentieth anniversary year of its existence SAM Construction group implemented in total constructions for CZK 650 million and stated the prolonging of CZECH MADE brand usage for its services – Bridge and road construction. SaM Company – roads and bridges of Děčín a.s. gained the title of Czech Traffic Construction of the year 2010 for construction of Křinické náměstí restoration in Krásná Lípa.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Přeložka silnice I/9 – MÚK Sosnová – celkový pohled z vrtulníkuPřeložka silnice I/9 – MÚK Sosnová – pohled na konstrukci mostuKrásná Lípa, Křinického náměstí – pohled z vrtulníkuKrásná Lípa, Křinického náměstí – zakrytí říčky Křinice a sochy 4 živlůMělník, revitalizace náměstí MíruMělník, revitalizace náměstí Míru – dlažby, mobiliář

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (177x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (109x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (104x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice