KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Dva kontinenty se spojí díky železnici

Dva kontinenty se spojí díky železnici

Publikováno: 10.1.2008, Aktualizováno: 23.11.2008 21:23
Rubrika: Aktuality

Jedna z nejodvážnějších podmořských staveb vůbec byla zahájena v roce 2003 v tureckém Istanbulu. V rámci projektu nového železničního spojení Evropy a Asie zde vznikají dva páry podmořských tunelů pro vlaky a místní metro, které výrazně zvýší kapacitu hromadné dopravy v jednom z nejužších míst místní dopravní infrastruktury. Od roku 2012 by tak měl desetimilionová aglomerace dostat nové rychlé spojení přes Bospor, jež budou využívat vozidla metra i mezinárodní vlaky.

Projekt Marmaray zahrnuje výstavbu 13 km tunelů mezi stanicí Kazlıçeşme v evropské části a stanicí Haydarpaşa na jižním okraji Istanbulu, jenž leží již na území Asie. V souvislosti s tím se počítá jak s modernizací povrchového, tak i stavbou hlubinného metra v délce 76 km. Bosporský průliv, patřící mezi nejfrekventovanější námořní cesty světa, protnou tunely v délce 1,4 km a hloubce až 56 m pod hladinou moře. Tunely určené pro tamější metro budou společně projíždět i mezinárodní vlaky, a to rychlostí až 100 km/h.


Obr. 1 - Trasa podmořského železničního tunelu

Stavba tohoto velmi náročného díla však s sebou nese i komplikace, zejména v podobě jen 6 km vzdáleného, stále aktivního, severoanatolijského zemětřesného zlomu, jehož poslední aktivita si v roce 1999 vyžádala na 24.000 životů. Kvůli tomuto nepříznivému faktoru bylo nutné využít moderní japonské technologie pro zajištění odolnosti a bezpečnosti podmořských staveb. V suchém doku se zatím vyrábí celkem jedenáct prefabrikovaných tunelových segmentů se speciálním ocelovým pláštěm, sloužícím jako ochrana proti vlivu slané mořské vody. Na místo uložení jsou dopravovány remorkéry, kde je jeřábová loď, vybavená GPS navigací, s pomocí vodní zátěže ponoří na opěry, které jsou již zabetonovány do dna.

Prefabrikáty o celkové délce 135 m a výšce 9 m jsou vzduchotěsně uzavřené a s elastickými tlumiči umístěné na připravené opěry. To vše za asistence a dohledu potápěčů. Na čelech jsou spojovací zámky s těsněním, zaručující jednotlivým článkům tunelu odolnost proti případnému zemětřesení. První část byla položena do hloubky 32 m 24. března minulého roku. V současnosti se pod vodou nacházejí již další tři sekce.

Z obou stran, od koncových stanic na břehu, se sklonem až 1,8 % postupují obří tunelovací frézy, původem dodané právě z Japonska. Pravděpodobně nejodvážnější akcí, jež v dějinach stavebnictví zatím nemá obdobu, bude napojení tunelových tubusů o průměru 7,6 m na koncové části již položených podmořských článků. Ty budou opatřeny speciálními koncovkami s uzávěry, do kterých se musí ostění rour s frézami 'trefit'. Po následném utěsnění tubusů budou frézy vytaženy již hotovými úseky zpět na pevninu, kde budou rozmontovány.


Obr. 2 - Trasa podmořského železničního tunelu

Tato finální operace se měla dle původního plánu uskutečnit již v roce 2009. Při stavbě stanice Yenikapi v evropské části však stavbaři našli dochované pozůstatky byzantského přístavu ze 4. století s velkou historickou hodnotou. Tímto se otevření zpozdí, dle předpokladů do roku 2012. Teprve pak budou po nově vybudovaných podmořských kolejích mezi Evropou a Asií projíždět místní i mezinárodní vlaky, mezi které budou v taktu řazeny i soupravy rychlého metra. Otevřením tak dojde k odlehčení stávající dopravní situace a omezení provozu desítek trajektů, které v už tak husté námořní sítí přes Bospor vytváří další problémy. Celkové finanční náklady na stavbu činí 2,6 miliard eur. Částku z jedné poloviny zajistila Evropská investiční banka (EIB), z druhé Japonská JBIC (Japonská banka pro mezinárodní spolupráci).

Kromě železničního spojení obou kontinentů chystá Turecko ještě druhý podmořský tunel pod Bosporskou úžinou, určený pro automobilovou dopravu. Jeho nájezdové tubusy budou měřit zhruba 5,5 a podmořská část 3,3 km.

Zdroj: ihned.cz

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Spustili jsme novou podobu webových stránek! (61x)
Vážené čtenářky a čtenáři časopisu SILNICE ŽELEZNICE, po více než 10 letech se od roku 2020 změnila tvář on-line verze ...
Nové mapy postupu výstavby dálnic a rychlostních silnic v letech 2008 - 2010 (49x)
Zatímco v letech 2001 - 2005 bylo na území České republiky uvedeno do provozu pouze 89 kilometrů dálnic a rychlostních s...
SŽDC spouští interaktivní mapu staveb (38x)
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) má od dnešního dne novou interaktivní mapu staveb na české železniční síti. Dost...

NEJlépe hodnocené související články

Praha bude mít další čtyřkolejný traťový úsek (5 b.)
Začíná přestavba důležité spojnice Prahy a Berouna podél řeky Berounky. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dnes sla...
Vlaky na Teplicku zrychlí, lidé z Litvínova získají přímé spojení s krajskou metropolí (5 b.)
Železnice v podkrušnohorské oblasti Ústeckého kraje projde v následujícím období výraznou proměnou. Správa železniční do...
Nepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskemNepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskem (5 b.)
Skanska prošla v posledních třech letech rozsáhlými změnami, které mají firmu připravit na dlouhodobou prosperitu. Jak s...

NEJdiskutovanější související články

Nepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskemNepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskem (1x)
Skanska prošla v posledních třech letech rozsáhlými změnami, které mají firmu připravit na dlouhodobou prosperitu. Jak s...
Český vynález přináší revoluci do stavebnictví. Skanska začala používat recyklovaný betonČeský vynález přináší revoluci do stavebnictví. Skanska začala používat recyklovaný beton (1x)
Zbytky ze zdemolovaných staveb představují až polovinu všech odpadů vyprodukovaných v České republice. Kameniva, které j...
Dálnice D47 se osvědčila - šetří čas i peníze řidičů (1x)
Loni v listopadu byl mezi Bělotínem a Bílovcem zprovozněn poslední chybějící úsek dálnice D1 z Lipníku nad Bečvou do Ost...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice