Dostavba slovenské D1 podle analytiků ekonomice příliš nepomůže
Rubrika: 2010
Dostavba chybějících úseků slovenské dálnice D1 mezi Bratislavou a Košicemi, na kterou jsou potřebné miliardy eur, slovenské ekonomice výrazněji nepomůže. ČTK to řekli oslovení analytici. Ani ministerstvo dopravy neumí vyčíslit, jaký vliv by měla dostavba na zaměstnanost v daných regionech. Využívaným argumentem podporovatelů dostavby D1 bylo v minulosti tvrzení, že bez dálnice není možné povzbudit ekonomický rozvoj v centrální a východní části země.
Z plánovaného dálničního propojení mezi dvěma největšími slovenským městy stále není postavených asi 30 kilometrů mezi Popradem a obcí Svinia. Dále také zhruba 45 kilometrů v oblasti Turiec a okolí Ružomberoku; dalších 25 kilometrů je potřeba dostavět na obchvatu problematického úseku u Strečna.
Ministerstvo dopravy v současnosti nechce zveřejnit údaje o předpokládaných nákladech na dostavbu čtyřproudé silnice, protože se ještě nerozhodlo o projektech veřejně-soukromého partnerství, prostřednictvím kterých chtěla dálnici postavit předchozí vláda. Podle dřívějších odhadů by si stavební práce vyžádaly více než čtyři miliardy eur (99 miliard Kč). To je téměř trojnásobek letošního rozpočtu ministerstva dopravy.
Výdaje státu na výstavbu dálnic by podle analytika nevládního institutu INESS Radovana Ďurany mohly nahradit jen vyšší výnosy z mýta. "Pokud k tomu nedojde, nová dálnice bude vlastně sloužit jako nenávratná podpora regionů," myslí si analytik.
Analýza, která by potvrzovala, že dostavba dálnice razantněji pomůže slovenské ekonomice, chybí i Petrovi Goliašovi z Institutu pro ekonomické a sociální reformy - INEKO. "Vláda by měla u každého úseku dálnice, který chce stavět, předložit analýzu s porovnáním nákladů a potenciálních výnosů," poznamenal.
Ministerstvo dopravy však tvrdí, že vypočítat přesněji ekonomické přínosy dostavby D1 není možné. "Dopady výstavby dálnice - rychlostní silnice se dají předpovídat jen s malou mírou pravděpodobnosti," citoval mluvčí ministerstva Martin Krajčovič ze studie, kterou si nechal úřad vypracovat. Blíže neupřesnil, v jaké míře by například vzrostla v regionech v okolí silnice zaměstnanost.
Ministerstvo zatím neposkytlo ani údaje o tom, kolik peněz by bylo na stavbu nutných, pokud by se zatím nebudovaly komplikované úseky u Žiliny a mezi Turanmi a Ružomberokem. U Žiliny je potřeba razit několikakilometrový tunel, kopcovitý terén je také mezi Turanmi, navíc by dálnice měla podle ochranářů negativní vliv na vzácné rašeliniště u obce Rojkov.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.