KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2010    Dostavba slovenské D1 podle analytiků ekonomice příliš nepomůže

Dostavba slovenské D1 podle analytiků ekonomice příliš nepomůže

Publikováno: 29.8.2010, Aktualizováno: 31.8.2010 15:49
Rubrika: 2010

Dostavba chybějících úseků slovenské dálnice D1 mezi Bratislavou a Košicemi, na kterou jsou potřebné miliardy eur, slovenské ekonomice výrazněji nepomůže. ČTK to řekli oslovení analytici. Ani ministerstvo dopravy neumí vyčíslit, jaký vliv by měla dostavba na zaměstnanost v daných regionech. Využívaným argumentem podporovatelů dostavby D1 bylo v minulosti tvrzení, že bez dálnice není možné povzbudit ekonomický rozvoj v centrální a východní části země.

Z plánovaného dálničního propojení mezi dvěma největšími slovenským městy stále není postavených asi 30 kilometrů mezi Popradem a obcí Svinia. Dále také zhruba 45 kilometrů v oblasti Turiec a okolí Ružomberoku; dalších 25 kilometrů je potřeba dostavět na obchvatu problematického úseku u Strečna.

Ministerstvo dopravy v současnosti nechce zveřejnit údaje o předpokládaných nákladech na dostavbu čtyřproudé silnice, protože se ještě nerozhodlo o projektech veřejně-soukromého partnerství, prostřednictvím kterých chtěla dálnici postavit předchozí vláda. Podle dřívějších odhadů by si stavební práce vyžádaly více než čtyři miliardy eur (99 miliard Kč). To je téměř trojnásobek letošního rozpočtu ministerstva dopravy.

Výdaje státu na výstavbu dálnic by podle analytika nevládního institutu INESS Radovana Ďurany mohly nahradit jen vyšší výnosy z mýta. "Pokud k tomu nedojde, nová dálnice bude vlastně sloužit jako nenávratná podpora regionů," myslí si analytik.

Analýza, která by potvrzovala, že dostavba dálnice razantněji pomůže slovenské ekonomice, chybí i Petrovi Goliašovi z Institutu pro ekonomické a sociální reformy - INEKO. "Vláda by měla u každého úseku dálnice, který chce stavět, předložit analýzu s porovnáním nákladů a potenciálních výnosů," poznamenal.

Ministerstvo dopravy však tvrdí, že vypočítat přesněji ekonomické přínosy dostavby D1 není možné. "Dopady výstavby dálnice - rychlostní silnice se dají předpovídat jen s malou mírou pravděpodobnosti," citoval mluvčí ministerstva Martin Krajčovič ze studie, kterou si nechal úřad vypracovat. Blíže neupřesnil, v jaké míře by například vzrostla v regionech v okolí silnice zaměstnanost.

Ministerstvo zatím neposkytlo ani údaje o tom, kolik peněz by bylo na stavbu nutných, pokud by se zatím nebudovaly komplikované úseky u Žiliny a mezi Turanmi a Ružomberokem. U Žiliny je potřeba razit několikakilometrový tunel, kopcovitý terén je také mezi Turanmi, navíc by dálnice měla podle ochranářů negativní vliv na vzácné rašeliniště u obce Rojkov.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Role vegetace při snižování hluku ze silniční dopravyRole vegetace při snižování hluku ze silniční dopravy (126x)
Článek je zaměřen na možnosti využití zeleně v rámci protihlukových opatření. Úvodem jsou shrnuty různé typy vegetace a ...
Stavební firma TCHAS změnila názevStavební firma TCHAS změnila název (34x)
Stavební společnost TCHAS změnila svůj obchodní název. Nové jméno – Eiffage Construction Česká republika – f...
Islandskými tunely se jezdí!Islandskými tunely se jezdí! (29x)
Cesta na Islandu ze Siglufjörđuru do Ólafsfjörđuru v létě měřila 62 a v zimě 234 km. V sobotu 2. října ji na pouhýc...

NEJlépe hodnocené související články

Olomouc má šanci získat dotaci 200 mil. Kč na tramvajovou trať (5 b.)
Olomoucká radnice má šanci získat dotaci zhruba 200 milionů korun z programu švýcarsko-české spolupráce na stavbu nové t...
Ředitelství silnic bude při plánování staveb spolupracovat s ČVUT (5 b.)
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podepsalo tříletou smlouvu o spolupráci s Českým vysokým učením technickým. Odborníci ...
První železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologiíPrvní železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologií (5 b.)
Odborníci z české společnosti AŽD Praha dokončili v americkém Nashvillu zabezpečení železničního přejezdu s výstražníky ...

NEJdiskutovanější související články

Železničáři pohrozili stávkou kvůli zdanění režijních jízdenek (6x)
Sedm železničních odborových svazů dnes pohrozilo vyhlášením generální stávky kvůli zdanění zaměstnaneckých výhod, přede...
VIDEO: Problém výstavby obchvatu Frýdku-Místku se táhne řadu let (3x)
Výstavba obchvatu Frýdku-Místku je ožehavým tématem už od poloviny devadesátých let, kdy byla schválena takzvaná jižní v...
VIDEO: Modernizace trati Votice - Benešov u Prahy (3x)
Stavba je součástí transevropské železniční sítě a IV. národního železničního koridoru Děčín státní hranice - Praha - Be...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice